Followers

Monday, February 22, 2010

Apabila Syaitan Menangis


PERHATIAN: Cerpen kali ini berbentuk seram. Jika korang nak tidur lena malam, dinasihatkan jangan membacanya pada malam atau tengah malam hari. Level keseraman adalah bergantung kepada diri.


Hujan masih belum berhenti. Jam pula menunjukkan pukul 11 malam. "Awal lagi" bisik Mat. "Nak buat apa ya?" fikirnya lagi. Lantas dia terpandang akan sahabatnya yang tengah kusyuk membaca komik. "Pet ooo Pet, kau tengah buat apa tu?" Mat bertanya. "Aku tengah tidur" jawab Pet selamba. "Kau ni pun dah nampak aku baca komik, of coz la membaca komik, takkan aku tengah skodeng ASPURI lak" tambahnya lagi. "Hai tanya pun marah, jom buat jenayah sikit nak?" ajak Mat. "Ko nak buat jenayah apa lak malam-malam ni? Tau dek Mr. Potato tu kang, mau lebam kita nanti kena balun" Pet memuncungkan mulutnya ke arah bilik warden asrama, Encik Hilmy yang juga digelar Mr. Potato kerana saiz badannya yang pendek dan comel.

"Lepak mapley nak? Petang tadi aku ada nampak lubang tikus baru gali. Tah siapa punya kerja tak tahu lah" ajak Mat bersungguh. "Gila kau, dah la jauh mapley tu, kena lalu ku..ku..kubur lak tu. Kau tengok jam dah pukul berapa ni?" terang Pet. "Ala kubur je, bukannya ada apa-apa pun. Kalau kau takut aku ajak budak-budak lain sekali. Ramai sikit tak takut sangat kan?" Mat masih berharap. "Em oklah kalau camtu, tapi jangan lama sangat lepak sana, kang mampus kita" ujar Pet lagi.

Dan berangkatlah mereka berlima pergi ke mapley yang agak jauh dari asrama mereka yang mana mereka terpaksa melalui tanah perkuburan. "Psstt... baca doa bai...baca doa...bis..bis..." Rambo tergagap menyuruh kawan-kawannya membaca doa ketika melalui tanah perkuburan. "Korang kalau nampak apa-apa jangan sesekali berhenti atau pandang belakang, jalan terus dan hiraukan je" kata Mat dengan tenang. "Wei, aku tak sedap hati la...jalan la laju sikit, bulu roma aku naik ni" kata Jijoi pula. "Shhh diam...diam... suluh lampu ke jalan bukan ke atas la bongok" marah Ojet pada Jijoi yang asyik menyuluh pokok dan langit. 

Tiba-tiba Rambo terdiam dari membaca doa. Yang lain turut hairan namun kehairanan mereka tidak lama setelah masing-masing tercium bau bunga harum sundal malam. Rambo bersuara "Wei, jom patah balik, aku betul-betul tak sedap badan ni. Kita lepak mapley lain kali je la". Semuanya setuju kecuali Mat yang memang nak lepak di mapley kebetulan dia tidak makan di dewan makan petang tadi. 

Sesampainya mereka di asrama, Rambo terus berselubung dengan selimut seperti kesejukan. Manakala yang lain tidak berani nak ke tandas kecuali Mat. Terdengar jam menunjukkan waktu sudah pukul 12 tengah malam. Satu angka yang ditakuti oleh rata-rata penghuni Sekolah Menengah Maran 1. Mat tidak dapat melelapkan mata, hanya terkebil-kebil di dalam kegelapan malam di asramanya. Hanya kelihatan sinaran mentol kuning di luar kaki lima yang bergoyang-goyang ditiupkan angin. Malam itu sungguh dingin. Kedinginan itu yang akhirnya melelapkan mata Mat yang kelaparan.

Keesokan paginya, semua penghuni ASPURA telah bangun dan bersiap-siap untuk ke kelas. Di dewan makan, kelibat Rambo tiada. Timbul tanda tanya mana perginya Rambo? "Dia demam" jawab Mat pendek. "Tadi aku kejutkan dia, tapi badannya panas. So aku dah repot dekat Encik Hilmy" tambahnya lagi. "Demam? Sebab kes semalam ke?" Ojet bertanya. "Nanti time rehat aku cerita dekat korang" Mat berlalu setelah selesai sarapan pagi.

Kringgggggg!!! Loceng rehat berbunyi dan berduyun-duyun pelajar turun ke kantin untuk menjamu selera. Mereka berempat pun turut sama tapi masing-masing hanya menelan keropok, cuma Pet je yang makan mee rebus "Aku teringin daa" katanya. "Mat, ceritalah benda yang kau nak cerita pagi tadi" Ojet tak sabar ingin tahu.

"Semalamkan kita lalu kawasan perkuburan tu kan. Korang ada bau bunga tak?" tanya Mat. Masing-masing mengangguk. "Tu bau bunga harum sundal malam. Korang ada nampak apa-apa tak?" Mat bertanya lagi. Kali ni, masing-masing keliru dan saling pandang memandang. Lantas mereka menggeleng "Takde lak. Rambo nampak?" tanya Jijoi. Mat mengangguk dan berkata "Aku pun nampak juga semalam. Tapi aku malas nak cakap takut korang lari lintang pukang nanti". "Gila kau Mat, kau nampak tapi kau buat tak tahu je? Habis camne lak Rambo boleh demam kau tak demam?" Pet bingung. "Sebab aku dah biasa tengok, Rambo baru 1st time agaknya nampak benda macamtu" ujar Mat.

"Kau nampak apa Mat? Ceritalah sikit" Ojet ingin tahu. "Yang masa kau marah Jijoi jangan suluh pokok tu, aku nampak macam ada benda atas pokok tapi bukan haiwan. Lepas tu time kita bau wangi tu, aku nampak ada perempuan pakai baju putih lambai-lambai ajak ke sana" terang Mat. "Gila kau, lain kali jangan ajak dah la kami lepak mapley" gerutu Pet.

"Kau dah biasa tengok dekat mana?" tanya Ojet lagi. "Dekat kampung aku lagi banyak. Ramai yang bela benda alah ni" tambah Mat. "Bela? Apa gila bela benda alah ni, bela la kucing ke, biawak ke, beruk ke?" Jijoi pula mencelah. "Nak buat macamna dah memang sebati dalam masyarakat kita" ujar Mat lagi.

"Kau tak seriau ke boleh tengok benda halus ni? Kalau aku takdelah, mau pengsan" tanya Jijoi. "Dulu 1st time aku tengok, demam seminggu macam Rambo gak. Cuba kau bayangkan tengah aku syok-syok tengok tv tiba-tiba ada pocong dekat tingkap rumah atuk aku. Rumah kampung kan tinggi, so bayangkan macamne pocong tu boleh terjungkit dari tanah ke tingkap rumah atuk aku. Tingkap rumah kampung kan jenis buka luas-luas. Lepas aku elok demam tu, kena lagi tapi kali ni dengan toyol lak. Aku bangun tengah malam nak pergi tandas tiba-tiba aku nampak macam bayangan budak-budak berlari dekat dapur. Aku pun pergi la jenguk, dah turun tangga dapur tiba-tiba terkejut gila aku tengok mata merah, gigi tajam kecik je benda tu. Aku pengsan lagi. Tapi lepas tu bila dah banyak kali kena, aku buat tak tahu je, asalkan tak kacau aku sudah. Sampai la atuk aku meninggal, dia ada perturunkan ilmu sikit dekat aku untuk halang benda-benda halus ni dari dok ganggu. Atuk cakap, aku perlu tahu ilmu ni, sebab dia khuatir ada orang nak buat khianat dekat aku dengan nenek." tambah Mat.

Kringggg!! "Eh loceng dah bunyi la jom masuk kelas. Nanti aku sambung cerita" ajak Mat pada rakan-rakannya.

2 comments:

▀▄▀nuRyn™▀▄▀ said...

gilaaaa :S . seram ni wehh .
aku baca pukul 4 pagi .
hihihi

shukjessa said...

hahah den dah tulih bosa2 dah perhatian tu, yang ekau poie baco gak sapo suruh hehehe