Followers

Thursday, July 15, 2010

Resipi Aiskrim




Aku dah pernah post satu resipi aiskrim, iaitu aiskrim oreo. Bagi yang dah mencuba, mesti heran dan pelik "kenapa ais krim saya ni keras dan liat macam tanah liat? habis patah sudu saya. kalau guna scoop aiskrim sampai keluar peluh jantan". Hihihi (aduhai buruknya ketawa). 


Tadi lepas aku tengok cerita Ongbak 3, aku lepak la dekat MPH. Hajat di hati nak tengok la kot-kot ada lagi novel bro Ahadiat Akashah yang aku nak iaitu "Katerina" dengan "Kasyah, Lagenda berakhir". Tapi yang aku nampak hanyalah karyanya yang lain. Agak hampa, aku pergi lah ke sudut cooking, sebab nak cari resipi-resipi yang best untuk dicuba. Tiba-tiba adalah mentol menyala atas kepala, why not aku cari resipi aiskrim?


Then meraban la mencari. Jumpa satu cookin book tentang aiskrim je, aku tengok harga, adalah dekat RM73. Kalau 7 hengget boleh gak aku beli.




Tapi buku tu memang menarik sebab dia dok explain, bahan-bahan basic untuk membuat aiskrim.
Dan diterangkan resipi aiskrim ada pelbagai tapi yang femes adalah philadelphia dengan french style. Philadelphia ni tak guna telur, so resipi aku tu based on philadelphia punya style. Kalau guna style french, menggunakan kuning telur yang banyak.


Aku terangkan sedikit info yang aku berjaya sedut dari buku tadi. 


Untuk resipi yang tidak menggunakan telur, penggunaan krim hendaklah lebih banyak iaitu mengikut perkadaran 1:3, di mana 1 ialah susu, dan 3 adalah krim berat (heavy cream). Bagi yang menggunakan telur, ianya berkadaran nisbah 1:2 seperti di atas. Cuma kuning telur itu diperlukan untuk menjadikan aiskrim lebih lembut.


Aku dah pernah try yang menggunakan telur, jadi cuma resipi aku tu susunya lebih banyak compare to the cream. Ianya agak lembut cuma teksturnya seperti aiskrim biasa yang kita buat seperti aiskrim milo dan lain-lain. Dalam erti kata lain, dia ada tekstur water frost. Untuk mengelakkan ianya jadi begini, penggunaan krim perlu lebih banyak seperti yang aku telah nyatakan di atas.


Satu lagi, untuk membuatkan krim lebih lembut dan gebu teksturnya, perlulah diputarkan selalu sekiranya korang tiada mesin aiskrim. Mungkin setiap 2 jam, kena putar dengan mesin (guna tangan boleh tapi tak segebu mesin la hasilnya).


Dan untuk yang tak tahu, hati-hati makan ais krim yang tidak mempunyai logo halal jakim tu, sebab dikhuatiri mengandungi alkohol since penggunaan alkohol dalam pembuatan aiskrim adalah untuk menjadikannya lembut.


Di sini aku sertakan sekali resipi aiskrim biskut menggunakan telur


Bahan-bahan


250ml susu (segar/full cream/low fat)
500ml atau lebih cream
6 biji kuning telur
gula secukup rasa
esen vanilla
biskut berinti (dipecah2kan)


Cara


1. Susu, gula, dan 250ml cream dimasak di atas dapur sehingga panas.
2. Putarkan 250ml cream dengan kuning telur sampai kembang.
3. Masukkan adunan yang dimasak ke dalam adunan telur sedikit demi sedikit untuk mengelakkan dari bergumpal.
4. Masak dan bubuh esen vanilla kembali atas dapur sehingga keluar asap dan pekat.
5. Dalam masa yang sama, sediakan satu bekas yang berisi ais dan air sejuk untuk diletakkan periuk tadi.
6. Biarkan sehingga adunan aiskrim turun ke suhu bilik, dan ianya diputar kembali.
7. Kalau rajin boleh putar setiap 2 jam, sehingga adunan nampak pekat.
8. Masukkan biskut yang telah dipecahkan. Adunan diputar lagi.
9. Putar sampai korang yakin ianya betul-betul kembang.
10. Boleh dimakan, sediakan sudu yang kuat =p

5 comments:

cEro said...

macam susah je shuk...
kompem jadik ke???

hans said...

wah
cam leceh juga nak buat aiskrim nih yer?
makan cepat jer habis
hehehe

p/s : Review Film : Mantra Filem Seram Paling Terbaik Keluaran Metrowealth?

Shukjessa said...

cero: die leceh sikit je, tapi jadi kalo ikut nisbah tu la. ni utk dptkan aiskrim yg lembut, kalo tak keras gile.

hans: biaso lar, kite buat kitchen kecik, yg dok jual tu pakai machine besau so mmg senang je.

p.s: harga kream di malaysia sgt mahal. utk 200ml paling murah adalah rm7.

Nur Hadirah said...

macam sedappppppslrppp

Shukjessa said...

dirah, nak tau try la wat hahaha, tak susah pun