Followers

Monday, January 11, 2010

Kawen, photog dan aku

Salam, 



Malam melabuhkan tirai, dan aku masih bertemankan keyboard lappy ku ini. Petang tadi dah tidur lama, kes sejuk sebab hujan lebat. Tapi bagus juga, di keheningan pagi ni terpanggil untuk aku menulis sebuah post setelah beberapa hari aku tak tulis (penat dengan kawen kazen).


Seronok, happy, teruja, gembira, sedih, pilu, kesunyian. Tu semua adalah sedikit luahan rasa hati dari apa yang aku rasa sepanjang 3 hari aku mengalami kawen kazen ku di sepang. Dan keterujaan itu memang terasa sebab untuk julung kalinya juga aku mengambil gambar pakai speedlight. Rasa sendiri betapa cuaknya dan betapa naive nya aku tentang flash. Baru aku tahu nak jadi professional bukan mudah. Kalau dulu pegang kamera dengan lens sahaja, kali ini sekali dengan speedlight berat anggaran lebih kurang 1.5 kg yang kena pegang ke hulu ke hilir. Dan untuk mendapatkan gambar yang sharp, kena tahan nafas dan tahan gegar dari tangan. Menitik air peluh walaupun air cond hohoho.



Tu yang seronok dan teruja. Gembira sebab dapat tengok kazen naik pelamin. Dulu angah naik pelamin, teruja jugak cuma tak dapat ambil gambar sangat sebab sibuk jadi tuan rumah dan kamera time tu hancuss!!! Sekarang ni dapat ambil gambar betul-betul depan muke pengantin. Debaran tu lebih (maybe sebab 1st time dapat ambil gambar close up camtu). 


Sedih sebab gadis pujaan ramai dah dimiliki sepenuhnya oleh seorang jejaka. Hahaha gurau je lah, she's deserve to get that man. Mereka bagaikan pinang dibelah dua. Sama cantik sama padan. Aku doakan mereka bahagia hingga ke akhir hayat.


Pilu sebab tengok orang kawen, ramai yang tanya, dan aku pun sendiri tertanya-tanya. Bila aku nak kawen pula? Ada ke orang nak kawen dengan aku? Yelah, aku ni di zaman kejatuhan. Orang tak pandang manusia macam aku ni. Dekat situlah timbul nya pilu dan serentak menanamkan perasaan sunyi. Melihat kazen ku tersenyum manis bahagia bersama suami nya yang tercinta, aku jauh merenung ke dalam ubun-ubun kepala. Akan adakah orang yang hendak setia bersamaku tidak kira siapa aku, apa nasibku, dan bagaimana kesudahanku???


Adakah aku akan nampak pancaran yang sama aku lihat di mata pengantin baru berdua ini??? Syahdu memang syahdu. Aku banyak termenung saja selepas sesi ambil gambar. Puas segala pintu teka teki ingin ku cari jawapan. 


Dan akhirnya aku hanya tamatkan di situ buat seketika. Kerana lensa kamera ku dapat mengesan beberapa orang tamu yang kurasakan patut ku ambil gambar mereka. Bukan ingin berkenalan, hanya sekadar tatapan umum dan mengkagumi insan-insan yang berwajah manis dan cantik buat penyeri majlis hari itu.


Oh ya, aku turut berjumpa dengan photog yang peramah. Seorang time akad nikah, bro Hafiz dan seorang lagi kazen kepada auntie aku. Aku tak ingat namanya tetapi memang sangat peramah sebab dia menawarkan untuk pinjam kamera nya yang jauh lebih hebat dari aku. Nikon D3 kalau tak silap dengan SB900 dan lens sigma 70-300 maybe. Satu gajet perang yang memang hebat untuk digunakan mengambil gambar candid dan potrait di majlis kawen. Terpaksa ku menolak kerana takut jatuh, neway thanx bro. Lupa aku nak ambil no telefon dia. Kalau tak boleh mintak ajarkan tips-tips menjadi photog hebat hehe.



Dan seperti bait-bait lirik Misha Omar, cinta Adam dan Hawa, sepasangan insan sudah disatukan menempuhi badai yang dipanggil rumah tangga. Status sudah berubah, tanggungjawab sudah berubah, komitmen sudah berubah, tetapi harap-harap cinta tak pernah berubah, setia kekal selamanya, Aminnnn...


Aku yang keseorangan,
Kau pergi....


No comments: