Followers

Wednesday, July 21, 2010

Perihal burger



Burger ni kalau dulu-dulu makanan yang sangat-sangat dilarang oleh family aku. Tapi dewasa ni, burger ni dah macam salah satu menu wajib yang akan ditelan paling tidak dalam sebulan.


Samada beli di tepi-tepi jalan, di pasar malam, atau di kedai-kedai fast food seperti KFC, McDonalds dan Burger King, sumorg ada taste dan choice masing-masingkan?


Kalau yang dok jauh di bandar-bandar kecil macam aku dulu, yang paling koman telan pun burger KFC. Burger yang selalu brader-brader jual tepi jalan ni tak berapa nak beli sebab kurang menarik, masak sendiri lagi best.




Tapi bila dah dok Shah Alam, competition sengit. Kalau ko jual burger hanya tepek salad, daging burger yang kering dan keras dan sedikit sos cili/tomato, gerenti takde orang nak beli sangat. So kena la pandai menggoreng agar tekstur dagingnya ala-ala McDonalds paling tidak ketingiannya melebihi satu inci. Dan kena lah pelbagaikan menu dari burger-burger biasa ni. Letak lah cheese lebih ke, apa ke.


So aku nak tanya korang, dalam banyak-banyak burger yang koran pernah makan, burger mana yang korang akan promote dekat orang kalau orang tanya burger apa best?


Bagi aku kalau yang tepi jalan ni, selalu aku order oblong. Sebab ni je the only one burger biasa yang panjang macam properity. Cuma yang tak besnya roti itu roti biasa, tiada bijan. Aku penggemar bijan, dan pada aku roti burger perlu ada bijan untuk jadikannya suatu hidangan unik.


Kalau yang fast food punya ni, depends. Contoh, kalau KFC of course aku pilih Zinger. Kalau McD, selalu aku akan telan Spicy McChicken atau Big Mac. 


Tapi McD baru-baru ni kan ada release satu burger baru yang dinamakan GCB. Aku punyalah semangat nak rasa, tapi bila makan aduhai burger apa ni? Paling pelik pernah aku makan. Rasa dia manis ala teriyaki sos campur dengan sos lain yang pada aku tak sedap. Tapi kenangkan harga burgernya yang dekat RM9 tu aku habiskan jua. Lepas makan tu nyosa tak sudah, patut aku beli Spicy McChicken je laei sodap!!


Apa burger feveret korang???

5 comments:

Ch@ Ch@ said...

aku jarang habis kalau makan beger ni..
satu-satunyer beger yang aku yakin aku boleh habiskan dan SEDAP adalah beger mcdonalds yang ada time breakfast tu..walaupun hanya daging dan roti..tapi pada aku dah cukup masyuk..!!!

yang lain2 setakat nak kongsi or melepaskan keinginan tu aku sebat je..tapi confirm xleh habis..
perut kecik arr...

hentakbelipat said...

oblong eh...xpna jumpe bro..rare nih..hahaha..aku rase aku pilih lg bger local kot..beger stall.tapi dlu mase aku skolah, keje saje2 kat brader man burger..mmg pegi ah die punye bger..rangup lain macam..skang dah amcam2 aku tgk dicampkkn dalam bger..bagai2 perencah ad...naik tengikjgk tekak nk suap

kalau yg fastfood...mcd tu mcm dah muak kn..aku suke carls junior

Shukjessa said...

sha: ooo breakfast meal, tu mmg best. aku slalu wonder cane la nak dapt roti dgn daging camtu, lembut je.

hentakbelipat: haha ade bro, ko try cari dekat stall burger skang ade je, panjang mcm prosperity burger, boleh tahan la utk keluaran bumiputra punye.

haha korang pernah try kukus daging burger? try ah, best gak tp pastikan Ramleee~~

cEro said...

aku kurang minat burger mcD or KFC..
tp aku suka burger gerai, slalu mintak ayam cheese...
daging burger yg sedap bukan dimasak garing,
lebih sedap kalo bila kita gigit, trasa jus daging tu...
pergh!!!

Shukjessa said...

tu la pasal, aku slalu mkn McDino, daging burger tu lembut je. tp bila masak dekat rumah mesti garing ala-ala hangus hahaha. nak angkat awal macam tak masak lak dagingnye entahlerr...