Followers

Thursday, February 25, 2010

Jessa du freak IV


"Sales girl wanted!, sila hubungi Ijam atau Ita atau datang ke kedai Jessafreak untuk pertanyaan lanjut dan temuduga tertutup". Flyers dan iklan telah pun diedarkan ke serata tempat. Dek kerana makin banyak kerja yang perlu dilakukan, Mie telah mengambil keputusan untuk mengambil pekerja baru di kedainya.

"Next" kedengaran suara Mie memanggil calon seterusnya. "Intan ye? Pernah bekerja sebelum ni?" tanya Mie. "Pernah, tapi takdelah dekat kedai kecil dan sepit macam ni. Nak tanye ye, gaji sebulan berapa? Kerja berapa jam sehari? Cuti hujung minggu cuti tak? Kerja kalau berat-berat ni saya taknak la tapi kalau gaji tinggi ok la" kata gadis tu tanpa henti. "Oh ye? NEXT!" jerit Mie. "Bos dah takde orang dah, ni je la last" terang Ijam. "Ok sambung esok je la, mental aku dengan orang sekarang ni. Kerja nak senang je, gaji nak tinggi, cuti nak banyak, cait. Tak nak bersusah-susah dulu, pemalas punya anak melayu. Yang dah pernah bekerja demand lak, mentang-mentang ada pengalaman, belum apa-apa dah hidung tinggi, pigidah!" luah Mie. "Hehe tu la bos, banyak-banyak bersabar je la" Ita menyampuk.

"Assalamualaikum" kedengaran satu suara merdu sang gadis. "Maaflah ye, emm interview masih dijalankan ke? Maaflah kalau saya terlambat sampai" kata gadis tersebut. "Em maaflah dik, bos kitorang tu nak berehat, adik datang esok jela boleh? terang Ita. "Tapi kak... saya ni datang dari jauh, datang sini nak cari rezeki. Saya tak kisah kak kerja apa-apa pun saya buat" rayu gadis itu. "Cik adik, kalau dia dah kata datang esok tu datang je la esok, yang kau tak reti bahasa sangat ni kenapa? Aku ni dah penat! Dah mental! So tolonglah bagi aku ruang untuk berehat ye?" nada Mie sedikit tinggi kerana terganggu dengan rayuan sang gadis itu. Semenjak kes dia dengan Sofea dulu, dia agak kasar dengan wanita yang tidak dikenalinya. "Em datang esok ye" pujuk Ita yang tidak mampu berbuat apa-apa. Berjuraian air mata sang gadis kerana ditengking sebegitu rupa. Ita dan Ijam sangat kasihan pada gadis itu tetapi tidak boleh berbuat apa-apa sehinggalah...

"Eh, kenapa ni? Apasal ada perempuan menangis dekat sini?" tanya Farisya. "Kak Sya, bos tengah tensen tu, and adik ni lak baru sampai nak interview job, so..." Ita memberikan isyarat bibir yang difahami Farisya. "Oh adik nak interview job, meh-meh masuk. Akak interviewkan eh?" kata Farisya sambil memimpin tangan sang gadis tersebut. "I've dealt with U later..." Farisya menunjukkan isyarat warning pada Mie. 

"Ok, dah jangan takut, U've hired. Akak suka cara kau, memang menepati ciri-ciri pekerja dekat sini. Siapa nama ye tadi? Farisya bertanya. "Ayu Cinta kak" jawabnya perlahan. "Oh manis namanya, nak dipanggil apa? Ayu or Cinta?" senyum Farisya. "Mana-mana pun boleh, tapi biasa orang panggil Ayu je" balas si pemilik mata hazel ni. "Ok Ayu, esok boleh start kerja. Datang awal tau. Ni nak tanya ada tempat tinggal tak?". "Takde kak" jawapnya simple. " Ok, kalau camtu Ayu boleh tinggal dengan Ita, sebab Ita pun tengah cari housemate. Ita, sini kejap" panggil Farisya. "Ye kak". "Ni housemate baru kamu, Ayu. Duit sewa bulan ni nanti akak bayarkan" terang Farisya. "Orait kak, beres aja. Eh nanti tunggu akak tau, kita balik sekali" kata Ita pada Ayu sambil berlalu. "Terima kasih banyak kak sebab tolong saya dapatkan job dan rumah sewa sekali. Macamna la saya nak balas jasa akak?" balas Ayu perlahan. "Kerja kuat dan cemerlang!" senyum Farisya sambil berlalu pergi.

Dah hampir 3 bulan Ayu bekerja di Jessafreak. Pelbagai kerja yang dilakukan. Mop lantai, lap cermin, sapu sampah, susun barang-barang, beli makanan dan macam-macam lagi. Namun masih ada saja yang tak kena di mata Mie. "Aku suruh kau beli lauk gulai nangka ayam, yang kau beli gulai rebung ni buat hape? Ish dah pergi beli lain" tengking Mie. "Tapi bos...bos juga yang..." terketar-ketar Ayu berkata. "Tapi apa? Kau nak lawan cakap aku? Dah pergi beli lain and tolong cepat sikit, aku lapar ni" teriak Mie lagi. Dengan penuh kesayuan Ayu melangkah pergi untuk membeli makanan tengahari untuk bosnya. Kasihankan Ayu, Ijam cuba menegur sikap Mie "Bos, kenapa bos marah sangat Ayu tu?". "Dah kau toksah nak masuk campur lak, buat kerja kau. Berlambak lagi kerja dekat stor tu" Mie meninggikan suara. "Baik bos" Ijam terdiam dan terus berlalu.

Hari ni merupakan hari paling teruk bagi Ayu, kerja berlambak dan dia tak sedap badan. Apabila dia meminta untuk mengambil cuti kerana tak sihat, Mie menengking "Dah toksah nak berlakon, aku tahu kau nak curi tulangkan? Dulu kau cakap sanggup buat apa-apa kerja kan? Ni baru bagi kerja lebih sikit kau nak cuti? Dah pergi sambung kerja kau sebelum aku naik angin" Mie menolak mentah-mentah kata-kata Ayu. Tiba-tiba...

"Bos tolong bos, Ayu, bos. Dia pengsan!" teriak Ita. Mie bergegas berlari dan mendapati Ita tengah merangkul Ayu di ribanya. Tanpa berfikir panjang, terus dia mengangkat Ayu dan menyuruh Ita mengambil kunci keretanya di dalam. Ayu dikejarkan ke hospital berdekatan.

"Awak keluarga Ayu?" tanya doktor lelaki kepada Mie. "Tak, saya majikan dia. Kenapa dengan dia doktor?" Mie bertanya cemas. "Oh tak mengapa, dia hanya demam dan mungkin kurang rehat. Sila pastikan dia dapat rehat yang cukup dan kerja yang tidak berat-berat sangat." terang doktor itu lagi. Kusut fikiran Mie mengenangkan apa yang terjadi. Terdetik di benak fikirannya, "Ya Allah, apa yang telah aku lakukan? Kejamnya aku Tuhan terhadap hambamu". "Mie...Mie...Ayu macamna? Ok ke?" tanya Farisya cemas. "Dia ok, demam dan kurang rehat" balasnya lagi. "Mie, aku paham keadaan kau, tapi kau tak boleh balas dekat orang lain. Sekarang ni Ayu yang jadi mangsa, apalah yang dia tahu pasal problem kau dulu pun? Dia tak terlibat langsung pun" Farisya cuba memujuk. "Ye, aku tahu Sya, aku silap" perlahan Mie bersuara.

Hari ni Ayu kembali bekerja setelah diberi cuti seminggu. Ayu ditukarkan kerjanya menyusun barang dan menjaga cash. Ayu sedar akan layanan Mie yang sudah tidak menengking lagi cuma masih ada berbaki sikap ego yang tidak mahu menonjolkan belas kasihan padanya. Ayu tersenyum sendirian mengenangkan bosnya itu. Berkata di hatinya "Baik juga bos, ingatkan dah benci aku. Di sebalik kekasarannya dan sikapnya tersembunyi sesuatu yang sangat misteri". Misteri? Kerana ketika ini, walaupun Ayu tersalah beli makanan, Mie tidak lagi menengking malah buat-buat tak kisah pun makanan tu. Dan kadang-kadang secara tidak sedar Mie banyak memberi tunjuk ajar kepada Ayu tentang selok belok bisnes. Tapi apabila masing-masing tersedar di dunia yang nyata, Mie masih bersikap ego dan berlagak bos. Ayu tidak menyangka, sebaran-baran Mie, dia merupakan insan yang suka bercerita, berjenaka, dan sangat menyayangi haiwan dan kanak-kanak. Dalam diam Ayu memendam perasaan pada bosnya itu secara tidak sedar. Namun adakah dia tidak bertepuk sebelah tangan?

to be bersambung lagi...hehe

No comments: