Followers

Friday, July 2, 2010

Trailer; Harry Potter Episod Akhir dalam twology

Hari tu akak aku ada beritahu

"Adik, trailer Harry Potter dah keluar" katanya sambil menguyah kerepek.
"Eh ye ke? Bukan filem tu tahun depan ke baru keluar?" aku garu kepala tak percaya.
"Entah, tapi traler dia dah keluar dah, mungkin dia buat DUA filem la kot?" kata akakku selamba.

Dan malam yang sangat sejuk ni, aku pergi mencari di YouTube dan hasilnya... 




Seperti yang korang tengok di dalam trailer ni, ada state kan tarikh DUA filem untuk DUA episod. Satu pada bukan November (hahaha) 2010 dan satu lagi pada Julai 2011.

Nah! Satu tamparan hebat untuk orang yang sentiasa kata "Ala mana boleh ambil segala-galanya dalam novel untuk dijadikan sebuah filem".

Well, Warner Bros dah buktikan yang satu novel dari bahagian akhir ini mereka memang bersungguh-sungguh untuk jadikan kenyataan. Siapa kata tak boleh buat???

Mungkin ada yang kata diorang bajet kental bolehlah.

Ok, bajet kental cuba lihat apa yang mereka persembahkan? Sila perhatikan tulisan trailer tu, in 3D!!!!

Filem malaysia yang diadaptasi dari 'novel' yang lepas tu adakah dalam 3D? Adakah guna CGI? Adakah di luar negara? Adakah punyai sound effect tersendiri? Adakah para pelakonnya berlambak? Adakah perlukan set dan tenaga produksi yang bilangannya seperti sebuah negeri? Dan adakah gaji pelakon-pelakon itu setiap kali berlakon USD10 juta ke atas?

Jika tidak, nampak sangat produksi malaysia terlalu kedekut hanya untuk menerbitkan sebuah filem cinta yang novelnya sama impak dengan novel 'the boy who lived with the scar' ni.

Produksi beginilah yang hanya nampak untung (jualan tiket) dari kepuasan penonton lebih-lebih lagi kepuasan pembaca novel itu sendiri.

Aku tidak boleh mengarah sebab aku tak reti, tapi aku boleh komen dan kritik membina sebab tanpa pengkritik, kita tidak akan bergerak kerana sentiasa berpuas hati di langkah yang sama.

p.s: Nak seribu daya, tak nak seribu dalih.

No comments: