Followers

Saturday, July 31, 2010

Job wedding

Ramai sangat tanya aku "Bro, buat job wedding ke?". Dan jawapan aku mesti menghampakan diorang. "Tak ah, hobi je, tak layak lagi buat job wedding".

"Ala bro, tak cuba mana tahu, dah cuba baru belajar. Lagipun buat wedding masyukkkk~!!". Aku hanya tersenyum. Kalau semuorang pikir camtu, aku rasa dekat satu bandar tu ada lah beratus-ratus photog, tapi kebanyakannya punya hasil tak semenggah untuk dijadikan bisnes.

Bagi aku tanggapan orang bila ada DSLR je kena terus buat job wedding adalah kurang hemat. Jika ada DSLR tapi skill dah tahap sifu, ok la juga nak buka bisnes. Tapi kalau tang tu la baru kenal DSLR dan tang tu la baru nak belajar basic kamera dan shoot pun banyak guna Auto mode je, layak ke nak buka bisnes?


Adakah kita mahu jadi photog wedding yang dikenali kerana harga murah? Atau dikenali orang ramai kerana reputasi dan hasil kerja yang sangat memuaskan hati pelanggan, paling tidak mempunyai trademark tersendiri.

Aku tak pernah rasa hebat bila pegang D60 aku, sebab aku tahu D60 banyak kelemahan dan untuk buat sesebuah job, akan lebih mendatangkan halangan dari gambar yang menarik. Ditambah pula skill aku masih baru, masih banyak yang perlu aku belajar, aku masih perlu berguru sebab belajar sendiri memang boleh cuma lambat prosesnya.

Tentang tanggapan orang "kalau tak buat job wedding, camne nak belajar?". Sebenarnya apa yang perlu dilakukan adalah tagging bersama orang yang berpengalaman dalam job wedding. Time ni la kita akan belajar dari photog itu secara tidak langsung (terpulang budi bicara photog tersebut). Bila dah selalu tagging, pergi outing bersama otai-otai photog, pergi ke kelas ambil gambar dan editing barulah kita lebih bersedia untuk memulakan bisnes job wedding.

Bak kata orang tua-tua, "Kalau ilmu belum penuh di dada, lautan dalam jangan kau duga". So kalau ilmu photography pun baru dipangkal, janganlah berangan nak masuk ke job wedding. Kita bercakap soal pelanggan, duit dan kepuasan. Biar harga mahal tapi berkualiti, jangan murah tapi hampas je. Nak bisnes, fikirkan long term effect bukan hanya sementara.

Sekarang aku lebih banyak cari pengalaman dan belajar sendiri dulu. Boleh je sesiapa nak join aku, tak perlu ada DSLR, cukup kalau korang ada kompak yang ada mode dial Manual. Hujung-hujung minggu tak tahu nak buat apa kan? Boleh cari tempat menarik untuk ambil gambar. Nak belajar guna DSLR pakai D60 aku pun boleh, tepuk dada tanya diri. Gambar korang, kredit to korang, amacam ada bran???

8 comments:

Mat Sentap said...

camera digital kodak boleh???
heheh...oky, weekend nie free..jom2!!!

Shukjessa said...

hehe boley je, asalkan ade M mode, tu utk blaja faham setting.

erk dua org je? haha

theSkycrapper said...

kau dok mana ye skrg syuk?

senandung semalam said...

aku teringin kamera cm 2..
ahhahhaa

Shukjessa said...

aku di shah alam, berazam akan di shah alam sampai tua.

yg mane? gambar tu? kumpul duit boleh bli, kamera gempak nih, boley amek video full HD 1080p, kalah astro beyond haha

hans said...

cubalah try
member den banyak buat job wedding

P/S : Mari Makan Buah Tomato!

Shukjessa said...

insyaAllah

cEro said...

kayuh pelan-pelan...
blaja dr bawah lg best dr terus lompat ke atas..