Followers

Friday, February 26, 2010

Ikut resmi padi, makin tunduk bila berisi

Salam,

Post kali ini aku nak kongsi sedikit cerita yang telah aku baca dan dengar sejak 2-3 minggu dan paling terbaru semalam. Ianya mengenai manusia yang bila dah makin pandai dalam sesuatu bidang, makin lantang bersuara sehingga kadang-kadang lebih banyak menyakitkan hati orang lain dan menghina orang-orang yang baru nak bertatih. Dan memang terbukti bila kita makin banyak harta, ia mudah membuat kita alpa dan cepat sombong dengan apa yang dah mereka kecapi.

Terlebih dahulu aku nak mintak ampun banyak-banyak sebab cerita ini seperti memburukkan mereka, tapi terus terang bukan aku nak memburukkan cuma nak dijadikan tauladan bagi kawan-kawan yang satu hari akan meningkat naik menjadi orang terpenting di Malaysia. So hati-hati dengan kuasa, gelaran dan duit. Benda-benda camnilah yang selalu akan jatuhkan seseorang balik bila dah dipuncak, jika tak reti nak ingat kita dari mana, asal usul kita siapa, siapa yang mengajar, siapa kawan kita yang pernah tolong. 

Apa yang lebih malang ianya terlibat di dalam hobi yang aku minat iaitu fotografi. Memang agak mengecewakan apabila ianya terjadi, tapi apa boleh buat minat perlu diteruskan. Paling tidak aku mahu memperbaiki kelemahan fotografi dan mencari ilmu untuk menjadi lebih baik dari sekarang.

Baru-baru ni aku ada add seorang fotografer terkenal di Malaysia, seorang yang aku kagumi sejak aku join forum beliau. Cuma ada beberapa insiden yang aku tak senangi, satu kes pasal job wedding yang ditawarkan. Memanglah harganya sangat murah, rm200/400 untuk shoot and burn. Shoot and burn ni buat yang tak tahu, adalah kita ambil gambar dan burnkan dlm dvd tanpa album, tanpa edit. Kire upah je la ambil gambar. Sorang insan ni bertanya la siapa yang sanggup, tapi dihina dan diperkecilkan kerana tawaran harga yang sangat murah. Satu benda yang kena faham, bukan semuorang mampu mengupah fotografer sampai beribu-ribu ringgit. Dan satu lagi kena faham, bukan semuorang faham apa itu seni fotografi, jadi takat ambil gambar yang jelas untuk kenangan, aku rasa sesuai la harga itu.

Kes kedua lebih kepada percakapan beliau sendiri mengenai salah satu cabang seni dari fotografi iaitu editing. Menjadi topik hangat juga ketika itu malah menimbulkan rasa tidak senang pada sesetengah orang yang berminat hendak belajar editing.

Kes ketiga pasal cabang-cabang fotografi. Ada seorang senior fotografer menegur sikap ramai fotografer yang pegang kamera saja, mahu ambil job wedding. Gambar teruk, kompo hancus, editing macam taik, tapi still nak ambil job wedding. Beliau menyarankan agar fotografer menceburkan diri dalam bidang-bidang lain seperti wildlife fotografer, landscape fotografer, macro fotografer dan lain-lain. Namun terjadilah perbalahan antara si orang yang aku kagumi ini dengan orang yang menyarankan ini. 

Dan yang paling latest adalah statement beliau yang menghina fotografer press di mana beliau mengatakan ramai  fotografer press tidak tahu ambil gambar. Ye, kita kena faham untuk sesetengah job press, mereka perlu pantas dan sumber cahaya kena terang, so flash mmg kena tembak direct ke muka so akan jadilah gambar yang overexposed sedikit dan tidaklah berseni sgt seperti wedding, tapi kena faham juga press ambil gambar cukup kalau terang, bukan blur, tidak seperti wedding. Ramai fotografer press tersinggung dengan kenyataan beliau dan akhirnya beliau meminta maaf secara terbuka kepada  semua fotografer press.

Ni insan yang kedua yang aku pada mulanya hormat sebab dia lebih mengenali fotografi dari aku yang baru nak merangkak. Aku pun ada add beliau di FB tapi kenal melalui forum insan di atas. Beliau ni banyak menjual eksesori kamera dan since kami pakai brand yang sama aku pun agak berminat cuma duit je la takde. Mula-mula tu nampak ok la brader ni, tapi lama-lama perasan something wrong. Beliau agak obses dengan kameranya yang dah kira tahap pro. Serata-rata agak sombong bercerita gajetnya itu. Dan serata-rata itu jugalah dok angkat bakul tentang gambar-gambarnya. Tu takpela, aku pun paham kalau gambar memang benar-benar lawa. Tapi... malam tadi membuka satu lembaran untuk aku, apabila aku melihat gambar-gambar job wedding yang diambilnya yang kononnya bernilai 15k. Memang gambar itu sangat sharp, tapi apa yang aku nampak hanyalah style candid, formal yang lawa?? Aku ingat aku sorang je yang fikir macamtu, ye lah takut jugalah kalau-kalau aku ni perasan aku lagi hebat. Tapi lepas tengok orang lain pun komen benda yang sama, too many candid, gambar pengantin ada la sekeping dua tu pun style candid yang pada aku, tak perlu lah nak upload berjuta-juta sebab tak edit langsung.

Edit di sini kena faham, bukanlah kena edit sampai nampak superb, tapi lebih kepada crop gambar, or heal gambar suapaya tiada anasir-anasir pengacau dalam gambar tu yang mencacatkan suasana gambar. Tapi malang buat brader ni, ibarat orang yang baru kenal kamera, main tekan je shutter dan terus upload? Kalau betul la profesional aku rase takkan wat camtu. Sebab gambar-gambar macam ni la yang akan jadi portfolio korang. So takkan nak bagi gambar biasa je kot?

Beza gambar aku dengan dia hanyalah kameranya jauh lebih bagus dan lensnya jauh lebih hebat dari aku yang hanya pakai kamera entry level dan basic lens. Kalau kamer dia boleh support ISO sampai berbelas ribu tanpa sebarang noise, kamera aku up 800 ISO pun dah banyak noise. Dan lens aku juga paling hebat hanyalah 35mm f1.8 tak seperti lens beliau yang UWA pun ada. Tapi entah lah, serius gambarnya hanya gambar biasa. Tapi dekat merata-rata dok gebang kata superb~

And semalam aku ada join satu group yang anti beliau. Ni pulak sebab kes log in facebook dapat rm100 tu. Mula-mula taknak percaya jugak, tapi bila dah baca kisah-kisah diorang ni terpikir juga, ada betulnya jugak. Dan paling menyakinkan aku adalah apabila seorang guru dan otai fotografer pun memberi respon yang same dalam group tu.. So boleh fikir sendiri la kan?

Namun, aku masih mengkagumi bakat-bakat fotografer lain yang lebih down to earth dan tak suka cakap sombong atau hebat tapi lebih diakui oleh fotografer lain melalui hasil kerja mereka. Sorang ni guru gak di forum tersebut, menggelarkan dirinya sebagai KB atau KukuBesi, mukanya memang dibuat wajah bengis namun ramai yang ingin berkawan kerana ilmunya dan bakatnya dalam fotografi + editing. Aku pun memang suka hasil kerja beliau, sangat-sangat mengujakan walaupun gambar beliau hanyalah sebuah mangga di pagar.

Sorang lagi juga merupakan seorang guru di forum yang sama. Digelar cikgu Adhadi, mempunyai sebuah kedai kamera di Putra height dan diakui memang friendly, bagus untuk berurusniaga, dan mempunyai ilmu yang luas dan tidak lokek untuk berkongsi sama. Cara beliau mengajar lebih kepada softly spoken dan tidak mudah melenting walau dikritik hebat oleh orang yang tak profesional pun.

And this duo brader aku baru kenal dekat facebook. Aku tak ingat sangat name diorang berdua tapi nama panjang gabungan diorang adalah Sukabumisebol. Diorang ni yang paling cool,  gambar superb, muda dan tak lokek nak kongsi ilmu editing photoshop. Selalu buat tutorial dekat FB dan sudi menjawab soalan-soalan yang sesetengah fotografer enggan nak jawap pun. 

Aku pun pelik sebenarnya, kenapalah bila dah hebat sikit, perasan hebat gila. Atau bila kamera dah hebat kita pun perasan hebat. Bila orang pakai kamera biasa, kutuk-kutuk? Belajar biarlah dari basic, guna biarlah sampai lunyai. Ni gear dah hebat tapi takde pun pernah dengar nama jadi fotografer of the year. Ada sorang fotografer luar negara, aku lupa namanya tapi hanya menggunakan nikon D60 macam aku tapi gambar memang lawa dan dah ditahap profesional.

Sepatutnya bila dah makin berisi, kita makin tunduk bukan makin bongkak. Kalau macamni bila Melayu nak maju?

2 comments:

Mysarah Rahman said...

i love photogaphy too tapi belum mampu lagi nak have own dslr T__T.

but im proud to show this, my 1st try. just using a normal digicam yg tak canggih pown.

http://senyumuntuksaya.blogspot.com/2010/02/photogpaher-wannabe-clap-clap.html

sudilah kiranya bg sikit komen ;)

Shukjessa said...

cik mysarah, fotografi bukanlah kena ada dslr pun. ni satu tanggapan yang salah, saya pun pernah pk benda yang sama tapi ternyata silap. a good photographer is not too depend on its gear but rather their knowledge and skills in photography.

Cuma if u have a better gadget it will help u more than a normal one. neway thanx bagi komen, hehe