Followers

Saturday, February 27, 2010

Info

Salam,

aku terpanggil untuk tulis post kali ni memandangkan makin banyak dah benda ni dekat FB. Tujuan aku bukan lah nak jatuhkan sesapa atau dengki dengan korang tapi sekadar renungan bersama. Sekiranya korang rasa korang masih mencari rezeki yang halal, sila baca link di bawah ini. Ianya berkaitan dengan 'log in FB, dpt rm100'.


So aku taknak komen panjang-panjang sebab ustaz tu pun dah komen panjang lebar. Cuma aku boleh rumuskan sedikit mengikut pemahaman aku.

Kalau kita terlibat dengan bisnes, pastikan ianya bukan scam, untuk mengelakkan ditipu dan kita menjadi orang tengah yang akhirnya kita diburu orang lain.

Kedua, jikalau sekalipun ianya bisnes yang legal dari segi undang-undang, namun harus dipastikan yang bisnes tersebut tidak mengandungi unsur-unsur riba, penipuan atau perjudian. Apa yang aku tahu mengenai bisnes dalam Islam adalah ianya tidak boleh untung semata-mata kerana harus ada kerugian (betulkan kalau aku salah). Dan bisnes yang dibenarkan dalam Islam mestilah mempunyai produk yang nyata boleh dilihat.

Tu je la yang aku tahu, semoga artikel yang aku bagi linknya itu dapat jadi pedoman dan rujukan. Masih belum terlambat untuk berhenti bagi yang dah join. Tiada istilah duit datang bergolek tanpa usaha, kerana setiap hasil mestilah disertakan dengan usaha. Sekian posting aku kali ni

No comments: