Followers

Monday, March 1, 2010

Andai kau tahu VI


"Bu kenapa kau makin menjarakkan diri dari aku?" perlahan Nur bertanya. "Besar sangatkah dosaku padamu. Beritahulah aku Bu, aku dah tak sanggup kehilangan orang yang aku sayangi lagi" rayu Nur. "Takde apa-apalah, perasaan kau je kot. Aku macam biasa je" kataku cuba menyembunyikan apa yang terbuku di hati. Aku cuba untuk berlalu pergi meninggalkan mereka berborak kerana aku sudah tidak mempunyai idea untuk berkata apa-apa dengannya.

Tak kusedari, Nur mengikutiku dari belakang. "Bu, Bu please jangan tinggalkan aku lagi" jeritnya. Aku buat endah tak endah dan terus berlalu ke kawasan parking basikal. Tatkala aku hendak membuka rantai kunci basikalku terdengar jeritannya bertambah kuat. "Abu! Kenapa kau nak lari daripadaku? Kenapa kau nak siksa aku macam ni? Saat aku perlukan teman untuk meluahkan perasaan, kau tiada. Saat aku memerlukan bahu untukku menangis pun kau tiada. Dan sekarang di saat aku ingin berkongsi kegembiraan itu pun kau masih menjauhiku, kenapa Bu?" jeritnya sambil menangis. Perlahan aku pergi mendekatinya dan menghulurkan sebuah surat dan ku terus berlalu pergi tanpa menoleh ke belakang lagi. Aku hanya sempat berkata pendek sebelum ku berlalu pergi "Baca dan kau akan faham".

Assalamualaikum,


Buat sahabatku Nur yang sentiasa aku sayangi dan cintai. Tujuan suratku ini adalah bagi pengganti diriku yang kini ku rasakan begitu janggal untuk menemui mu. Mungkin aku berasa malu, sedih, kecewa dengan apa yang telah berlaku namun aku tidak menyalahkanmu. Aku anggap ianya adalah takdir kita dan yang lebih penting jodoh kita tidak mungkin akan bersama. 


Nur ingatkah lagi tatkala kau gembira di saat ada lelaki yang melamar hatimu? Kau sangat gembira namun jauh di sudut hatiku terasa kesedihan kerana kehilangan kau. Tapi demi melihat kau bahagia, aku teruskan juga hidup ini kerna tak guna aku bersedih lara kerana ianya tidak mengubah apa-apa. Dan aku turut bersimpati malah terus menerus menyayangimu tatkala kau mengetahui dipermainkan oleh orang yang kau jatuh hati itu.


Setiap detik dan saat aku tak pernah berhenti menyayangimu Nur walaupun ku tahu kau tak bukakan lagi pintu hatimu untuk mana-mana lelaki. Malah aku terima dengan hati yang terbuka bila kau terus terang menganggapku sebagai temanmu sahaja walaupun dalam masa yang sama aku ingin meluahkan apa yang terbuku di hatiku ini. Mungkin inilah takdirnya, aku hanya terlewat beberapa minit sahaja dan kau sudah meluahkan dulu apa yang termaktub, dan ianya ibarat titik noktah untukku sebagai seorang sahabat untuk menghormati prinsip dirimu.


Sejak dari itu, ku nekadkan diri untuk menjauhkan diri kerna hanya dengan ini aku dapat tenang dan aman ketika lenaku menjelma. Mungkin kau sakit dikecewakan dan ditinggalkan, namun sakitku menanggung segala bebanan yang tak terluah ini lebih terasa setiap kali aku berdekatan denganmu. Maaf ku katakan jikalau kau merasakan caraku ini kejam tapi bagiku hanya inilah saja caraku untuk terus hidup tanpamu.


Bukan ku tidak mahu untuk menghubungimu tapi sungguh aku tidak tahu ingin memulakan apa. Hanya melalui surat ini sahaja yang dapat ku luahkan segalanya yang terbuku di hati dan ku mengharapkan kau dapat memaafkan aku di atas segala perbuatan yang cukup membuatkan kau menderita. Aku doakan kau akan bertemu dengan lelaki yang lebih baik kelak. Cukup sampai di sini dulu coretan warkah ini, ku tak mengharapkan balasan darimu. Sekian.


Insan yang senantisa menyintaimu,


Abu
Malam tu YM aku berbunyi lagi, Nur menghantar mesej. Aku buat tidak layan. Sehinggalah lebih kurang 10 minit bunyi itu berhenti, dan aku nampak nick Nur sign out dari YM. Lekas-lekas ku baca balik apa mesejnya yang berbunyi:


BUZZ!!!


Minah Rocker: Bu...
Bu...
Bu...please... could u give me a chance to fix thing... aku tahu aku pun ada buat salah dekat kau...
maafkan aku bu sbb tak pernah nak faham perasaan kau
maafkan aku sbb aku tak pernah nak tgk api cinta di mata kau bu
maafkan aku sbb aku sibuk mencari cinta sedangkan cinta itu sudah pun dekat denganku...
maafkan aku sayang, kerna hati ini tidak mampu untuk menipu lagi...
please Bu, I miss u so much... miss the moment when we r together as one...
jika hati ini yang kau pinta aku rela menyerahkannya kerna aku tahu cintamu tulus dan suci...
dan jika kau bertanyaku sekali lagi "Adakah kau menyintaiku?"


jawapanku "Ia, aku pun begitu"


Last message received on 14/3/06 at 9:04 PM

Ya Allah, berteleku aku melihat barisan ayat-ayat terakhirnya. Lantas aku mencapai phone dan bertanyakan Ecah adakah Nur bersamanya. Ecah tidak tahu. Dengan tidak berfikir panjang aku terus keluar dari rumah dan terus mengayuh basikal untuk mencarinya. Tapi di mana?

p.s: cerita ini aku mahu tamatkan sirinya, jika tiada siapa yang meminta untuk disambungkan, mungkin next sambungan adalah yang terakhir untuk siri Andai kau tahu. Namun jika ada yang masih mahu ianya disambungkan, aku akan ikhtiarkan jalan ceritanya. Sila bagi respon ya~ Thanx sebab membaca!

3 comments:

Anonymous said...

jika kau bertanyaku sekali lagi "Adakah aku perlu teruskan perjalanan cerpen ni..?"
SilentGuest akan pasti menjawab'Bro, napa stop kt cini bro??!!continued la the next episod bro..plzzzzzzzzzzzzzz' sambil wat muka budak yg coley nk kan ice cream coklat!!...HAHA!!

Anonymous said...

continue plzzzz bro!
(^_~)

Shukjessa said...

oh maaf, saye andaikan siri ni tak dapat sambutan, sbb tu saya teruskan dengan cerpen lain. tp since ada yang minta ia disambungkan, so insyaAllah saya akan sambungkan, tp kene tunggu la hehe =) thanx sudi membaca dan beri komen =)