Followers

Wednesday, January 13, 2010

Manusia dan teknologi

Salam,


Teknologi, ada yang sebut tech-no-logy. sumorang tahu ianya adalah satu bentuk evolusi kemajuan dan perabadan yang menggunakan ilmu sains. 


Dulu orang guna public phone, sekarang orang dah gune Iphone, blackberry. Tiga tiga sekupang? Mak aku je la yang still guna kot. Tu pun sebab senang nak paham dan less hassle. 


Dulu orang tengok tv kotak, berat, takde kaler, 14 inci je paling besar. Sekarang LCD, LED, plasma, siap boleh gantung macam gantung gambar, incinya tak usah cakap 45 inci pun ada.



Dulu orang main game tetris, sekarang dah ada psp, N-DS, Nokia N series. Game nintendo 64? Xbox 360, ps3 dan Wii je.


Dulu nak guna internet punya la susah. modem 56kbps paling max, nak upload gambar rasa bertahun. Sekarang Cyber cafe berlambak, streamyx la, beruk band la, potong potong la.


Dulu nak guna public transport hanya ada bas dan teksi. Sekarang ada LRT, ada putra, ada monorel, ada komuter.


Dulu nak berkomunikasi guna surat, sekarang guna YM, MSN, Facebook, Myspace, Email.


Banyak lagi teknologi kalau nak cerita. Ada yang bawak kesan baik, tapi ada juga bawak kesan buruk pada manusia. Ada yang nampak membawa kebaikan tapi lebih membawa keburukan.


Teknologi, dimajukan untuk membantu menyelesaikan perkara dan memudahkan manusia. Tapi teknologi juga akan mewujudkan masalah baru dan dari hari ke hari, kesimpulannya teknologi hanya mengumpulkan lebih banyak masalah yang tidak dapat diselesaikan.


Contoh, manusia menciptakan mesin basuh untuk memudahkan membasuh pakaian. Bagus tetapi membuatkan manusia makin malas sebab bila adanya mesin basuh auto, segala-galanya pakai mesin basuh. Tu belum manusia yang lagi malas sehinggakan upah orang semata-mata nak basuh baju (harian). Kerana manusia tak pernah puas dan makin hari makin malas kerana teknologi semakin canggih. Barat sentiasa mewar-warkan bahawa dunia masa depan akan digantikan dengan robot (dalam cerita Wall-E) yang bermakna, manusia hanya berlenggang tak kira di mana-mana. Jadi jangan terkejut kalau anak cucu kita nanti nak pakai baju, lipat kain, apatah lagi nak basuh pakaian pun tak reti langsung kalau terlalu bergantung harap kepada teknologi semata-mata.


Guna teknologi ala kadar, cukup sekadar membantu bukan membuatkan kita malas dan tak reti nak buat apa-apa langsung.

No comments: