Followers

Tuesday, July 27, 2010

Melaka trebel Part 3

Aku beberapa kali terjaga sebab buang air kecil. Lepas tu bangun last untuk perlahankan air cond yang aku lupa aku letak pada 16 darjah celcius. Gila sejuk walaupun aku dah menyorok dalam selimut tebal hotel.


Azam nak bangun awal tapi terlajak walaupun dah pegang handphone di tangan. Ingat nak pergi breakfast pukul 7 lebih, last-last pukul 8 lebih baru aku turun. 

Turun ke lobi, jumpe receptionist dan dapat surat khabar Berita minggu. Terfikir sejenak, bila last time aku baca paper agaknya? Terasa malas nak baca sebab isi kandungannya banyak perbalahan politik, bosan.

Aku ke kaunter dan lihat menu. Macam biasa je, nasi lemak, roti, sosej, baked beans. Aku ambil nasi lemak telur memandangkan nanti aku nak usung backpack berat tu lama lagi. Nasi lemaknya sedap cuma sambal je yang kureng. Air lak, aku pilih air oren sebab aku jarang minum teh atau kopi pagi-pagi. Belek-belek paper, takde apa yang menarik sangat. Tengok jam pun masih awal lagi.

Dah habis makan, aku blah naik atas. Ingat nak lepak-lepak kejap sambil tengok tv. Tiba-tiba teringat pasal tiket, aku pun keluarkan dari wallet aku. 

Dan hampir nak keluar biji mata aku, aku tak perasan tiket tu tarikhnya semalam. Cuak! Terus je aku kemas beg, check out hotel terus. Usung la backpack yang dekat 10kg tu merayau sampai dekat depan bangunan merah. Tunggu bas, tak de lak yang lalu. Hari dah makin mendung, nak hujan. Last-last aku naik teksi sorang pakcik melayu ni sebab nak cepat nak beli tiket bas. 

Sampai di Melaka Sentral, aku tanya berapa ringgit. Dengan senyum lebar dia cakap "RM15 je". Dalam hati aku cakap "Sah la menipu" tapi aku bayar je sebab aku takde masa dah nak bertaki cakap tipu or mahal. Lantak ko lah orang tua, gaya alim sebab pakai kopiah tapi dok menipu orang sebab tengok bag aku besar. Kawan-kawan ada beritahu nak ke Melaka Sentral naik teksi tak lebih dari RM10. So terpulang, ko makan la duit haram + harta anak yatim. Sebab tu aku tak suka pemandu teksi.


Aku berlari cari kaunter tiket. Dah jumpa tanya tiket ke shah alam ada lagi? Banyak yang dah habis petang. Kalau ada pun yang nak bertolak time tu juga. Aku fikir "kalau aku balik sekarang tak dapat dah jumpa Wani dengan Eca". So aku rayau lagi cari tiket bas lain. Takde. Last resort aku, aku ternampak kaunter bas ke KLSentral pukul 7.30 malam. Mula-mula aku tak nak sebab lewat sangat. Tapi dah takde option, aku redah je la. Kebetulan rumah akak aku nearby sangat dengan komuter shah alam. So dari KLSentral just naik komuter je. 

Masalahnya sekarang sempat ke aku nak naik last tren ke shah alam? Aku gamble je, tak lepas aku kena bermalam di KL je la. Fikir-fikir balik, what the heck, hidup perlukan cabaran.

Dah settle beli tiket, aku naik bas semula ke Dataran Pahlawan Mall. Dekat sana jumpa semula Eca dengan Wani. Diorang tak tahu, so aku just follow je diorang. 


Sekali aku buka cerita, diorang agak terkejut tapi sebab dah beli tiket, layan je la. Hehe, dan perjalanan kami diteruskan ke Mahkota Parade. Ikut diorang cari barang, aku dah biasa benda camni. Follow je la sampai diorang ajak makan dekat Chicken Rice Shop. Ok gak, aku pun dah lama tak makan situ.

Masuk ke restoran ni, ada la sorang waiter perempuan ni. Pada aku dia cute, putih tapi agak ceria berlebih-lebih. Hahaha tapi still aku suka pandang dia, sweet. Masing-masing order ayam pilihan masing-masing. Aku pilih honey apa tah, tapi paling sikit. Tak kisah janji sedap. 

Lama gak kitorang lepak sana. Banyak borak pasal kisah masing-masing since saat aku kenal diorang dulu di I-city, kitorg tak banyak berbual pun. Aku macam biasa la menjadi manusia pendiam. Tapi bila dah jumpa balik kali ni, rasa macam klasmet yang lama tak jumpa. Diorang pun naik pelik tiba-tiba tengok aku overspoken macam bukan manusia yang sama diorang jumpa dulu.

Dalam pukul 12 lebih nak ke pukul 1 camtu, kitorg blah dari Mahkota Parade. Nak gerak ke Melaka Sentral. Tunggu bas tapi tak nampak batang hidung. Last-last Eca call Pakcik Rosly. 

Pakcik Rosly ni merupakan bekas pekerja di JKR dan dah pencen ni bawak le teksi. Apa yang menarik tentang Pakcik Rosly ni, cara dia bercakap agak direct, outspoken dan jujur dari hati. Aku masih ingat kata-katanya ketika kami di dalam teksinya.

"Kamu tahu bangsa apa paling tak guna dalam Malaysia?" aku hanya mendengar. "Satu India, satu lagi Melayu". "Sebab apa Melayu bangsa tak guna? Sebab diorang ni pemalas, hati busuk, dan paling susah nak bersatu hati". Dia ada cakap kenapa dalam sebulan tu, buat satu hari berjalan ramai-ramai pergi tempat menarik. Aku beritahu lah "Susah pakcik nak kumpul orang. Nak dapat 4 orang pun susah sangat". "Haa tu la susahnya melayu, tak bersatu hati even nak pergi berjalan pun. PHD kuat sangat".

Yang lain-lain lebih kepada pandangan politik beliau yang mana aku malas nak campur sangat. Masing-masing ada pandangan masing-masing tentang politik. Aku just dengar je la mana yang diperkatakan tu.

Sampai dekat Melaka Sentral, kitorang just kena bayar rm6 je sangat kontra dengan teksi yang aku naik awal pagi tu. Tapi takpelah, abaikan je.

Memandangkan masih awal, sebab bas Wani bertolak pukul 3.15 petang, so kami berjalan-jalan la sekitar Melaka Sentral. Wani cari beg, Eca cari tudung. Aku? Melilau je tengok sekeliling. Bila masing-masing dah dapat barang yang diorang nak, kami berjalan lagi sampai diorg jumpa kedai gunting rambut. Eca nak gunting rambut nanti katanya. Aku just melepak dalam kedai VCD yang agak usang. Kedai ni banyak jual VCD dan kaset lama. Bagus juga since aku tengah mencari VCD hindustan. Cuma yang aku tak berkenan adalah sorang nyonya ni. Dok perhati aku dalam jarak kurang dari semeter macam la aku nak mencuri. Aduhai, aku gerak ke depan dia gerak sikit ke belakang. Nyaris je aku nak sound nyonya tu "Wei mangkuk, beg aku ni lagi mahal la dari VCD dalam kedai ko ni". Panas hati betul bila orang ingat aku nak mencuri. Bukannya muka aku macam mat pet pun. Dah dapat VCD yang aku nak, bayar dan terus blah. Rugi lak tak tunjuk middle finger dekat nyonya tu, ish sabar-sabar, orang tua kena hormat.

Eca mesej katanya dekat kedai makan sebelah 7E. Sampai sana, kami pesan minuman sambil-sambil aku tengok menu macam best. Kedai tu adalah kedai makanan cina muslim. Tengok orang pun ramai yang makan situ. Bila dah nak dekat pukul 3, kitorg beredar dan singgah kejap dekat gerai-gerai jual payung. Wani beli satu payung yang pernah aku jumpa dekat Jonker Walk dulu. Time tu Eca baru perasan, payung yang dia bawa tadi tertinggal.

Pukul 3.15 petang, kami hantar Wani ke basnya. Time ni hujan tengah turun renyai-renyai. Bila bas dia gerak, kami pun gerak sekali. Eca ke kedai gunting rambut dan aku lepak dekat tempat menunggu  betul-betul dekat dengan gerai jual jeruk. Sepanjang ketiadaan Eca, aku tah berapa kali terlelap dengan pelbagai gaya. Hahaha,  tersedar tak sampai 15 minit tertidur balik. Sampai la Eca mesej tanya aku dekat mana.

Aku ingatkan Eca terus balik. Aku takdelah minta dia temankan aku since bas aku pukul 7.45 malam. Kesian lak dia kena temankan aku hanya kerana aku tersalah beli tiket. Tapi bila jumpa aku siap bagi roti dengan air untuk makan dalam perjalanan, aku jadi speecless. Ada gak orang baik nak teman, siap bagi makanan buat bekal. Jarang dah nak jumpa manusia macam ni. 

Ecah balik dalam pukul 6 lebih camtu la. Ada gak dalam pukul 5 lebih tu aku ingat nak suruh dia balik sebab kesiankan dia. Since esok dia kerja, nanti penat. Aku ye la penganggur, takde kerja. Sepanjang nak tunggu pukul 6 tu, kitorang borak je la. Orang yang tak kenal aku mungkin cakap aku ni sangat pendiam, atau sombong. Tapi buat insan-insan seperti Wani dan Eca yang dah tau aku ni bukanlah pendiam sangat, rahsia diri dah dirungkaikan. 

Berbual dengan Eca agak janggal since aku dah lama tak berbual begitu since last year. Kalau berbual pun dengan akak aku tapi kalau one on one dengan seorang gadis memang dah lama aku tak. So ada masanya aku terasa macam segan nak cakap sambil pandang Eca walhal benda camtu aku dah biasa pun dulu. Mungkin sebab aku dah biasa sorang-sorang, bila kena bercakap dengan perempuan jadi agak kekok. Hasrat nak bergambar dengan Eca pun terbantut (aku saje lupakan hasrat, ingat saje nak buat kecoh sikit konon-kononnya la haha).



Sementara tunggu bas sampai, aku pergi balik ke gerai makcik yang jual candy. Aku beli 10 bungkus hahah kes tak nak kempunan. Makcik tu siap pelik "Orang pesan ke?". Aku hanya angguk je haha padahal bukan pun. On the way balik, aku singgah McD sebab nak rasa burger baru tu GCB. Aku beli burger je since air dah dapat dari Eca. Ingatkan sedap, tapi aku rasa macam nak muntah lak sebab burger tu serius tak sedap.

Bas sampai dalam pukul 7, aku terus naik dan cari seat. Wau memang best bas ni. Tengah dok adjust kedudukan bontot, tiba-tiba nampak ada seorang wanita beruniform warna sama dengan driver bas. "Eh, ada stewardess ke dalam bas ni?" aku cuba meneka. Lepas sorang-sorang masuk memenuhkan bas yang menuju ke KLSentral tu. Dan bas bergerak, tv terpasang dan cik adik manis ni pun mula menjalankan tugasnya iaitu memberikan blanket kepada semua penumpang.

Time bas dah agak lama berjalan, aku tertidur lagi dengan gaya yang entah apa-apa. Sedar-sedar, cik Diana menghulurkan air kotak kepadaku. Aduhai, malunya hahaha. Beberapa minit kemudian, kami diberikan makanan roti berinti, muffin dan air mineral. Cukuplah untuk mengisi perut yang tengah lapar. Cerita di tv tak seronok, sebab kecik dan tah apa-apa cerita entah. Aku akhirnya tertidur lagi sebab dah bosan tunggu. Bila bangun je aku tengok jam sampai la tiba dekat KLSentral.

Waktu dah pukul 10.30 malam, aku agak terkejar-kejar untuk mengetahui samada last tren dah berlalu ke belum? Alhamdulillah mujurlah aku ada kad touch N go dan dapat naik last tren ke shah alam. Kalau tak aku kena bermalam di KL la nampaknya.

Aku sampai dekat rumah lebih kurang pukul 11.30 malam. Abang iparku tak tidur lagi. Handphoneku dah kong baterinya, penat toksah tanya la. Tapi bila aku sampai, aku tersenyum sendirian, banyak betul cabaran dan kisah pergi Melaka. Ya itu yang aku cari sebenarnya, pengalaman dan kenangan! Ianya tidak ternilai harganya!


2 comments:

hans said...

hohohoho
penuh pengalaman yer pergi Melaka
yups
pakcik teksi nih ada yg cekik darah tapi ada juga yang betul2 jujur

melaka sentral cantik kan?
macam airport

P/S : Rajnikanth Nak Datang Malaysia? Biar Betul?? Nak Kena Pergi Jumpa Nih!

Shukjessa said...

haha yg btol2 jujur kalo dalam malaysia ni ada la 5-10% je.

lawa, memang lawa kalo tak, takkan aku sanggup dok situ dari tghari sampai 7 petang.

cuma yang tak berapa seronok environment dah macam bukan di malaysia, banyak tol warga asing...hishh