Followers

Thursday, January 28, 2010

Aku dan noktah (ini cerpen) IV

...continue...


Aku mula di sekolah ni darjah 1, aku pindah ke jerantut darjah 1. Sekolah dekat sane sampai darjah 3, aku pindah Bentong semula tapi sekolah di Sek. Keb. Kg. Sertik. Sampai la aku darjah 5 aku pindah semula ke Sek. Ren. Keb. Sulaiman. Satu benda yang aku tak suka bila pindah sekolah. Hari pertama yang sangat janggal. Kena mula balik mengenal kawan baru. Kena membiasakan diri dengan persekitaran baru. Dan paling aku menyampah, buku rekod aku sentiasa tak sama. And dalam masa yang sama setiap kali nak bertukar aku akan mengalami proses ponteng sekolah yang sangat lama. Nak buat macamne, memang tak dapat nak pergi sekolah. So aku senang lost di pertengahan jalan.


Tapi bila dah balik semula ke sekolah asal ni, banyak kena berdikari sendiri. Mak sibuk nak jaga abah. Angah dah start sekolah menengah, so memang lain tempat dengan aku. Dan bermulalah kehidupan aku di sekolah di kawasan bandar Bentong dengan tiap-tiap hari naik van. Naik van macam biasa 6.40 dah gerak. Tung tang tung tang sampai sekolah dalam pukul 7.10+. Ada la masa kalau tak siap lagi kerja sekolah hehe.


Di sekolah ni, aku cuba mengingat balik rupa kawan-kawan sekolah lama seperti yang aku masih ingat Saiful, Aizuddin, Saufi, Rafez, Atiqah, dan oh ya aku mencari Jerald; teman lamaku sejak di bangku taski lagi. And baru aku tahu Jerald dah pindah sekolah. Aku bermula di kelas 5 Wira kelas yang mana aku duduk satu group dengan mendiang Jason, Alimin, Choi, Atiqah dengan Ros kalau tak silap aku. Yang lain-lain macam biasa, cuma satu je yang tak biasa, teacher English sangat garang, sangat speaking, bila dia lalu semua senyap tak bunyi apa-apa suara. Cuma yang membuatkan teacher ni popular adalah pemakaian beliau yang agak seksi walaupun dah berusia. Kira up to date juga la beliau ni. Tahun itu padaku tiada apa-apa yang special sangat dan menginjak ke Tahun 6, dan kami berpindah kelas ke satu kelas baru iaitu 6 Tiara. 


6 Tiara merupakan kelas harapan untuk pelajar-pelajarnya mendapat keputusan cemerlang, walaupun aku jarang nak cemerlang sangat haha. Hari yang dinanti-nantikan tiba bila seorang guru lelaki masuk, dan Ya Allah, guru yang paling ditakuti oleh mostly student dekat sekolah tu iaitu Cikgu Salim. Kumisnya tebal, orangnya tinggi, kurus, suaranya memang stok-stok suara tentera, Tapi tulah orang kata tak kenal maka tak cinta. Siapa tahu guru yang berpawatakan bengis ini rupanya seorang guru yang baik hati sebenarnya. Garangnya bertempat dan bukanlah selalu nak marah-marah saja. Kadang-kadang sebelum memulakan kelas beliau akan bercerita macam-macam dan yang paling best adalah trip akhir tahun. Trip ni suppose pergi lepas UPSR tapi tak tahu kenapa trip tu dibatalkan. Aku punyalah gumbira, 1st time beb nak pergi trip satu kelas naik keretapi.


Keseronokan di sini di tambah lagi dengan adanya kem motivasi peringkat daerah. 3 buah sekolah rendah di bandar Bentong digabungkan di sekolahku. Bila ada kem motivasi macam biasa la, budak lelaki nak memikat si perempuan. Aku? Aku masih lagi jejaka pemalu, hahahah haktuihh! Sungguh, aku masih lagi takut nak tegur dan kawan dengan perempuan. Setakat tengok, dan lihat saja la. Dekat kem ni, aku kenal ramai kawan-kawan baru antaranya Samlisman yang dah jadi besfren aku di sekolah menengah sampai sekarang. Macam-macam aktiviti berlangsung dan ada di antaranya pergi melawat kem tentera. Dekat sana aku berjumpa pula geng sekolah lama aku di Sertik. Kenangan paling tak boleh nak lupa bila ada satu sesi penginsafan yang rata-rata pelajar semua menangis termasuk la aku haha.


Dan jangan tak tahu aku pun pernah pergi mewakili daerah ke pertandingan kuiz. Hahahaha tapi kuiz kesihatan je. Pertandingan ni kitorang tak tahu pun macamne diorang pilih. Tahu-tahu nama dah naik, kena pergi Cameron Highlands wakil daerah. Aku pun seronok la, mana pernah pergi Cameron lagi. Ni la timenya nak pergi melancong hahaha. 


Dah nama pun pertandingan mestilah sibuk study kan? Tapi kitorang sibuk gelak-gelak sebab ada brochure pasal penyakit kelamin, AIDS dan macam-macam lagi la. Yang kitorang gelakkan tu, dekat brochure tu ada la kartun tentang cara-cara pemakaian kondom dengan betul. Mau tak tergelak??? 


Hari pertandingan dah tiba, kami naik bas dari Bentong dan terus pergi ke Cameron. Jalan agak ganas dan aku sebab 1st time pergi sana, tak boleh nak tidur. Tengok kiri kanan apa yang menarik. Last-last tau kitorang dah sampai dekat sekolah rendah tanah rata. Dekat sini lah pertandingan tu berkampung dengan kami-kami sekali tidur sana. Sebab dah sampai malam, kitorang makan, mandi dan tidur. Takde maknanya nak study-study hahah. Esoknya, macam biasala hero kalah hahaha (actually aku yang sumbangkan 0 markah, sebab aku jawap semua salah, nak tau kenapa?).


Sebab time pertandingan tu la aku terkesima sebenarnya tengok ada seorang budak pompuan ni lawa sangat di mata aku, wakil dari daerah Temerloh. Hahaha dan aktiviti kami pun bermula lepas tu, dah kalah wat cara kalah la. So kitorang just lepak-lepak dekat dorm sambil tunggu waktu pemberian hadiah. Dapat saguhati jadi lah, hahaha jiwa bersemangat nak melancong ni. Habis dapat hadiah, aktiviti bebas, so aku dengan member-member pergilah jalan-jalan kejap dekat-dekat situ. OTW balik, singgah kantin kejap beli strawberi sebungkus 6 hengget je, manis gileee~~!


Petang tu kitorang ada aktiviti ramai-ramai. Semua wakil daerah akan pergi melawat sekitar Tanah Rata dan Berinchang. Dapatla masuk ladang strawberi, tengok ladang teh, pergi pasar sayur dan buah-buahan, dapat pergi pasar malam dekat Berinchang. Habis tour, kitorang balik semula tapi cikgu-cikgu pengiring kitorang lak ajak pergi jalan-jalan dekat bandar Tanah Rata lepas maghrib. So jalan-jalan la, nak beli duit pun ada la 30 hengget je. Last tempat kitorang dok noda adalah taman awam. Memang cantik waktu malam, kalau pagi lagi best aku rasa. Sedar tak sedar kitorang je yang paling lewat balik ke dorm. Kitorang balik dah nak dekat tengah malam.


Sooooooo bersambung la plak next post, aku nak pergi makan nasi. Dah lapauuuuuuuu~~!!!!

No comments: