Followers

Monday, December 13, 2010

Review; Hantu Kak Limah balik ke rumah


Cerita ni telah mengejutkan banyak pihak. Masakan tidak, 2 hari tayangan dah RM1 juta lebih? Tapi sumorg tahu kalau Mamat Khalid punya cerita, komedinya agak luar biasa. Bukanlah terlalu lawak, tapi banyak benda yang menarik di dalam filem-filem komedinya.

Untuk filem kali ni, kisah diteruskan di Kampung Pisang dan watak utama masih lagi Awie sebagai Hussin. Cuma ketiadaan AC Mizal dan Que agak mengurangkan keseronokan filem ini. Filem masih lagi bergenrekan komedi seram cuma ditukar dari zombie kepada hantu.

TAPI... AWAS!

Untuk yang mengjangkakan ianya seperti Zombie Kampung Pisang, korang silap besar la. Sebab pada pendapat aku walaupun filem ni komedi, tapi elemen seram itu dah dipertingkatkan lagi ke satu tahap jika tidak dimasukkan unsur komedi, ianya berkebolehan menjadi kisah seram yang bakal menghantui tidur malam korang.

Kenapa aku kata demikian?

Untuk pertama kalinya aku agak berpuas hati dari segi pencahayaan filem yang pada aku agak masuk dek akal tanpa kecerahan melampau. Walaupun ini filem komedi, unsur gelap, bayang-bayang, silhouette dan efek cahaya yang menaikkan mood seram itu berjaya ditonjolkan dengan jayanya. Sampai satu ketika aku pun naik bulu roma tengok hantu kak limah di jendela dan kemudian hilang dalam kegelapan malam. Tahniah untuk Mamat Khalid!

Sarkastik, tanpa benda ni takkan sah dalam filem Mamat Khalid. Dan macam biasa ianya dalam nada bersahaja. Jalan cerita agak kelam kabut gak tapi bagi filem komedi ianya boleh dimaafkan. Cuma yang tak berapa best sebab kehilangan banyak pelakon dari filem terdahulu, tu je la yang aku agak kesalkan sikit. Pelakon baru macam Johan Raja Lawak, Pekin, dan beberapa pelakon tambahan lain kira ok je la mutunya.

Nak tau jalan ceritanya? Silalah tengok, tak rugi pon beli tiketnya. Aku tadi agak terganggu dengan keletah sorang mamat ni yang dok beromen dengan awek dia sebelah aku. Nak je aku siku. Bongok betol, nak beromen beli la couple seat dekat belakang tu, nak buat projek pon orang tak kisah. Ni asyik nak meraba-raba, nak cium la itu ini la melentok-lentok dekat awek yang nak tengok filem tu. Gedik la plak!

Filem ni aku bagi 4 bintang dari 5. Sekian review dari aku

2 comments:

hans said...

aku tak ada duit nak tgok....sob sob sob

P/S : Kenapa Perlu Diadakan Benda Yang Tak Pernah Wujud?

Shukjessa said...

wajib tengok ni, ada hantu kopek wahahah~~