Followers

Wednesday, July 28, 2010

Street Candid dan Photojournalism

Sejak kebelakangan ni selepas aku balik dari Melaka, agak teruja nak berjalan-jalan sambil ambil gambar ala-ala street candid atau photojouralism. Tapi bila aku baca magz Click yang baru je aku beli tadi selepas kecewa tak dapat nak tengok movie, magz tu mengatakan street candid dengan photojournalism adalah cabang yang agak susah untuk diceburi since kita kena paham betul-betul elemen yang kita hendak guna dan gambar yang hendak kita ambil.

Gambar yang aku cuba sebagai candid (penukaran ke B&W high contrast)

Street candid lebih merujuk kepada pengambilan gambar dalam bentuk candid atau si subjek tidak menyedari akan hala tuju muncung lens kita. Selalunya gambar-gambar seperti ini akan dijadikan hitam putih atau ditukar tona warnanya menjadi sedikit kusam agak menaikkan lagi mood yang ada. Selain itu, street candid juga mengambil gambar still life pictures seperti objek yang ada merata-rata di jalanan seperti kereta, basikal buruk, mangga dan lain-lain. Ianya juga akan diedit samada dalam bentuk HDR atau penukaran tona warna samada hitam putih atau sephia untuk menaikkan lagi moodnya.

Ada juga team street candid yang mengambil gambar urban landscape seperti bangunan yang mempunyai struktur binaan unik, air pancut, atau apa-apa landscape yang menarik.

Photojournalistic images from the Photography of Jim and Mary Whitmer

Agak berbeza dengan photojournalism, ia lebih kepada penceritaan disebalik gambar yang diambil. Ianya boleh dilihat seperti jurugambar perang, jurugambar yang suka merantau dan juga jurugambar yang mengambil gambar ketika sesuatu sambutan majlis atau perayaan. Ianya lebih kurang seperti jurugambar reporter cuma ia punya mood tersendiri yang lebih feel.



















Cosmo's World Times Square, aku HDR kan guna Lightroom

Hari kelmarin baru saja aku ke Plaza Pudu, kononnya ingin mengambil gambar ala-ala candid dan urban landscape. Tapi disebabkan aku baru ke sana, tidak dapat mengesan lokasi menarik untuk diambil gambarnya. Hanya ketika aku di Times Square aku mula mengambil gambar itupun di theme parknya saja. Ingin ambil gambar candid masih lagi takut-takut, tapi aku hendak biasakan juga.

Esok, aku bakal kembali lagi ke Kuala Lumpur cuma kali ini aku akan ke Chow Kit dan kawasan sekitarnya untuk berjalan-jalan sambil mengambil gambar. Semoga dapat mengumpulkan banyak gambar menarik esok. Lagipun nak merasa Sup Urat dekat sana, mana nak dapat dekat Shah Alam ni!

8 comments:

cEro said...

gambar cosmos tu mcam mainan lego..
aku suka..
heheheheheheh

Shukjessa said...

hehe tu edited version, non edited, gambar biase je la

hans said...

time square dkt kl tu ker?

P/S : Hans! Asal Makin Kurus Bebenor Nih?

Shukjessa said...

yupsss~~~

hentakbelipat said...

aku suke jgk jalan2 snap2..tapi bile mengedit aku xreti..just basic je..haha

Shukjessa said...

hehe bro, ko gune lightroom je, pakai presets senang haha

Mah@mahu said...

Gambar street candid tu cantik kena ngan tema dan keasliannya.. tapi gambar COSMO tu mcm telalu over edit lah heehhee..

Shukjessa said...

yg tu mmg diedit sedemikian rupa. sebab kalau membuat HDR atau High dynamic range, kalernya sedikit vibrant dari biasa dan contrast itu naik untuk menimbulkan detail sesuatu. thanx 4 the comment anyway =)