Followers

Thursday, February 18, 2010

Money money money it's a mad's man world

Salam,

Dulu aku pernah berkata yang aku akan wujudkan satu post entry tentang bajet. So memandangkan hari ni aku sangat bermatematik so aku akan tunjukkan calculation yang sering aku gunakan time aku study dulu untuk digunapakai oleh sesiapa yang bajetnya tight atau ketat atau sering tak cukup duit sampai ke hujung bulan.

Ok terdapat beberapa rules yang kena ikut kalo korang under tight bajet. Rule yang pertama, kurangkan perbelanjaan makan korang. Kurangkan perbelanjaan tak semestinya korang kena potong atau skip satu sesi makan tapi lebih kepada bertukar cara korang makan kepada yang lebih bajet. 



Kalau dulu korang tiap-tiap hari makan di McD, di KFC, di mana-mana cafe yang harga kopinya aje dah 5 hengget ke atas ubahlah tabiat tu, melainkan korang nak kering di tengah bulan. So ubahlah kepada makan di gerai-gerai yang harga makanannya purata tak lebih dari 6-7 hengget. Untuk air pula, kalau dulu korang suke sangat minum ais blended ke fresh orange ke yang harga minuman je dah 5 hegget ke atas ubahlah ke ais kosong atau air suam aje. Satu sebab jimat dan yang kedua baik untuk kesihatan, less sugar less disease. And kalau korang ada kedai yang memang hari-hari pergi, so agak-agakla dalam satu hari tu makan berapa hengget. Macam aku dulu time praktikal, aku bajet makan sehari dalam 10 hengget pagi sampai malam. So untuk sebulan duit makan aku adalah lebih kurang 300 hengget. Nak jimat, bawa bekal air kosong dari rumah, dah jimat 1 hengget sehari (30 hengget sebulan). Dan untuk seimbangkan dengan badan, korang up la sikit duit makan tu jadi 350 hengget, supaya yang 50 hengget tu korang boleh la beli buah tembikai ke, jambu ke, pisang ke, betik ke. Ingat buah-buahan dan sayuran itu penting dalam diet harian korang. 

Nak lagi jimat korang boleh masak. Untuk beras 10kg yang harganya 26 hengget (medium quality) boleh dimasak sebanyak 40 kali dengan satu pot (250g). So purata sekali masak adalah lebih kurang 70sen. Ayam sekilo dlm 7 hengget, dibelah 4, goreng satu bahagian yang harganya lebih kurang 2.50 hengget (termasuk telur goreng dan timun/ulam). So sekali makan hanyalah lebih kurang 4 hengget. Dan untuk pengetahuan korang, satu bahagian ayam boleh dimasak pelbagai jenis lauk seperti paprik ayam, ayam masak halia, ayam goreng kunyit dan macam-macam lagi. Cari di internet try masak, kosnya sangat murah. Kalau nak murah lagi, masak nasi, sejukkan dan masak nasi goreng, bubuh telur, sedikit ayam atau ikan bilis yang harganya tak lebih dari 3 hengget pun. So pilih yang mana lebih jimat. Aku pasti dekat bandar-bandar besar, hypermarket seperti Tesco, Giant, Carrefour dan Mydin ada menjual harga yang jauh lebih murah berbanding di pasar-pasar. So takde alasan sebenarnya kalau nak kata harga makanan mahal.

Untuk transportation lak, bagi lelaki aku sarankan pergi kerja naik lah motor. Unless la tempat kerja korang tu jauh gila nak mampus. Lebih jimat duit minyak, kurang jam, kurang masalah, jimat duit tol dan macam-macam lagi. Aku dulu praktikal di Selayang, aku berulang dari S. Alam naik motor, sehari duit minyak lebih kurang 5 hengget je, so sebulan lebih kurang 150 hengget aje. Jangan ingat orang pergi kerja naik motor ni orang sengkek je, orang profesional yang berjawatan tinggi pun akan tukar naik motor kalau diorang tahu lebih menjimatkan. Bagi perempuan, aku tak syorkan sangat naik motor unless tempat kerja dekat dan balik bukan pada malam hari. Jimat memang jimat tapi keselamatan harus diutamakan dulu. So sebaik-baiknya naik la kereta yang jimat minyak, kecik dan senang nak parking. And kalau boleh carilah jalan yang kurang jam, unless dah takde jalan nak buat camna ye tak.

Rule yang kedua adalah tempat tinggal. Kalau boleh carilah tempat tinggal yang dekat sedikit dengan tempat kerja. Janganlah terlalu jauh sampai kos perjalanan hari-hari lebih mahal dari kos makan. And kalo bajet tight janganlah dok menyewa rumah yang high maintenance, cari rumah biasa-biasa sudahla, janji rumah tu selesa walaupun kecik, sewa tak mahal sangat dan paling penting carilah roomate atau cari rumah yang dah ada orang. Kalau takut barang hilang ke hape ke, sewalah bilik yang berpatutan dalam 300 hengget ke bawah. So korang ada privacy tersendiri disamping dapat jaga barang korang dari dicilok orang yang tidak dikenali.

Rule yang ketiga, lifestyle. Tolong ubah cara hidup korang kepada bersederhana. Nak beli pakaian boleh tapi bukan tiap-tiap hari atau hujung minggu. Belilah sebulan sekali kalau ada duit lebih atau 2 bulan sekali. Atau korang inginkan sebuah gajet baru, boleh beli tapi kumpul lah berdikit-dikit, sebulan 200 hengget pon dah ok. 6 bulan dah ada 1200 hengget. Nama pun tight bajet kan. And beriadah tu kalau tak mampu, pergi jelah berjoging hujung minggu. Kalau larat bersenam lepas kerja. Kalau tak larat hujung minggu pun ok. Beli sepasang kasut sukan, seluar track dan stokin. Yang lain boleh gunapakai sampai hancur.

Oklah kalau lah dicampurkan bajet-bajet tadi 350+150+250 = 750 hengget. So dari 1000 hengget anda masih ada baki 250 hengget untuk korang simpan atau bayar apa-apa hutang. So bayangkan kalau korang ada gaji 2000 atau 3000 hengget dan dengan menggunakan bajet di atas, betapa banyaknya lebih duit korang yang boleh disimpan atau diinvest dalam bentuk lain yang dapat memberikan keuntungan. So ingatlah berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang di kemudian. Tapi untuk perokok tegar, maafla aku takde tips untuk korang sebab korang memang membakar duit je pun, so pandai-pandailah nak hidup. Selamat menyimpan duit~~

apa yang aku ajar di atas hanyalah basic untuk hidup bukan cara nak hidup senang. Sebab bagi aku bila kita merasa susah, kita lebih menghargai setiap duit yang kita belanjakan dari time kita dah senang.

Tak salah mencari kekayaan tapi kalau kita terlalu mencari duit, duit takkan pernah cukup dalam diri kita. Makin banyak duit yang kita ada, kita makin tak pernah puas dan makin rasa tak cukup. Sedangkan ada orang yang duitnya sedikit, tanggungannya banyak masih mampu membawa kebahagiaan untuk mereka. So hati-hati dengan nombor yang dipanggil duit ini.

2 comments:

cEro said...

hahaha, aku suka aprt ubah life style tu...
kekadang org suka blagak kaya, baju branded, makan tebabom, shopping smpai letih...
last2 beli megi kt 7e je...
hahaha

Shukjessa said...

hahaha biasela, ade orang nak nampak kaya walaupun poket sengkek. tp kalo bajet atau gaji pun cukup2 makan je, bior la blagak miskin, at least ade duit nak simpan untuk benda lain kereta, rumah etc.