Followers

Saturday, February 20, 2010

Jessa du freak II


"Aku nak propose dia lah Sya, and aku nak wat surprise untuk dia" Mia meluahkan isi hatinya. "Aku rasa dah tiba masanya untuk kami tamatkan segala keresahan dan ketegangan ini dengan suatu ikatan yang sah, aku nak dia jadi milikku. And aku harap sangat dia dapat terima propose aku ni" tambah nya lagi. 

"Kau dah fikir masak-masak? Hari tu pun kau dapat tahu dia masih lagi in contact dengan ex dia kan?" soal Farisya. "Ye aku tahu tu, tapi aku tanya dia, dan dia hanya menyatakan sekadar berkawan sahaja. So aku tak nak la sangsi dan curiga pada dia, curiga tu doa kan" balas Mie.

"Aku faham Mie tapi kadang-kadang benda tak seperti yang kita nak ianya terjadi, lebih-lebih lagi apabila kita terlalu memberi harapan yang tinggi pada sesuatu yang boleh berubah bila-bila masa saja. Manusia boleh berubah Mie". 

"Tapi aku percayakan dia, sebab kami dah berjanji untuk sehidup semati, aku rela terima dia seadanya. Aku tak minta apa-apa lebih dari kasih sayang dan cintanya saja. Aku yakin dia juga begitu Sya" bicara Mie.

"Em kalau begitu, tiada sebab kenapa aku perlu halang kau untuk melamarnya kan? Mungkin aku tersilap orang agaknya..." bisik Farisya tetapi kedengaran di telinga Mie. "Silap orang? Siapa?". "Eh, takde apa-apa lah aku berangan je" balas Farisya.

"Kau tak nak temankan aku belikan cincin Sya?" tanya Mie. "Takpe lah Mie, aku ada hal sikitlah..." balasnya ringkas. "Ok, kalau macam tu aku pergi dulu ya" kegirangan terpancar di wajah Mie tidak buat Farisya.

"Aku doakan kau berjaya Mie. Aku harapkan apa yang aku nampak tempoh hari bukanlah Sofea dan ex nya yang berjalan bersama berpimpingan tangan. Dan aku harapkan agar kebahgiaan milik kau..." getus hatinya.

Di dalam hujan lebat itu, Farisya mendekati Mie yang basah kuyup sambil memayunginya. "Takpelah Sya, aku tak perlukan payung lagi ketika hujan agar dapat aku lindungi air mata yang berjujuran jatuh ini" tutur Mie di dalam kesamaran hujan yang menimpanya.

"Betul kata kau, manusia ni berubah dan dia masih lagi menyintai ex nya setelah aku berikan segala hatiku padanya. Adil kah dunia ini? Aku cuba bersikap positif tapi aku dikhianati. Apa salahnya aku? Apa kurangnya aku? Hanya kerana aku bukan cinta pertamanya? Hanya kerana aku bukan cinta terindahnya?" soalan bertali arus diajukan kepada Farisya.

"Takpelah Mie, mungkin ini ujian Tuhan untuk kau, kita kena ingat segala kejadian ada hikmahnya kan?" Farisya cuba menenangkan sahabatnya itu.

"Hati aku sangat sakit, apa yang aku rasakan dengan apa yang aku lontarkan tadi sangat-sangat berbeza. Masakan tidak, aku ingin melamarnya bukan ingin meminta kasihnya lagi tapi ditolak hanya kerana lelaki keparat itu? Bodohnya manusia, menerima seseorang yang sudah melukakan hatinya sebelum ini, masih tidak serik?" nada Mie semakin keras meluahkan apa yang terbuku di hatinya.

"Jika aku tak kutip cintanya dulu, agaknya mau dia merempat menagih kasih dan hidup tak tentu hala sekarang ni, dan sekarang dia nak buang aku? Argh, atau aku yang terlalu bodoh sebab percayakan perempuan seperti dia?!" teriak Mie. 

"Mie...janganlah macam ni..." getus Farisya. "Jangan apa?! Jangan apa haa!!!!" teriakan makin kuat lalu mencetuskan tidak senang hati buat Farisya "Kau menakutkan aku...please jangan macam ni, bawa ber istigfar dan mengucap banyak-banyak...".

"Astagfirullah... maafkan aku Sya, aku tak sedar. Sudahlah, kau balik lah dulu. Janganlah kau risaukan pasal aku, aku takkan bunuh diri dan aku takkan mati. Aku kena hidup dan aku pasti akan hidup tanpa perempuan keparat macam tu" nadanya semakin perlahan. 

"Tapi Mie, kau..." kata-kata Farisya dipotong "Sya, please... I need to be alone. Don't worry about me ok, you knew me better than her". Farisya terpaksa mengakui bahawa Mie bukanlah lelaki yang lemah sebab dia tahu perit getir hidup insan tersebut. Pelbagai dugaan yang telah dilalui cukup mematangkan dan membuatnya cekal melalui kehidupan yang tidak pernah adil baginya. Cuma apa yang dikesali dengan sikap Mie adalah kecenderungannya untuk bersikap kejam ke atas orang-orang yang pernah menganiayanya. Tapi itulah Mie yang pernah dia kenal sejak sekolah rendah lagi.

Sebulan hampir berlalu, khabar Mie masih belum diketahui oleh Farisya. Bukan sekali dia cuba menghubungi malah beratus-ratus SMS dan call tidak pernah diendahkan oleh Mie. Bila dia cuba pergi mencarinya di rumah dan di kedai, kawan-kawan dan pekerjanya mengatakan Mie tengah bercuti. Ke mana? Tak siapa yang tahu. Farisya faham, Mie membawa diri untuk mengubati hatinya yang kecewa tapi kenapa perlu lari dari dirinya. 

Suatu hari sedang Farisya makan di sebuah kafe di Kuala Lumpur, datanglah seorang insan yang tidak disenanginya, Sofea bersama boyfriend lamanya. Tanpa dijemput duduk, Sofea pantas menghulurkan sebuah kad dan hanya berkata "Datang tau, and tolong bagi ni dekat Mie sekali ya. I call dia tapi dia tak angkat call I". Selepas mereka berlalu pergi, getus Farisya perlahan "Gediknya la minah ni, macamna la Mie boleh lekat dengan perempuan macam ni". 

Akhirnya Farisya berjaya menemui Mie setelah mendapat tahu bahawa dia pergi berehat di Pulau Pangkor. "Jauh kau bertapa, puas aku cari kau di merata-rata". "Maaflah, aku rasa jiwa aku sangat tenat, so aku ambil keputusan untuk balik kampung". 

"Kampung? Bila masa pula kau jadi orang Pulau Pangkor ni?" tanya Farisya pening. "Tulah kau tak tahu, aku ada seorang makcik yang tinggal di sini. Alang-alang tengah tenat, baik aku lepak sini. Sini aman, pagi-pagi bangun je dengar bunyi desiran ombak, angin dia pun best. Memang tempat yang terbaik untuk melarikan diri dari masalah" terang Mie. 

"Kira kau dah ok lah ye?" tanya Farisya lagi. "Bolehlah, 70% hati aku dah boleh menerima segala yang terjadi. Jauh kau travel dan susah-susah cari aku kenapa? Rindukan aku ke?" Mie cuba berlawak.

"Haah ye la aku rindukan kau. Aku risau je dengan kau. Lagipun alang-alang tahu kau dekat sini, baik aku pergi bercuti sekali. Dan aku bawakkan sesuatu dari 'dia', aku harap kau ok" balas Farisya. 

"Takpe, aku dah ok. Kad? Kad apa?" tanya Mie lantas membuka isi kad tersebut.

WALIMATUL URUS

Dato'/Datin/Tuan/Puan/Encik/Cik

..............................................

ke majlis perkahwinan puteri kami

Sofea Syazlin Saad
dengan
Azroy Affendi

pada 
18 Disember 2009

bertempat di

Hotel Hilton Kuala Lumpur

"Kau nak pergi ke Mie?" tanya Farisya.

"Pergi? Of coz, aku ada 'hadiah' untuk dia" balas Mie tenang.

to be bersambung....

No comments: