Followers

Sunday, April 18, 2010

Asap?

Salam,


Aku ingin bertanya rakan-rakan sekalian, apa persamaan antara rokok filter dengan rokok daun dengan curut dengan pipe dengan shisha?

Samanya adalah sedut asap.

Yang bezanya? Mungkin dari segi penampilan, saiz, dan tahap merbahaya terhadap kesihatan. Yang pasti menyedut asap adakah sesuatu yang disuruh atau kehendak manusia supaya lebih nampak cool dan hebat?

Tidak lama dulu, seorang sahabat menulis perihal wanita yang smoking. Dan malam ni ada seorang senior photog bertanyakan soalan yang sama di FB cuma yang bezanya dia bertanyakan pendapat tentang wanita menghisap Shisha. Apa yang bezanya? Shisha atau hookah di sesetengah tempat yang originated dari India ini menggunakan arang kayu yang disejukkan melalui cecair berperisa. Short termnya adalah a smoking device!

A common belief among users is that the smoke is significantly less dangerous than that from cigarettes. Doctors at institutions including the Mayo Clinic have stated that use of hookah is equally detrimental to a person's health as smoking cigarettes, and a study by the World Health Organization also confirmed these findings. The water moisture induced by the hookah makes the smoke less irritating and may give a false sense of security and reduce concerns about true health effects.
Each hookah session typically lasts more than 40 minutes, and consists of 50 to 200 inhalations that each range from 0.15 to 0.50 liters of smoke. Reports by the World Health Organization and the American Cancer Society have shown that, in a one-hour hookah session, users consume about 100 to 200 times the smoke and about 70 times the nicotine as they do in one cigarette.
A 2005 study found that water pipe smokers were five times more likely than non-smokers to show signs of gum disease. People who smoked water pipes had five times the risk of lung cancer as non-smokers.
The water used to filter the smoke does not work efficiently to remove all the harmful chemicals.
A study on hookah smoking and cancer in Pakistan was published in 2008. Its objective was "to find serum CEAbidis, etc.), prepared between 1 and 4 times a day with a quantity of up to 120 g of a tobacco-molasses mixture each (i.e. the tobacco weight equivalent of up to 60 cigarettes of 1 g each) and consumed in 1 to 8 sessions". Carcinoembryonic antigen (CEA) is a marker found in several forms of cancer. Levels in exclusive hookah smokers were lower compared to cigarette smokers although the difference was not statistically significant between a hookah smoker and a non-smoker. Also the study concluded that heavy hookah smoking (2–4 daily preparations; 3–8 sessions a day ; 2 hrs to 6 hours) substantially raises CEA levels. levels in ever/exclusive hookah smokers, i.e. those who smoked only hookah (no cigarettes,
sedikit petikan dari wikipedia tentang shisha atau hookah.

Apa yang bezanya menghisap Shisha dan menghisap rokok dari segi attitude?

Hisap Shisha mungkin tidak sesombong penghisap rokok dan sebangang mereka TETAPI motif mereka tetap sama, sedut asap. Dan jangan tak tahu dalam Shisha pun boleh letak tembakau.

Well pada yang nak mencuba Shisha, aku syorkan tak payahlah. Baik duit tu pergi simpan makan makanan yang best-best.

Sakit hati baca posting aku? Sedikit nasihat dari seorang hamba Allah, kalau ada masa cuba renungkan kenapa Allah jadikan kita supaya makan benda yang zahir fizikalnya, dan kita bernafas dengan menyedut sesuatu yang tidak zahir fizikalnya?

Satu sebab, kita adalah manusia yang diciptakan sebaik-baik kejadian. Adakah kita mahu menukar istilah manusia itu kepada Jin, Syaitan atau Iblis?

Ada seribu satu cara untuk kelihatan lebih cool dan menarik tanpa menyedut apa-apa asap pun ke dalam badan kita ni. Dalam sistem biology nya, paru-paru tidak diciptakan untuk meneutralkan gas-gas selain dari CO2 dengan O2. Tapi bila kita sumbat paru-paru dengan CO, maka kita dengan sendirinya ingin merosakkan ciptaan Allah itu sendiri.

p.s: aku ada kawan-kawan yang non smoker yang cool dan jauh lebih hebat dari kawan-kawan yang smokers. Apa rahsianya? Cari kehebatan diri, tak perlu bergantung kepada sesuatu!

No comments: