Followers

Sunday, January 17, 2010

Adnan sempit - more than comedy

Salam,


Fuh, hari ni penat merempit. Pagi merempit ke OU (One Utama), lepas tu balik semula ke bentong on the same day. Malas nak lepak rumah akak aku dekat shah alam. Tapi aku macam biasa la, pergi mana-mana dekat sekitar KL atau Selangor mesti tak boleh lama-lama. Almaklumlah fesyen wanita-wanita di sini agak menonjol dan terjojol, benjol-benjol dan tergedik-gedik. Uish nak runtuh iman, mujurlah aku ni kira baik, sekali pandang je terus ke hadapan tanpa menoleh kembali, haha.


Abaikan fesyen-fesyen penggugat iman lelaki. Sebut pasal merempit, aku pergi OU pun sebab nak tengok movie. Cerita yang aku target adalah Adnan sempit dan Sherlock Holmes asalnya, tapi memandangkan Sherlock Holmes hanya buka 2 panggung je dan waktunya cukup lambat, so tiket yang paling awal dah pun penuh walaupun time aku beli tiket baru pukul 10 pagi. Waaaaa, takpelah aku beli dvd je la nanti.


Ok, cerita pasal Adnan sempit. Aku tengok dekat Tgv sebab start awal sikit dari Gsc. Tu yang menariknya pergi ke OU sebab ada 2 cinema, so kalau yang satu tu crowded sangat or lambat ke boleh la pergi yang satu lagi. Tapi macam biasa la Gsc penuh macam nak muntah walaupun tiketnya lagi mahal dari Tgv.


Bagi yang dah tengok Adnan sempit mungkin ada yang akan bagi 3 bintang, 4 bintang. Dan aku 4 bintang la kot max. Sebab awal cite agak slow la kelakar dia. Tapi bila lebih kurang 15 minit, jalan cerita dah best. Lawak Sam dah keluar kaw-kaw yang memang femes dgn lawak selamber badak je. Overall memang pecah panggung dengan ketawa, nak tau lebih korang tengok sendiri ok.





Tujuan post kali ni nak sentuh mesej disebalik cerita Adnan sempit dari kaca mat aku sebagai penonton. Buat yang tak pernah bawak motor, yang selalu pandang selebet dengan mat-mat motor macam aku, buat yang tak pernah nak kisah dengan hal-hal manusia bernama mat rempit ni sila la tengok. Moga-moga terbuka hati dan jangan 'sempitkan' minda korang dengan stigma masyarakat mat-mat yang bawak motor ni semua haprak, bawak influence negatif dan macam-macam lagi la label yang boleh ditepek.


Antara adegan yang menarik perhatian apabila si gadis yang kaya ini menganggap semua mat rempit adalah sama. Dan dihujahi oleh si Adnan bukan semua mat rempit adalah sama. Ini diteruskan lagi dengan lawak Along yang menerangkan mat rempit banyak class (ni slot lawak tapi mesejnya orang yang bawak motor bukan semuanya nak merempit).


Dan ada la lagi beberapa adegan yang best pada mata aku yang masyarakat perlu faham dan jangan terlalu prejudis atau terlalu judge the book by its cover. Yang paling best bila si gadis mengatakan Adnan sampah masyarakat dan dibalas Adnan pada suatu hari dengan ayat tajam "Kalau kau dah takde apa-apa nak cakap lagi, aku nak blah. Banyak lagi beg tangan yang aku nak cilok lepas ni".


So tolong la masyarakat di luar sana, tolong la hormat kami si penunggang motosikal kerna kami pun bayar cukai jalan, dan kami pun ada hak di jalan raya. Jangan la kerana motor kami kecil so kamu anggap kami hanya layak di bahu jalan je. Dan tolong la buang stigma lelaki bawak motor ni suka merempit. Aku suka juga bawak laju tapi dekat highway yang lengang ok la. Tapi bukan nak berlumba tapi nak cepat sampai. Yang lain-lain korang fikir la sendiri. Bak kata Along "Kerana nila setitik, rosak susu mat rempit sebelenga".




No comments: