Followers

Saturday, February 20, 2010

Mari ke dapur

Salam,


Baru je tadi aku siap buat ais krim oreo. Ingat nak buat dadih tapi mengenangkan resipi yang lalu aku terlebih bubuh serbuk agar-agar dan dadih aku jadi puding keras, hahaha so aku rest kejap la. So proceed dengan ais krim oreo, bukan oreo pun sebab aku beli biskut creamo (ala-ala oreo sebab murah sikit). Resipinya mudah je, simple, aku rasa kalau orang yang reti membaca, reti pegang barang pun boleh buat.

So untuk posting kali ini aku nak bincang sikit la pasal memasak. Sejak aku bergelar penggangur berjaya ni, dah macam-macam benda yang aku masak. Dari ayam bakar, sup ayam, sambal sotong, gulai dan macam-macam lagi. Pertanyaan aku kali ini adalah 'Susah sangat ke nak memasak?'.

Ramai kawan yang puji aku hebat memasak la apa la, tapi pada aku la, aku bukanlah hebat mana pun. Masak sekadar boleh dimakan, orang suka tu je. Aku bukannya chef boleh masak sedap-sedap dan buat presentation yang menarik macam dekat hotel. 

Sebab pada aku memasak ni perlu dipraktikkan tak kira la lelaki ke perempuan tapi perempuan MESTI tahu memasak at least lauk paling simple dalam dunia, goreng ikan, ayam atau telur. Persoalannya bukanlah tak berbakat atau tidak cuma adakah kita hendak memasak atau tidak. Dalam dunia ni apa benda pun kita buat mesti ada passion terutama dalam memasak.

Sebab dalam masakan ni lah kita akan curahkan kasih sayang yang tak boleh dilihat secara mata kasar namun kesannya dapat dilihat dengan keakraban si tukang masak dan si tukang makan. Contohnya, masakan ibu kita, walau kita makan di hotel mana sekalipun ada satu masa kita akan merindui masakan ibu walaupun beliau hanya masak ikan goreng atau ayam goreng. 

Aku kalau nak ikutkan tak reti memasak seiring dengan title aku si anak bongsu, tapi sebab dari kecil aku dah dikerah ke dapur tolong memasak so aku merasakan satu keseronokan untuk mencuba resipi baru atau memasak untuk orang yang tersayang. Sama seperti minatku di dalam fotografi, memasak adalah satu cara untuk kita menghiburkan orang dan memberikan senyuman kepada mereka. 

Tak cuba belum tahu. Dan kalau baru cuba memanglah banyak yang tak jadi tapi kalau diamalkan, ianya pasti membuahkan hasil dan kita akan merasa keseronokan untuk memasak. Kita fikir positif je la, kalau masakan tak sesedap chef pun at least ianya masih boleh dimakan pun dah kira ok. Lama-lama nanti pasti sedap.

Buat yang nak kahwin, masakan adalah salah satu cara untuk menambat hati suami. Memang nampak macam tak logik tapi seorang suami yang selalu makan di luar akan berkurangan kasih sayangnya berbanding isteri yang masakkan lauk untuknya.

Sibuk dengan kerja? Tak perlulah nak masak hari-hari, dan aku rasa suami pun paham keadaan isteri yang sibuk. Cuma bila keadaan tidak sibuk, si isteri lebih sibuk dengan benda lain dan mengabaikan makan minum si suami.

Dan di sini aku nak kongsi tips untuk perempuan, bagi aku yang seorang lelaki bukanlah hendakkan seorang isteri yang superb dalam memasak sampai level chef, kalau goreng telur je yang reti pun dah memadai. Apa yang diharapkan adalah kesanggupan isteri untuk belajar memasak dan bukan memberi alasan 'saya tak reti masak'. Tak reti boleh belajar, cuma kalau tak nak belajar tu tak boleh nak buat apa lah, tu mencerminkan sikap sendiri yang tak nak improvekan diri. Jadi jangan terkejut kalau suami lebih banyak melepak di kedai-kedai yang mana tukang masaknya pandai mencurahkan kasih sayang dalam makanan.

Buat lelaki, aku sarankan belajarlah memasak, masak nasi, goreng-goreng pun dah cukup. Dapat berjimat, dapat survive kalau dah bosan dengan lauk kedai, dapat survive kalau masih tidak beristeri. Dapat menjadi tauladan yang baik dalam keluarga. 

Selamat memasak~ ianya tak susah cuma perlu diamalkan selalu

No comments: