Followers

Sunday, February 28, 2010

Apabila Syaitan Menangis II


"Weh hari ni ada kelas amali tak?" Pet bertanya kepastian. "Ada kot? Tadi aku dengar ustaz kata macam biasa" balas Mat. "Padanlah mangkuk dua ekor tu takde, haha hantu betul, nak lari tugasan la tu" gelak Pet. "Tugasan?" Mat kehairanan. "Yelah, si Jijoi kan kena jadi bilal, si Ojet kena jadi imam minggu ni" terang Pet lagi. Kedengaran suara garau "Assalamualaikum". "Waalaikumsalam ustaz". "Turn siapa minggu ni jadi bilal dengan imam?" Ustaz Midon bertanya. "Azizul dengan Rohaizat ustaz, tapi diorang takde" jawap Pet. "Ponteng lagi la tu, tau-tau je turn diorang eh? Oklah, Mat kamu jadi imam, Adi kamu jadi bilal, dah pergi ambil wuduk" arah Ustaz Midon.

"Rambo, ko dah ok ke demam?" tanya Mat. "Bolehla, takde la panas sangat dah" perlahan Rambo membalas. "Baguslah macam tu, ni ada air yassin, nanti kau minum la eh?" Mat menghulurkan botol air. "Mat, apa benda yang kita nampak malam tu? Aku tak boleh nak describe la, gerun gila aku tengok benda tu" Rambo ingin kepastian. "Tu aku rasa spesis langsuir kot, cuma benda alah tu tak mengilai. Takpelah, dia tak kacau kita, cuma kita je yang silap masa lalu dekat situ" balas Mat. "Tapi Mat, aku ada nampak benda lain tapi jauh sikit dari benda tu" terang Pet. "Benda lain?" getus Mat.

"Oit ingat awek ke?" jerkah Ojet. "Bontot la korang, terkejut aku" balas Mat. "Hehe janganlah marah Mat, kau pikir apa? Dari tadi kitorang tengok kau asyik termenung je bawah pepohonan jambu ini. Syahdu sunggu haha" Jijoi gelak bersama Pet. "Oi serius la sikit. Aku tengah pikir apa yang Rambo beritahu aku tengahari tadi" Mat sedikit marah. "Hehe ok-ok, apa yang dia beritahu kau? "Hari tu aku ada beritahu korang kan yang aku dengan Rambo ada nampak benda alah ni? Masalahnya sekarang ni Rambo nampak something else selain dari benda tu" terang Mat. "So apa yang masalahnya?" Pet bertanya. "Masalahnya juga, aku tak nampak benda tu" Mat menambah. "Rambo salah nampak kot?" Pet memberitahu lagi. "Pada mulanya, aku anggap macamtu juga. Tapi lepas dia describe dekat aku bentuk benda alah tu, aku teringat something yang atuk aku pernah beritahu dulu. Aku rasa cuti panjang nanti aku nak balik kampung nenek aku la" termenung Mat.

Malam tu malam jumaat, selepas solat isyak dan membaca surah yassin, mereka berlima pulang ke dorm untuk bersiap-siap untuk prep. Adat budak-budak belajar dan duduk asrama, bila time prep lah masa paling mengantuk dan susah nak fokus study. Ini tak terkecuali untuk budak berlima ni. Dalam ramai-ramai tu sorang je la yang bolehlah rajin untuk study, Pet. So tatkala bebudak lain dah pun mamai dan berangan-angan, Pet masih segar menulis nota-nota ulangkaji untuk digunakan ketika exam menjelang tiba. Dan dah menjadi tabiatnya belajar sambil mendengar walkman. Oleh kerana si mamat berempat yang lain ni dah mengantuk sangat, so diorang blah dulu dan pesan dekat Pet jangan balik lewat sangat tanpa sedar si Pet tengah dengar walkman. Dan tinggal la mamat ni sorang-sorang di dalam kelas.

"Binawe punya member, sikit pun tak beritahu nak blah. Eh dah pukul berapa ni, pukul 12.30 pagi? Aish mampus, dah lewat ni" bisik Pet. Sedang dia asyik mengemas buku-buku, melintas satu kelibat putih laju dari celahan tingkap yang luas terbuka. Pet tergamam seketika namun masih berfikiran positif dengan mengatakan bahawa itu adalah imaginasinya sahaja. Sedang dia hendak keluar dari kelas itu, terdengar satu suara yang berbunyi:

kelip-kelip kusangka api
kalau api mana puntungnya
hilang ghaib ku sangka mati
kalau mati mana kuburnya...

Pet memberanikan diri bertanya kerana menyangkakan teman-temannya membuat gurauan dengan membacakan pantun sedemikian rupa. "Oit jangan main-main la, dah 12.30 pagi ni, korang? Mat? Jijoi? Ojet? Rambo?". Sunyi... tiada sebarang balasan. Pet membuat keputusan untuk terus keluar dari kelas itu. Dia melajukan langkah dan tiba-tiba dia terdengar bunyi tapak kaki yang kuat di belakangnya. Dia terhenti dan bunyi tapak kaki masih jelas kedengaran. Tanpa menoleh ke belakang, dia memulakan langkah semula dan semakin laju. Sesekali terdengar bunyi seretan seperti selipar diseret di jalan. Dia kini nekad untuk melihat apa yang ada di belakangnya. Nun dari kejauhan dan kesamaran cahaya dia terlihat sesuatu yang bergolek laju menuju ke arahnya. Dan bila objek itu semakin dekat, barulah Pet dapat mengecamnya, alangkah terkejutnya apabila objek yang bergolek itu adalah hantu pocong. Jelas kelihatan putih kain kapannya di bawah suluhan lampu jalan. Dengan sekuat hati Pet berlari menuju ke dorm dan menjerit minta tolong "Tolong! Tolong! Mak tolong! ada hantu!!!" jerit Pet. Jeritannya membuatkan seluruh ASPURa terjaga termasuk lah warden mereka. "Apa yang kamu terjerit-jerit di tengah malam ni haaa Pet?" jerkah Mr. Potato. "Err..Aaa...Tak..aAa...Takd...Hantu encik!" tergagap-gagap Pet berkata. Membernya yang berempat tadi turut terjaga dan melihat keadaan Pet yang seperti orang berlari pecut 100m. "Pet, kau ok ke?" tanya Mat. "A..A..Aku ok. Mat aku nampak benda yang Rambo nampak" bisik Pet perlahan kepada Mat.

"Hah?!" terkejut Mat. Dia dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena. Dia makin tidak sedap hati kerana sudah 2 kejadian yang mana kedua-dua sahabtnya dapat melihat bentuk makhluk itu. Adakah ini petanda buruk???

to be continue...

No comments: