Followers

Thursday, December 16, 2010

Realiti fesyen wanita (18+)

Fesyen wanita kadang-kadang buat aku confuse. Mereka marah kalau kita (lelaki) dok jeling-jeling tengok diorang, diorang marah kita bila mata terpaku nan satu, diorang marah bila kita kata diorang sexy, apatah lagi jenis yang meminta dan tanpa meminta malah memaksa.

Tapi itulah realitinya fesyen wanita sekarang....or tak berapa sekarang pun sejak aku membesar sampai la sekarang ni.

Satu yang aku tak faham...


Fungsi sweater diorang atau lebih femes dikenali sebagai cardigan. Nak kata untuk tahan sejuk??? Takdela tebal mana pun. Kualiti kain pun standard kain biasa je, bukan jenis buat berpeluh pon. Compare dengan sweater lelaki yang kalau pakai berkuwap, sweater jenis ni lebih kepada ikut shape badan. Means kalau baju asal diorang tu jenis yang agak loose, bila pakai cardigan tu ia akan lebih nampak fit atau solid molid. Lebih dasyat bila kenakan pula dengan jeans ketat low waist aduhai....sakit mata.... Yang free hair ok la, tak boleh nak cakap apa, tapi untuk yang bertudung???? Korang paham ke konsep aurat tu??? (Maaf sedikit kasar)

Lepas tu, ada lak cardigan jenis half. Nak tau half dekat mana? Dekat-dekat area boobs or payudara dalam bahasa melayunya. Yang ni lagi aku tak faham. Pernah seseorang dia tanya pendapat aku, serius aku cakap nak buat apa, cuba tengok cutting dia dekat mana? So kalau sampai takat tu, agak-agak mata lelaki pandang tang mana? Nak salahkan lelaki sebab banyak sangat tengok blue filem? Yang tak tengok pun sendiri paham ler, nafsu lahiriah tak perlukan blue filem pun, itu hanya perangsang aje. Tapi kalau dalam keadaan sekarang ni, tak tengok blue filem pun air liur lelaki asyik meleleh je. Ever wonder why the models look nice wearing that and the boyz not jerking off? Coz their models were thin, nasi lemak 20sen, what's the attraction in that?


Then seperti yang aku dah sebutkan di atas, jeans ketat low waist lagi tu. Peh apa lurah dendam nak tunjuk pun aku tak paham la. First sekali aku nak tanya, selesa ke pakai low waist? Aku pakai seluar baggy jatuh sikit je pun tak selesa, ni pula seluar ketat pinggangnya dah nak tunjuk dua lurah. Dan buat korang yang rajin explore internet pernah la ada gambar tersebar one gurl wearing tudung with such example bila duduk nampaklah her G string undies. Errrr...takyah la tunjuk buat malu je...


Yang ni lagi pening. Aku pun tak paham kombinasi white plain baby tee dengan bra yang berwarna garang atau kontra yang amat. Helo??? Lelaki bukan buta warna ok, so kalau orang dok tenung takyah la marah sebab memang obvious kontra gila. Kalau taknak orang tenung or jadi mangsa sexual harassment dont wear such things la. Banyak lagi option tapi kenapa itu yang dipilih? Then nak salahkan juga si lelaki la kan...

Tudung, yang ni pon pening gak. Kalau nak bincang sampai bila-bila pon takkan habis. Tapi yang pening bila ada yang pakai just taknak nampak rambut, tapi can show other things such as neck, boobs, bra and so on. Biasa kita tengok kan, tudung tu dilipat-lipat ke celah-celah mana pun tak tahu lah. So dah jadi trend lelaki tak kesah pun dapat awek bertudung sebab ada dari mereka yang berpakaian lagi dasyat dari yang free hair (realiti bukan fantasi). Yang just tutup rambut then leher boleh nampak pun satu hal. Tidakkan korang tahu nafsu lelaki tak semuanya pada benda yang sama. Ada yang suka kaki, ada yang suka bibir, ada yang suka rambut, dan tak mustahil ada yang suka leher. Jadi bila pemakaian tudung tidak proper, means menampakkan leher jinjang membuatkan sesetengah lelaki geram nak singgah dan bertapak sedas dua di situ.

Wangian, mungkin bukan sebahagian dari clothing tapi dari segi fesyen ia adalah benda wajib. Kalau ikutkan perfume adalah haram hukumnya jika memakai bukan untuk suami sehingga dapat merangsang lelaki lain yang bukan muhrim. Persoalannya, berapa ramai yang pakai perfume sekali pakai setengah botol nak habis? Berapa ramai yang pakai jarak 2 km dah bau perfume? Dan berapa ramai yang aware setiap bau wangian perfume tu ada aroma menggodanya tersendiri. Aku sendiri pernah terbau satu wangian wanita yang cukup sensual, serius memang merangsang. Terkena dekat aku masa naik Putra, time tu tengah padat so aku berdiri. Then masuk one group of foreign ladies with perfume yang sangat sensual, terpejam mata aku terbau. Serius rasa nak pusing dan cium je siapa yang pakai that perfume kalau iman tak kuat. Itu foreigner, tapi anak gadis melayu kita pun lebih kurang je kan. 

Legging? A no no to muslimah. Tak kira la korang pakai baju tutup bontot sekalipon, ianya tetap ketat di kaki. So apa gunanya? Baik pakai stoken panjang je kan, apa bezanya???


And ada lagi la others yang aku rasakan kebanyakan fesyen banyak mangsanya adalah wanita muslimah yang tak aware pasal tarikan dan godaan terhadap lelaki. Tapi yang pasti, kalau korang tak percaya kebanyakan details atau sesuatu yang unik pastinya akan berada pada kedudukan unik iaitu di kawasan payudara, or kawasan sulit atau pinggang atau leher. Di mana titik sensual atau titik godaan di situ lebih kuat. Tak percaya sila check balik baju-baju or seluar yang korang nak beli, dekat mana details nya berkedudukan. 

p.s: baby tee yang bertulisan "I love" atau seangkatan dengannya selalunya posisi dekat mana?

8 comments:

hentakbelipat said...

kehkehkeh...pakaian sekarang dah x digunakan melambang kan agama..lebih melambangkan jauh mana kita berfikir..betul? makin sengkat kain, maknanya makin singkat la pemikiran..makin ketat kain, makin ketat la degilnya...

Puteri Farah said...

jessa!! lagi satu pesen tudung bonggol2 cam bonggol unta~

dah la haram style tu...

ramai plak yg ikut~~

hans said...

hahahaha
betul lah tu
fesyen skrg pelik2 sikit
kadang2 aku rasa ada yang xpakai tudung pun pakaian dia lagi senonoh yg bertudung
tapi alhamdulillah ada juga yg betul2 menjaga aurat mereka

P/S : Mari Memasak Laksa Sarawak Bersama Chef Hans

syafiqstatichot said...

shukjessa, haaa...entri macam ni aku paling suka!..serius suka sangat..

aku pon dari dulu konpius pasal kes macam nih..

aku ada request kat ko. cube ko tulis pulak kenapa trend pempuan skang suke sangat dok pakai seluar legging.seluar yg jenis ketat dan nipis tuh(cube-cube la google kalau tak paham).

p/s : sebab semalam aku de terserempak ngan sorang minah time aku drive..dia pakai seluar legging tapi tak cover montot, then nampak dalam!.. cleavage!! giler ape!!..terganggu aku mase driving!..haha

Anonymous said...

like this.
wanita dieksploitasi, lelaki tereksploitasi.

heh.

-kudozu

yana lyana said...

Ehem ehem..
entri panas ni.hahaha
ur right! semua u ckp tu betul belaka.

tapi nasihat dengan berhemah lebih berkesan jgn kasar macam ni.
sentap tau..hehe peace!

Shukjessa said...

hehe, ada benda kena nasihat berhemah ada benda kena straight to the point.

sebab bila mana fesyen itu dijadikan sandaran kuat untuk bergaya dan menarik perhatian lelaki, ketahuilah apa yang lelaki nak luahkan dari kacamata mereka tapi tak terluah. so hasilnya begini la. Ini realiti bukan fantasi =)

nurkaloi said...

haihh mekasih laa yer shukjessa
kkekadang tu terase gak hati
memg susah laa zmn skrg
terikut ikut ngan fshion yg tah pape
haihhhh
moge lps ni kaloi pakai suit renang yg menutup segala ekor and sirip serta insang di kanan kiri....heeee