Followers

Thursday, January 21, 2010

Jangan pandang belakang

Salam,


Sebenarnya post nih patutnya dikarang dan dipublish malam tadi, tapi entah kenapa aku merasakan aku lupakan niat tu dan menganjakkan ke pagi ni.


Post kali ni bukan lah cerita seram tapi perasaan seram tu tetap ada sebab aku bukan jumpa hantu atau apa-apa makhluk halus pun malam tadi. Hanya sekadar ingin berkongsi cerita perihal benda-benda yang boleh menaikkan bulu-bulu roma kita setiap kali dengar atau alaminya sendiri.


So tak payah la nak rase seram sejuk baca post kali ni unless korang baca tengah malam jumaat dan duduk seorang diri. 


Kisahnya bermula bila aku nak pergi beli keropok dekat kedai. Aku bawak la motor tapi sebab malas nak pakai helmet, so aku pun ikut jalan dalam je lah. Jalan dalam macam biasa la jalan kampung-kampung yang agak kelam dan sempit.


Jalan ni memang biasa orang lalu sebab kalau nak elak kesesakan selalunya orang ikut jalan dalam. Tapi kalau malam-malam jarang sikit lah sebab pemandangan agak seram sikit untuk yang berjalan kaki, naik basikal ataupun motor. Kereta lak sebab jalan ni sempit so muat-muat satu kereta untuk sekali lalu.


Aku tak ingat sangat keseraman jalan ni sampailah aku sendiri lalu sebab time tu takde sapa pun yang guna. Tepi belah kiri sungai kecik, tepi kanan semak samun. Rumah orang pun ada yang kelam-kelam je lampu, ada yang gelap langsung. Korang pernah tengok cerita momok? Yang part orang naik motor lepas tu dia terlanggar something and then kebabom ada hantu dok bertenggek belakang seat motor tu?


Lawak memang lawak cerita tu, tapi kalau kena dekat kita, kena dekat aku malam tadi mahu jugak la kena sampuk. Tapi alhamdulillah semalam punya konsentret bawak motor tak nak langgar apa-apa pun. Dan tengah-tengah dok seram tu, aku belek-belek side mirror kot-kot la ada benda dekat belakang aku.


Balik dari kedai, aku ikut jalan yang sama. Terasa menyesal pulak tak bawak helmet. Nak ikut jalan besar, lagi seram. Kalau eksiden memang sah-sah mati pecah kepala. So, nak tak nak kena jugak la lalu balik jalan yang agak seram tadi. On the way balik, dalam gelap-gelap tu aku ternampak la satu lembaga goyang-goyang. Sebab tengah gelap, aku tak nampak sangat dari jauh. Dalam hati pikir ish takkan hantu awal lagi dah muncul?


Beranikan diri bawak dekat sikit dan terus aku nampak laaa, budak perempuan tengah bergayut dengan hp dia bawah pokok. Hantu betul la, buat apa la bergayut dalam gelap bawah pokok macam tu. Sampai la dekat rumah, aku dok belek-belek lagi dekat motor aku tu, ada apa-apa ke?


Hehe kelakar pun ada, aku bukanlah nak takut sangat dengan makhluk halus tu cuma bila keadaan agak menyeramkan, segala kepercayaan tu hilang tiba-tiba. Tapi lain pulak kalau dekat fakulti. Aku pernah pergi fakulti malam-malam seorang diri nak periksa jadual kalau tak silap. Tapi takde lah nak rasa seram sangat walaupun senior aku dulu termasuk penjaga makmal beritahu malam-malam jangan berkeliaran dekat fakulti takut terserempak Green Lady. Tapi entahlah, 6 tahun aku dekat fakulti, satu pun tak pernah jumpa.


Tu je la post aku kali ni, hehe tak seram pun. Tapi kalau korang ada cerita yang lebih seram, silalah kongsi. Next time aku cerita kisah seram zaman-zaman sekolah, korang pun mesti ada kan??? Jangan pandang belakang, tengok side mirror je hehe

No comments: