Followers

Sunday, February 21, 2010

Jessa du freak III


Dari jauh kedengaran bunyi lagu Anang dan Kris Dayanti, 'Makin aku cinta' yang tengah dipasang untuk mewujudkan suasana romantis di ruang legar Hotel Hilton tengah hari itu. "Huh, boleh tahan juga majlis ni, yela kahwin anak-anak lord" kedengaran rungutan Farisya yang membuntuti Mie. Mie hanya mendiamkan diri, memandang ke sana ke sini melihat tetamu-tetamu yang hadir dan juga ambience di dalam ruang legar itu seperti kegelisahan. "Mie, kau ok ke?" Farisya bertanya bimbang akan keadaan sahabatnya itu. "Aku ok" balasnya pendek sambil disudahi dengan senyuman tawar kepada Farisya.

"Aku pun tak paham kenapalah bos korang ni nak juga pergi majlis kahwin minah gedik tu? Orang tu dah buat dia macam bangkai bernyawa pun, dia nak pergi. Hish kalau aku, tak hingin nak pergi!" marah Farisya kepada pekerja-pekerja Mie. "Bos dah ok kot kak Sya?" balas Ijam, pekerja paling muda dan paling rajin di kedai Jessafreak itu. "Bos kan hati kering, mana nak layan lama-lama sangat benda-benda melibatkan hati dan feeling ni kak" Ita membalas, satu-satunya pekerja perempuan di situ. "Tapi yang ni lain. Korang tengok la kes hari tu, siap sampai bawak diri ke Pangkor" luah Farisya. "Kak Sya tak tanya bos ke, kenapa dia nak pergi juga?" Ijam bertanya sambil menyusun baju-baju yang baru sampai. "Ada, tapi bos korang tu suka cakap dalam, tak paham aku. Dia just cakap nak bagi 'hadiah'?". "Ala kak, hadiah orang kahwin standard la" sampuk Ijam lagi. "Haah, banyak la kau punya hadiah orang kahwin, dah tengahari ni pergi la beli makanan untuk kami" arah Ita. "Balik-balik aku juga yang pergi beli, kau la pulak pergi beli makanan, dah la suruh aku jalan kaki je, kemut betul nak bagi pinjam skuter buruk kau tu" Ijam menunjuk ke gambar Ita bersama skuter Hondanya. "Amboi banyak cantik, dah kau kutuk skuter aku buruk, ada hati nak pinjam. Karang calar skuter aku tu kau nak bayar? Aku sekeh karang" Ita mengepal buku lima. 

"Dah, dah jangan gaduh, jom akak belanja korang makan. Tutup kedai dulu" Farisya cuba meleraikan pertelingkahan Ita dan Ijam. "Tapi kak, bos tak bagi tutup kedai, karang dia tahu mahu kena ceramah free dia tu. Tak tahan la kak, dia cakap dalam, berbekas hati wooo" Ijam memberitahu. "Takpe, kalau dia tanya cakap akak yang suruh, dia mana berani buat apa dekat akak, dah cepat" Farisya membalas. "Korang pun satu, dengar sangat cakap bos korang tu, apa nak takut, dia berfalsafah korang berfalsafah juga la" tambah Farisya lagi. "Tak berani la kak, dia bos kami ni kuli je hehe, kang tak pasal-pasal gaji kena potong, silap-silap mahu kena tendang" Ita mencelah. "Ala bos kau tu nampak je garang hati mat jiwang" seraya mereka ketawa bersama-sama ketika dalam perjalanan menuju ke kereta.

"Selamat datang encik, cik. Emm ok encik di meja sana ye, cik di meja sana" kata penyambut tetamu di reception desk. "Eh kami tak semeja?" tanya Mie. "Oh tak, meja encik special untuk VIP saja, maaf ye encik sebab ianya sudah diaturkan oleh pihak pengantin sendiri" terang petugas itu lagi. "Oh, VIP, Very Important Person?" tanya Farisya. "Tak, Very Inconnu Person" jawab Mie selamba. "Inconnu? Apa tu?" Farisya kebingungan. "Inconnu (ekonyie) in french, maknanya stranger, so Very Inconny Person samalah dengan orang yang sangat-sangat asing" terang Mie. "Haha selamat melayan orang korporat ye Encik Fahmie" tawa Farisya. "Damn, aku dah la anti korporat ni, ah persetankan" getus Mie. Dan haluan mereka berpisah kerana berlainan meja. Mie sangat tidak menyukai bidang-bidang korporat kerana terdapat beberapa prinsipal di dalam bidang itu yang tidak dapat diterima pakai olehnya.

"Hi, U ni Fahmie kan? Kawan si Sofea?" tanya seorang pemuda kepada Mie. "Assalamualaikum, ye saya Fahmie, dan encik ni...?" sindir Mie kepada pemuda yang dikiranya orang Melayu Islam. "Err waalaikumsalam, oh I Bakar tapi U can call me Burn, tak lama lagi nak dapat Dato' so U boleh la praktikkan panggil I Dato' Burn" ucap pemuda itu dengan slanga British. "Muka macam penyapu, nama Bakar tukar Burn ada hati nak cakap pelat British? Pigi dah!" bisik Mie di dalam hati. "U kerja apa?" tanya Dato' Burn. "Oh, saya bisnes kecil-kecilan je, jual rare dan vintage items" terang Mie. "Kecil-kecilan? Kenapa U tak join bisnes korporat macam I? Barulah boleh maju, boleh buat duit" lagak Dato' Burn. "Maaf la kalau kurang sopan, tapi saya bisnes sebab minat saya, bukan kerana duit. Duit boleh dicari di mana-mana di bumi Allah ni. And duit tak boleh bawak mati, saya bersyukur dengan apa yang rezeki Allah bagi" tegas Mie. Tersentak dengan penyataan itu Dato' Burn terdiam, tetapi masih mahu berlagak "Tapi bisnes macam I untung juta-juta, bisnes macam U boleh dapat ke?". "Juta tu takdelah, tapi boleh la nak pergi menunaikan umrah tiap-tiap tahun. Simpan dalam bank berkepuk-kepuk pun nak buat apa kalau tak zakat. Mati nanti pakai kain kapan juga" balas Mie dengan lebih tegas. Terus senyap Dato' Burn dan perbualan mereka tamat di situ.

Majlis bermula dengan upacara keberangkatan masuk pasangan pengantin. Suasana di dalam hotel digelapkan dan hanya terpasang satu lampu sorot yang menerangi pasangan pengantin. Dan serentak dengan itu, kedengaran lagu 'Aku cinta padamu' yang dipopularkan oleh Dato' Sheila Majid. Kelihatan semua orang berdiri memberi tanda hormat. Sofea mengenakan gaun pengantin ketat yang menampakkan pangkal buah dadanya. Nampak elegan dan moden kedua mempelai ini namun dari jauh ada seorang insan yang menggeleng kepala melihat Sofea berpakaian begitu. Tak terkata apa-apa melihat perubahan Sofea yang begitu ketara. Masakan tidak, semasa dia dan Sofe masih bersama, gadis itu sangat manis bertudung. Kini sudah hilang tudung dan istilah aurat baginya. "Mungkin suaminya tidak suka Sofea memakai tudung kerana nampak kolot dan kekampungan. Nah dan sekarang nampaklah moden dengan baju yang tak cukup kain nak tutup dadanya yang montok itu untuk ditatap oleh ramai lelaki-lelaki di sini" getusnya perlahan.

Pengantin sudah tiba di meja pengantin dan kesemua lampu dipasang semula memperlihatkan suasana yang terang benderang. Tiba-tiba kedengaran suara MC pada majlis itu memanggil nama Mie untuk memberikan ucapan. "Dengan segala hormatnya dipersilakan Encik Fahmie untuk memberikan ucapan". Terkejut dengan panggilan itu, Mie melangkah berat ke pentas MC untuk memberikan ucapan.

"Assalamualaikum, emm sebenarnya saya terkejut sebab saya kena bagi ucapan. Saya tak tahu menahu sebab pengantin tak pula pesan dekat saya" kata Mie sambil  memandang Sofea yang leka bermesra dengan suaminya. Terbakar hatinya melihatkan aksi mereka, lantas Mie memulakan ucapannya. "Kahwin, cinta, dan sahabat. Apa yang samanya dengan ketiga-tiga benda ini? Komitmen. Namun apa yang membezakannya? Sahabat adalah orang yang menerima kamu seadanya dan berkawan dengan mu dengan tujuan untuk bersosial. Cinta adalah perasaan seseorang insan untuk seorang insan yang lain. Cinta tak semesti bersatu andai putus di tengah jalan. Kahwin adalah salah satu lambang cinta itu dizahirkan, kerana kita berkahwin dengan orang yang cintakan kita bukan dengan orang yang kita cintai. Kerana bila kita mencintai, orang itu bisa lari tapi andai orang yang mencintai kita, dia akan setia menunggu". Sofea dan Farisya masing-masing terkejut. Farisya dah tak senang duduk, risau kalau-kalau Mie akan mengeluarkan ayat berbisanya kerana dia paham benar sikap Mie yang umpama si kala jengking.

Mie meneruskan ucapan pedasnya lagi "Kita hendaklah bercinta dan kahwin dengan orang yang sama, bukanlah bercinta dengan orang lain tapi berkahwinnya dengan orang lain. Sebab tak guna ada mata kalau tak mahu melihat, tak guna ada hati kalau tak tahu menilai. Kalau diberi pilihan memilih benda yang sama rasa tapi lain nilainya seperti gula dan madu, pilihlah madu. Walaupun gula dan madu sama manis, tapi madu tak memudaratkan tidak seperti gula. Gula benda yang common tetapi madu adalah rare. Maafkan saya Sofea, bukan tujuan dan niat saya untuk berbuat seperti ini tetapi saya harus lakukan juga". Farisya sudah bangun dan memberi isyarat pada Mie supaya stop beri ucapan tapi diendahkan Mie.

"Di dalam tangan saya ada sebentuk cincin yang saya ingin sarungkan ke jari manis gadis istimewa ini. Namun saya dikecewakan tatkala hari saya ingin melamarnya kerana dia tidak dapat menerima saya dan ingin meneruskan hidupnya bersama bekas kekasihnya. Saya sedar diri saya yang tidak sehebat lelaki-lelaki lain tapi saya juga tersedar betapa bodohnya saya untuk terus menerus memberi kepercayaan kepada gadis itu walaupun saya nampak tanda-tanda keretakan hubungan kami. Dan dengan ini saya ingin memulangkan semula cincin yang tidak bernilai lagi buat diri saya kerana cinta dan maruahnya telah berkubur bersama-sama dengan cincin ini. Sofea, maafkan saya selama kita bersama" ucapan Mie berakhir dengan dia meletakkan bekas cincin tersebut di atas meja Sofea duduk.

Dengan sinis Mie berkata "Tahniah sebab kau berjaya menghancurkan hatiku dan membuat ku sedar bahawa kau tak layak dicintai kerana hatimu dah buta dek cinta pertamamu. Dan tahniah buat kau kerana berjaya merampas balik teman hidup kau, korang memang 'layak' dan 'sesuai' bersama. Semoga korang dapat hidup 'bahagia'". 

Mie terus berlalu pergi, Farisya hanya berlari mengejar Mie, Sofea menangis teresak-esak bagai budak kecil, dan semua hadirin tergamam.

"Mie, tunggulah, kenapa kau buat macam tu? Malu aku tau tak!" marah Farisya. "Sorrylah Sya, aku just bagi 'hadiah' aku dekat dia je. "So kira dah settle la urusan kau?" tanya Farisya. "Dah, settle, lega hati aku. Eh jom pergi makan, lapar lak perut aku. Jomlah aku belanja" ajak Mie sambil tersenyum puas. "Mie, Mie apalah nak jadi dengan kau, dendam tak habis-habis" geleng Farisya. "Oi jomlah, termenung je kau tak lapar ke?" jerit Mie. "Eh tunggulah kejap beruk, aku dah la pakai heels ni, kau la ni aku dah pakai vogue-vogue ingat dapat la makan hotel" getus Farisya. "Ala jomlah aku bawah ko pergi makan hotel" balas Mie. "Iye? hotel mana? Bluewave? Concorde?" tanya Farisya. "Tak ah, hotel Syed hahaha" gelak Mie. "Cis tu kedai mamak la beruk. Kau pernah makan heels tak?" geram Farisya. Mie sudah pun melarikan diri ke kereta dan hatinya puas, 'hadiah' nya sudah diberikan. Sekarang di hatinya sudah tiada apa lagi, hanya ada bisnes, kawan-kawan, keluarga dan dirinya saja. No love life yang memeningkan kepalanya lagi.

to be bersambung...

No comments: