Followers

Friday, December 10, 2010

Mangsa fesyen


Cuba korang rewind balik ke zaman dahulu, dan kaji balik. Adakah korang salah sorang dari mangsa fesyen?

Cane nak tau? Tengok lah gaya korang, adakah bila sesuatu zaman kegemilangan itu naik, korang pun just main bedal je ikut sebab nak nampak up to date dan tak nak nampak lame atau nerd?

Mungkin 99% dari kita begitu, tipulah kan kalau korang tak pernah jadi mangsa fesyen. Aku pun pernah jadi mangsa fesyen, tapi sebab aku ni jenis prinsip lain sikit, so boleh dikatakan even aku jadi mangsa fesyen pun, style aku lain dari yang lain.

aku pernah ada seluar US ARMY punya cargo pants, beli bundle, warna gold hijau macam seluar sekolah

Zaman baju kemeja panjang petak-petak? Zaman seluar baggy? Zaman rantai, gelang, bracelet semua tu dah pernah rasa. Zaman skateboard pun aku dah rasa walaupun tak pernah rasa main deck papan selaju. Semua tu hanyalah ikutan fesyen sahaja. Sampai satu tahap bila dah masuk usia dewasa, korang akan stop dengan sendirinya dari terlalu menjadi mangsa fesyen dan lebih mencari identiti sendiri.

Sk8 shoes merupakan satu kegilaan aku satu masa dulu
1st t-shirt dan 1st font yang aku labelkan sebagai "Baju hantu". Beli time tu RM20 je

Tapi style yang tetap kekal dengan aku adalah t-shirt biasa, seluar cargo, full cap kalau perlu, sneaker / boot / sandle. Tak perlu melebih-lebih nak pakai bling-bling ke, tak perlu nak berantai, bergelang bagai, tak perlu nak isap rokok, nak bersubang, nak bertindik ke apa ke, dan paling penting jadi diri sendiri.

nak tergelak aku tengok manusia pakai macam ni, hahaha!!

Al kisahnya ada la sekali tu aku baru lepas menikmati sup international di Chow Kit. Best gila! Naik la stesen monorail situ. Masuk-masuk terserempak la dengan group-group remaja ni. Satu group ni tengok fesyen dapat agak fesyen Punk. Tengok boot hitam ada tali merah, rambut punk moden, dan paling tak boleh blah pakai rantai ikat motor dengan mangga paling murah buat rantai. Aduhai anak melayu!

Satu group lagi kalau dari apa yang aku tau, Gothic sebab si perempuan tu pada mulanya aku sangkakan Punk tapi aku teringat fesyen dia ala-ala gothic jenis pakai skirt mini kembang dan korset. Nampak bergaya sikit la dari si group Punk yang macam seminggu tak mandi. Bukan nak kondem, tapi kesian gak la bebudak ni terlalu obses hanya dengan gaya je. Seteruk-teruk aku pun, aku tak cuba untuk jadi over dalam fashion. Pernah aku cuba over, tapi bila tengok depan cermin rasa nak muntah. Last-last style aku biar simple dan sempoi, tak perlu nak over.

p.s: korang pon, nak berfesyen tak salah. tapi janganlah over sangat sampai terlalu obvious menjadi mangsa fesyen. apa salahnya cuba buat identiti tersendiri korang. benda yang simple selalu akan jadi ikutan orang.

5 comments:

CERITA LEBAT said...

gua pun..mula zaman kete dash,lepas tu gua layan beblade,lepastu crush gear..wahahaha

hans said...

rasa2 dlu aku xtahu berfesyen jer tapi masih belum jadi mangsa fesyen

P/S : Blog Gua Kena Tegur Oleh Blogger

cEro said...

sebab tu org ada kata, 'less is more'..
simple lg bgus dr bermacam2 mende nk pakai..
tp berfesyen tak salah..
yg jadik salah bile dh tak nmpak agama dlm berfesyen, kan??

Shukjessa said...

cerita: uiii zaman kete dash, aku rajin kumpul, sampai sekarang aku still cari kot2 ade lagi jual.

hans: aku slalu one step ahead, tp tatau ape name fesyen. main pakai sebab rasa cool haha, lepas tu baru tau oooo

cero: hehe btol2, bertudung salah satu darinya, bila terlebihkan fesyen dari erti aurat itu sendiri, so akan jadi mangsa je la

Mah@mahu said...

biasa lah kata nak ikut trand huhuhu tapi hampeh.... semua tak kena..