Followers

Wednesday, April 14, 2010

No...no... im not a gay~~ im just tired...

"Bro, lu sampai bila nak jadi single camni? Wa tengok lu pun wa kesian la bro..." Jai memulakan bicaranya. "Asal? Wa single wa kacau orang ke? Wa single wa ada sakitkan orang ke der?" aku keliru dengan pertanyaan Jai.

"Takdelah wa cakap macamtu, tapi takkan lu nak stay single je bro? Maksud wa, Haris dah tunang, Miki dah kawen, Guli dah start dating, Cot dah ada 2 anak!, wa pun dah start mengayat sorang awek ni bro! Come on la bro, kita dah makin tua, takkan lu nak stay alone sorang-sorang? Ni dah time kita settle down, ada anak-anak, ada waris bro. Takkan lu nak tolak sume benda tu?" mulut Jai penuh dengan kata-kata yang mampu aku jawap dengan senyuman.

"Jai, kalo lu paham hati wa, kalo lu mengerti apa yang wa lalui, lu pun wa bet akan stay single. Ianya bukan sebab wa lelaki yang tidak inginkan keluarga, bukan. Dan bukan sebab wa tak percaya perkahwinan, bukan beb! Wa bukan anti perempuan. Wa bukan love haters, dan definitely wa bukan gay!" kata ku sambil mengeluarkan sekeping gambar.

"Habis tu nape bro?" Jai menggaru-garu dagunya yang tak gatal.

"Lu tengok gambar ni, apa yang lu nampak?" aku bertanya kepada Jai.

"Wa nampak akak lu, abang ipar lu, mak lu dan anak sedara lu....so?" Jai mengerut dahinya.

"Dalam gambar nilah masa depan aku, kebahgiaan aku dan segala-galanya yang aku akan lindungi habis-habisan" terangku kepadanya.

"Wa tak paham la bro..." Jai masih menggaru-garu dagunya.

"Dulu wa impikan sebuah keluarga, anak-anak dan kasih sayang. Namun setelah itu semua pergi, apa yang wa boleh impikan melihat akak wa bahagia. Dia dah ada suami tersayang, dia dah bagi kami seorang waris untuk diteruskan legasi keluarga kami, dan dia dah buat mak wa rasa hepi. Apa lagi yang wa nak minta?" aku pandang kepada Jai.

"Tapi mesti mak lu nak lu kawen bro...nak zuriat lu, waris lu gak" kata Jai.

"Betul kata lu tu, sebab tu wa kata wa bukan tak percaya perkahwinan cuma wa rasa, buat masa sekarang 'orang tak pandang wa dengan mata' yang mereka ada. Mereka akan pandang wa setelah wa jadi seseorang. So in the time being, wa terpaksa tolak dan tutup hati wa untuk menyebarkan benih-benih kasih sayang ni. Wa hanya harap kasih sayang kawan-kawan yang wa anggap kawan, tak kisahlah diorang nak tikam wa dari belakang ke apa ke. Kalau tak, wa jalan sorang-sorang, hidup kena terus" aku hanya mampu berkata sedemikian.

"Tapi bro, mesti ada perempuan yang boleh buka pintu hati lu kan?" Jai cuba memberikan keyakinan.

"Kalau ada pun wa anggap dia kawan je la, wa dah letih. Penat bermain emosi, sakit bermain perasaan, jelak bermain teka-teki dan bosan bermain tarik tali. Wa penat berharap lebih, last-last wa perasan sorang-sorang, berharap sorang-sorang, menantikan sesuatu yang tak kunjung tiba dan takkan jatuh ke riba. Dan wa berjanji pun atas kerana dia, not untill she get married. Only time shows" sedikit kabur mataku merenung lantai yang kian pudar serinya.

"Wa doakan lu akan jumpa jodoh suatu hari nanti bro, wa selalu sokong lu" katanya lagi sambil menghulurkan aku sekeping tisu.

"Thanx bro, wa pun doakan lu agar dapat tekel awek tu, it's rather trying than dying for nothing at least for you, not for me. Wa lain sikit kesnya hehehe" gelakku sambil mengajak Jai lepak dengan bebudak lain.

p.s: its hard to forget something, its hard to discard something that stays within you more than years. And its totally hard to ignore someone or some face that been around you and leaves you with such memories, scars and yes something that I wont called it anymore (for the time being) LOVE... but I dont understand why is it such a pleasure for that person to just simply ignore me? am I that bad? or am I that LOW? or I'll jut be forgotten thru time?

4 comments:

cEro said...

paling suka ayat
'it's rather trying than dying for nothing'
aku pon tgh mempraktikkannya..

Shukjessa said...

hehe aku ambil kata-kata Jack Bauer, 'dying for something or dying for nothing'

theSkycrapper said...

hahaha..stuju..go cEro go..go awek converse jatuhkan popcorn!..
syuk: aku rasa x salah nak bercinta, terpulang dkt penilaian tiap2 org..so kalau kau rasa bukan masa utk kau, elok la jgn bcinta..do what u think best for u..hope u'll get what u want bro..

Shukjessa said...

yeah sebab tu aku tulis di situ dlm terjemahan englishnya "im not love haters, im not anti woman, and im not a gay, its just the time isnt rite for me as I lost hope in the L word (for the time being) hehe.

realiti aku sukakan wanita, cuma waktu ni mereka pada aku hanya sebagai teman dan kawan, tapi bukan pengubat hati =)

mungkin suatu masa nanti bila korang dah kawen maybe? hehe