Followers

Friday, April 30, 2010

Cover or not to cover

Sebelum korang membaca lebih dalam post kali ini, ingin aku nyatakan bahawa aku bukan prejudis dan diskriminasi tentang apa yang ingin aku sampaikan, hanya sekadar pandangan dan nasihat buat-buat teman-teman, mahu ambil pusing atau tidak terpulang, tapi aku sarankan kita berfrikir sejenak.

Post aku kali ini mengenai aurat, lelaki dan perempuan tetapi lebih kepada perempuan. So korang boleh agak apa isi kandungan yang akan aku sampaikan. Tapi aku bukan hendak menjelaskan berdasarkan hadis atau mana-mana ayat, sebab aku tak reti. Tapi apa yang aku ingin sampaikan ini based lebih kepada apa yang kita boleh fikirkan dengan akal yang Allah bagi.

Aku rasa isu aurat atau tudung vs non tudung ni dah lama. Mostly ulama mengatakan wajib untuk menutup aurat especially dalam pemakaian tudung yang bererti menutup aurat di sekitar kepala, wajah hingga ke bawah.

Dan aku rasa korang pun ada yang dah bosan sebab stigma masyarakat yang memandang serong sedikit untuk gadis-gadis yang non bertudung ni. Oklah aku bukan nak bincang gadis non bertudung pun baik, yang bertudung tak semestinya baik.

Apa yang aku ingin ketengahkan adalah aurat atau tidak, dalam solat mesti tutup aurat. Betul?

Pernah tak korang solat di mana-mana orangnya tidak menutup aurat? Tak pernah kan. Syarat sah solat tu mesti menutup aurat. Means yang perempuan akan bla bla bla dan lelaki bla bla bla (aku andaikan korang dah tahu bab ni).

Ok, sekarang kita tanya diri, kenapa dalam solat aku tutup aurat, di luar solat tidak kita lakukan benda yang sama? Adakah aurat hanya untuk di dalam solat? Kenapa?

Kalau solat kita menghadap Allah, adakah bermakna kalau kita di luar solat Allah tidak perhatikan kita? Jadi adakah hanya perlu menutup aurat hanya ketika solat?

Sekarang kita lihat kenapa kalau kita memasuki tanah haram perlunya menutup aurat dan mestilah Islam. Dan buat yang tidak tahu terdapat sempadan antara kawasan muslim dan non muslim, dan pernah terjadi di kalangan orang muslim yang tidak dapat masuk ke tanah haram, sebabnya wallahualam tapi kita masing-masing teka kenapa.

Buat yang mengikuti berita dunia, sekarang ni banyak sangat ancaman terhadap kaum wanita muslim di Belgium, Perancis dan beberapa negara di sekitar Eropah yang melarang pemakaian Burqa, atau Purdah atau tudung. Ini disebabkan oleh tragedi 9/11 yang dibohongi oleh Amerika bahawa kejadian itu di dalangi oleh orang Islam. Justeru kini makin banyak ancaman terhadap orang Islam di luar negara, dan yang paling teruk kena kesannya adalah wanita Islam. Di sana, mereka berjuang bermati-matian untuk menegakkan keadilan untuk memakai tudung dan menutup aurat. Tetapi di Malaysia? 

Aku bukan mahu prejudis terhadap gadis non bertudung. Yes amal baik tidak kira bertudung atau tidak. Tetapi harus diingat bahawa hukuman di akhirat yakni rambut akan dibakar tu adalah hukuman Allah, bukan manusia, jadi siapalah kita untuk melawan hukuman tersebut.

Aku banyak terserempak dengan wanita non bertudung yang akhirnya bertudung, dan aku kagum sebab mereka kelihatan lebih menawan bila bertudung. Islam menyuruh sesuatu bersebab, dan tugas kita adalah untuk menelitinya kenapa?

Last but not least, sebelum aku akhiri posting kali ini, aku hendak bertanya, adakah kalau kita mati, kita mati pakai seluar pendek? gaun tidur? skirt? atau rambut boleh di setkan kepada apa jua fesyen?

Jawapannya tidak, kerana kita mati berpakaian, kita mati bermaruah, kita mati berlapis-lapis kainnya dan menutup segala bentuk auratnya. So fikir-fikirkannya...

p.s: buat yang bertudung, kalau pakai baju sendat, seluar sendat, nampak lurah, nampak bentuk yang mengiurkan, so ape gunanya tudung? fesyen? Allah itu Maha Adil...

No comments: