Followers

Monday, April 5, 2010

Nak tanya korang...

Salam,


Ok posting kali ni pendek je. Aku just nak tanye korang yang tahu mane-mane sumber yang boleh dipercayai (bukan berunsur khianat) adakah semua kopitiam itu halal? Seperti yang kita pernah lepak dan makan-makan sebelum ni. Sebab aku dah stop makan dekat kopitiam lepas ex aku beritahu kehalalan diorang diragui sebab supplier bahan makanan tu dari non muslim...

Dan benda ni dah lama aku nak tanya, kedai-kedai steak seperti yang biasa kita dengar T** f***** dan C******s ni halal ke tak? Aku pernah makan, tapi agak meragukan sebab lapik minuman tu terang-terang jenama arak H...

Yang T tu plak, ada logo halal... TAPI... bila dibaca betul-betul tertera perkataan Wine...

TAPI... di bawahnya tulis kecik je, Halal untuk semua produk steak...

So ada sesapa nak berhujah? Atau ada sumber? Pandangan? Info? Mari selamatkan orang melayu dari jadi mangsa penipuan benda-benda haram ni...

p.s: curi duit at least boleh pulangkan balik. makan benda haram, bila dah jadi darah daging habislah...

11 comments:

cEro said...

seriusly dude, sejak aku tau lesen halal kopitiam diragui, takde satu kedai kopitiam pon aku msuk even bangi!!

yg steak tu aku tak tau..
tp kalo dh ragu2, bek jgn masuk..
mane2 pon, kalo ragu2, baik jgn masuk..

pastu aku pnah dgr org kate tepung yg digunakan kt restoran segera popular warna kuning merah tu diproses dr bulu hamster??
biar betik??

Shukjessa said...

hohoho tula tapi kalo tengok orang islam masuk selambe je kedai steak yang aku tulis tu...

eh? tepung dari bulu? dasat tol teknologi...

theSkycrapper said...

aaa..aku minum2 @ mkn2 itu dgn kadar yg sgt2 sedikit..maka x tau nak ckp mcm mana..tapi kalu dah ragu2 tu x pyh lagi masuk..nnt takut jadi haram betul2..

Shukjessa said...

aku insyaAllah la tak gi dah. ni nak nasihat orang lain yang pergi ni... sbb bukan sume orang ble just kate ragu2 camtu je...

Anonymous said...

salam, bro.

syukur ada lagi pihak yang concern dengan halal dan haram.

apa yang bro bangkitkan ini sememangnya perlu diambil perhatian, dan sangat setuju kepada pihak2 berkenaan terutama (JAKIM) membuat pantauan secara mengejut seperti mana jabatan alam sekitar melawat kilang2. =).

walaupun mereka mendapat lesen halal, kemungkinan pihak pemeriksa ini memeriksa pada awal pembukaan,
dan pihak kedai nie pula pandai mereka buat list supplier daripada sumber yang halal, then 2-3 bulan lepas itu, mereka boleh menukar supplier, dan menjadikan list muslim supplier sebagai back-up saje.

terfikir sejenak, mengenai bro mengatakan "bila dah jadi darah daging..., erm, rasanya inilah mungkin salah satu punca rasa malas untuk beribadah dan dengar nasihat dan ceramah agama cam masuk air, dan sebagainya.

inilah cabaran akhir zaman yang kita digelar sebagai pemuda-pemuda perlu berhadapan dan membantu rakan2 yang lain supaya tidak leka.

didoakan kita semua dijauhkan daripada perkara sedemikian. InsyaAllah.

Shukjessa said...

thanx bro anonymous (syg bro tak letak name, so tatau la bro ke sista ke hehe) sbb bagi komen pjg lebar.

dan thanx sebb sudi melawat blog yg tak seberapa dan skema ni.

saye terpanggil nak tulis pun sebab bende ni melibatkan ape yg kite makan. dan selalu kite dengar 'we are what we eat'.

risau kalau sumber makanan tu haram, menjadi darah daging dan kita bakal melahirkan generasi baru dari darah daging yang sama.

so kalo yang dah ada anak-anak jgn marahkan anak2 kalo tak mendengar kata kalo kita sendiri menyuapkan sumber dari rezeki yang kite tak kesah pun halal haramnya...

sekadar renungan bersama =)

pengembara707 said...

thanks juga kat bro atas perkongsian itu ya. hehe.

oh ya ,bro anonymous tu sy. time tu maghrib dan tengah rushing, dan masa tu pula timbul keinginan juga berkongsi kebimbangan apa yang bro utarakan.

setuju dengan pendapat bro di atas. hoho.

salam pengembaraan. keep the good work on ur nice novel.

Anonymous said...

aku cari tanda halal. then tgk keadaan tempat tu. kalau dah nampak bende yg curiga cam poster arak ke, tukang masak non-muslim ke...xyah la mkn situ.

cthnye mcm burger king n starbucks. aku dpt tau dorg punye produk ade campuran bende yg x halal. so aku x jejak la situ. xcept kalau lps ni mmg dah terang2 ade anoouncement dorg tu dpt sijil halal dr JAKIM.
bila dah ragu2 yang halal pun boleh jadi haram.

ade jugak org yang dah diberitahu tempat tu makanannya x halal tp die buat2 xtau. sebab ape? sedap x boleh tahan. hmmm...as a friend mmg ade rase bersalah sbb tak berjaya bwk die keluar dr situ tp ape boleh buat...

Shukjessa said...

bro pengembara, terima kasih sekali lagi. hehe cerpen biase je bro, kalo cikgu BM tgk mau kene pancung bahase hancus haha.

N, aku mcm tu la juga. sbb kedai steak yang Ch tu orang kate pernah keluar dlm JJCM, so?

dan agak terkilan lah sebab bende camni orang islam tak amek port, sebab kedai2 yg diragui halal ni pun ramai melayu islam yang masuk.

buger king eh? tatau lak aku... hohohoho pasni goreng sendri je la burger ramlee huahaha~~

Nur Hadirah said...

ni pe yg ak pnh dgr,ade stu restorn francais yg ttra logo halalnya tp yg halal hnya kt minumn.stu lg, ade 1 kes,x ksi sorang ni jd owner sbb die muslim bmkne myb die tkut rhsie dongkr.

Shukjessa said...

halal dkt minuman? restoran ape tu? bagi klue sikit at least bley teke