Followers

Monday, January 4, 2010

Oh! manusia

Salam,


Baru je beberapa detik minit tadi aku surf tenet dan masuklah ke satu site nih Oh! Islam, adik beradik dengan site Oh! artis. Banyak sangat baca gosip ni pening kepala aku, so masuk yang Islamik nye.


Baca artikel memang seronok, cuma bila baca komen, ada la sorang mamat ke minah ni aku pun tak tahu la, tapi aku rasa dah menyimpang pemahaman dia terhadap hukum. Tapi cara dia reply komen memang nampak hebat sebab boleh keluarkan dalil dari ayat-ayat Al-Quran tapi dari pemahamannya nampak menyimpang


Artikel tersebut membincangkan hukum mewarnakan rambut. Hukumnya harus tetapi tidak dengan warna asal dan dengan sebab musabab yang dibenarkan. So ramai la yang komen macam-macam yang boleh diterima lagi lah pendapatnya. Sampai la turn budak ni yang mempertikaikan kenapa orang yang dok komen tu sibuk-sibuk sangat. Biarlah kalau orang nak mewarnakan rambut atas SEBAB Tuhan sukakan kecantikan.


Dan ayatnya diteruskan dengan dalil ayat dan makin panjang dan meleret-leret dengan isi yang makin merapu, ulama dan ustaz tak boleh percaya lah sebab nak jaga periuk nasi mereka. Tentang hukum HARAM itu ini.


Tapi satu part yang tak boleh nak blah bila dia tanya kenapa Tanah haram itu tidak haram pulak untuk jejakkan kaki ke sana? Dan bebelan dia berterusan ibarat orang berilmu tapi salah tafsir dan nak berlagak tunjuk pandai seolah-olah lagi pandai dari ustaz dan ulama.


Maaf cakapla, sejahil-jahil aku kalau ulama dan ustaz yang berikan ulasan, aku dengar dan hormat sebab walau ada yang pedas tetapi sekurang-kurangnya pendapat mereka adalah disertakan dengan kajian dari pelbagai jenis sumber dan kitab, bukan hanya pendapat peribadi sahaja.


Entah apa nak jadi dengan orang sekarang, sehinggakan ulama pun dicacinya...wallahualam...

No comments: