Followers

Friday, January 22, 2010

Bajet

Salam,



Aku ingin bertanya, apakah itu bajet? Selalu kita dengar orang cakap, bajet-bajet ah nak cakap pun! Atau aku bajet bulan ni mesti dia tidur luar punya. So dari pemahaman di atas dapatlah dirumuskan bahawa bajet ni kiranya macam mengagak, menghitung dan menilai. Betul ke?


TETTTT!!!!


Salah tu sebenarnya. Mari aku definisikan maksud sebenar bajet. Bajet adalah suatu perkara yang memeningkan kepala, menyusahkan otak dan benda yang selalu melanda orang miskin dan bukan suatu perkara yang perlu diambil pusing oleh orang kaya

Salah? TETTT!!!


Definisi yang aku bagi tu adalah realiti kehidupan. Bajet yang selalu berkaitan dengan duit, harta dan yang sewaktu dengannya. Pernah korang terpikir cara terbaik nak uruskan bajet bulanan korang? Pernah terpikir mengapa aku kerja sekian-sekian tapi duit tak pernah cukup?



Sebab kita selalu keluar belanja lebih dari apa yang kita mampu. TEETT!! of coz la kan. Tapi apa yang membuatkan kita selalu overspent adalah kita tidak mengira perbelanjaan kita setiap hari dan kita tidak membuat congakan purata perbelanjaan harian kita untuk mendapatkan baki bulanan duit gaji yang boleh disimpan untuk kahwin! 


Atau kita terlalu overspent kepada insan lain sedangkan kita lebih memerlukan duit tu (unless korang CEO TNB or Petronas). Bukan tak boleh belanja orang lain tapi prihatin dengan diri kita dulu sebelum prihatin dengan orang lain. Ingatlah manusia hanya dekat bila kita berduit, kawan baik je yang dekat time kita susah.


So calculate bajet korang betul-betul dari gaji sebulan korang. Berapa yang nak simpan, berapa nak makan, berapa boleh guna untuk seronok-seronok dan pastikan korang amalkan menabung. Cara paling senang nak menabung masuk dalam Tabung Haji yang pakai sistem potong dari gaji tu. At least korang ada satu tempat saving.


Dan cara nak save duit ni banyak cara. Ada cara yang agak ekstrem, ada yang sederhana dan yang sedikit sangat. So ikut badan lah mana yang korang sanggup. And lastly tengok mana sumber kerja korang tu. Pastikan yang HALAL sebab yang tak berapa nak pasti ni kurang keberkatannya dan harta yang kurang berkat akan membuatkan kita sentiasa tidak puas hati dengan apa yang ada. Next post aku sambung cara nak calculate bajet buat yang agak boros berbelanja.

No comments: