Followers

Sunday, December 19, 2010

Beg kamera part 1

Idea banyak nak tulis benda kontroversi yang agak radikal bahasanya, tapi biarlah dulu. Selalu sangat tulis kang orang menyampah gak nak baca. Lagipun blog aku ni bukan lah pasal kondem or anti perempuan, tapi lebih mesra alam dengan konsep travel and living. Ala-ala channel TLC dekat astro tu hehe. Benda yang pada aku, ramai orang suka, paling tidak dalam hidup korang mesti ada yang suka pasal makanan, jalan-jalan dan apa-apa yang berkaitan dengan kehidupan.


Kali ni aku nak membebel sikit pasal beg kamera. Yang aku perasan ramai photog tak ambil berat sangat pasal beg kamera diorang. Ada yang terlebih-lebih sampai saban bulan asyik tukar baru je. Tak boleh nak cakap apa lah kan kalau walletnya kembong or ada Visa di dalamnya.

Benda ni selalunya terjadi untuk yang baru berjinak-jinak dalam photography. Tak dapat disangkal la kekangan duit merupakan alasan utama untuk diorang ni tukar beg baru, tapi once ada duit ada baiknya tukar dulu sebab beg ni merupakan satu safe deposit yang bergerak. Kalau ianya terlalu mudah ditembusi oleh air dan hentakan, isi dalamnya pasti rugi.


Pernah sekali tu aku pergi Low Yat nak cari beg kamera feveret aku brand Kata. Agak malang time tu model tu dah habis stock. Then boraklah dengan brader tukang jual tu yang memperkenalkan namanya Ady. Terus terang dia kata, model tu sebenarnya tak berapa nak elok sebab susun letaknya kamera adalah di bahagian bawah. Dan sizenya agak ketat telah menyebabkan masalah ruang dalaman yang boleh merosakkan barangan kamera. Aku pun berfikir sejenak, ada betulnya. Then dia perkenalkan satu model beg pack yang agak besar dan direkomenkan pada aku. Memang bagus sebab protection sangat mantap.

nampak menarikkan? tapi percayalah berat nak mampus!!!

Cuma yang aku belajar dari kesilapan, beg itu sangat bulky ibarat beg camping, photog takkan bawa beg sebesar tu pergi outing melainkan memang terpaksa. Last-last beg tu jadi beg aku balik kampung sebab boleh isi banyak barang, boleh isi laptop gak, mantop!


Brader Ady ni kongsi cerita, adalah sorang insan ni katanya kamera dah pro, lens dah pro tapi beg? Taruh dalam plastik bag. Hampir nak mencarut je dia "@#$%, kamera dah hebat belilah beg hebat @#$% betol". Ada gak orang camni, tak sayang barang apa?

Buat yang still nak guna bag free yang korang dapat tu, aku syorkan janganlah. Ada duit lebih belilah beg kamera baru yang lebih berkualiti ketahanannya luar dan dalam. Ada sebab kenapa dia bagi free je pun kan?

Nanti aku sambung pasal jenis-jenis beg kamera yang pada aku agak berguna jika korang minat layan street, jalan-jalan, beg pack, sling bag, shoulder bag, dan lain-lain lah.

p.s: tak perlu beli bag sampai lima enam ratus, cukup kalau beg tu banyak protection plus selesa dipakai.

4 comments:

hans said...

mak aih
xtahu plak aku siap ada beg macam nih
memang photographer betul2 yg minat ni

P/S : Misteri Danella : "Danella Cakap Dengan Siapa?"

Shukjessa said...

kena ada la, sbb kamera bukan ratus, sume riban2, kalo rosak terhentak ke pecah ke kena air ke mau nangis tak berlagu

cEro said...

beg yg second last tu cool habes...
tp yg paling epik best yg last tu arr..hahahah

Shukjessa said...

yang second tu mmg menarik kalo penuh, tp berat giler macam beg tentera. aku ada sebijik haha

yang last tu ntahla kalo photog pakai bawak gi outing, mau kena campak dalam sungai tu