Followers

Thursday, December 2, 2010

Kamera oh kamera Part 4

Tadi aku berfacebook, dan aku tengoklah dekat satu penjual barangan kamera online ni based on Facebook. Rata-rata yang aku tengok, berminat nak beli tapi tak tahu untuk apa?

makin panjang lens dan berat, ia memerlukan tongkat untuk sapot

Contoh, tengok lens panjang lawa je tulis Nikkor dengan Tamron. Nak beli tapi tak tahu spesifikasi. Ada lak tu hampir kesemua gambar lens, dia tanya boleh masuk tak? Boleh masuk tak?


Pada aku kalau nak beli online, kita tetapkan dulu barangan jenis apa yang kita nak beli. So nanti takdelah, tengok lens tu panjang je, rasa best nak beli tapi kita sendiri tak tahu lens ni tele ke wide?

Sebab aku dah dapat pengajaran aku sendiri. Sebab aku ingatkan lagi panjang lagi ok rupa-rupanya lagi panjang lagi banyak masalah. Heheh aku cerita pasal lens ok.


Ceritanya begini, dulu target aku adalah 55-200 AFS Nikon VR. Then bila duit dah secepuk ada, datang la plak musibat ni tunjuk 55-300 AFS Nikon VR. Kalau dari segi kewangan yang aku ada time tu, boleh je nak beli. Tapi sebab aku nak lens yang praktikal, maknanya lens aku beli tu takkan jadi waste tersimpan or terperuk je dalam beg.


Dan time aku di kedai, datang lagi musibat meracun aku supaya amek Sigma 70-300 DG Macro. Racun-racun yang tak dapat aku nak elakkan dan melupakan 55-200 VR. You angkat ini aaa, ada extra 100 maa~~ Lagipun ini aa ada macro mode wooo~~ Ayat-ayat racun, bila dah terkena, memang kaw-kaw la menyirap. Lagi aaa, ini bontot besi maa bukan plastik. Fokusing pon laju, aduss memang tak dapat nak kawal, last-last aku terpaksa mengiakan aje. 

Silap sebab aku tak homework pasal lens tele sigma. Yang aku tahu Sigma lens ni bagus dekat wide or ultra wide. Tapi untuk tele kena hati-hati sebenarnya, silap langkah jadi macam aku.

Bila balik nak try test, aku mencari la tanda-tanda seperti VC, OS, VR, IS ke jadahnya, satu mekanisma untuk mengurangkan shake tangan. Dan tiada, ok la lagi sebab aku tak test lens tu. Bila dah test, masuk 200 je tiba-tiba bergegar. Ah sudah...

Rasa tangan aku dah kemas dan gagah dah pegang, tapi bila tengok viewfinder, gegar tak hengat. Pulas sampai 300, gegar aduhai sampai naik cuak muka. Semalaman aku tak berapa nak lelap tidur sebab fikir cane aku nak counter balik masalah ni. Esok pagi aku dapat idea, dan masalah selesai.

Then beberapa hari kemudia barulah aku tahu yang version aku beli tu takde OS. Sebab kalau yang OS punya harga dia double dari harga yang aku dapat tu. Tapi untungnya ada OS or Optical Stabilizer ni, ia akan tolong reducekan shake gambar.

TAPI...

Still aku tak sarankan untuk pengguna lens TELE yang baru agar ambil lens sampai 300-400. Sumpah berat! Dan sumpah satu lagi bila masuk 300 korang pegang kukuh mana pun, ia akan melayang-layang sebab kedudukan lens dah jadi panjang. Kalau yang dah terbeli macam aku? Jalannya kenalah beli tripod or monopod sebagai tongkat.

Adakah aku menyesal beli Sigma 70-300 ni? Tak juga, sebab lens ni bagus buatannya. Laju memang laju, fokus pun laju tapi siang hari je la, sebab time ni la korang boleh boost up shutter so boleh counter unbalance tu. Tapi bila malam...tukar je la lens lain, memang hancus unless korg mount pada tripod.

Pengajaran, buat homework dulu sebelum nak beli lebih-lebih beli online ni. Kalau beli kedai, paling tidak boleh try test, tak suka boleh tukar time tu juga. Ni beli online, kalo postage memang sakit la kalau tak berkenan lepas tu. So bare in mind, kalau masih baru, beli lens tele paling jauh pun 200 je, then later baru la korang beli yang lagi panjang dan berat.

6 comments:

Far8 budak baik said...

sumpah farid nk bnda ni..
uwaaaaa..arap arap dpt..amin..
sebelum kawin mesti ada bnda ni.=P

http://faridbudakbaik.blogspot.com/2010/11/sbelum-kawin-mesti-beli-benda-ni-dulu.html

hans said...

kalau aku nak beli DSLR aku tanya ko lah nanti yer bro

P/S : Lu Langsi Lu Mati

P/S : Review Filem : Ngangkung Boleh Tahanlah & Kutipan Filem 2 Alam Berapa Juta?

Shukjessa said...

hehe aku hanyalah photog amatur saja

Anonymous said...

Aku hanya menambahkan halaman web Anda ke favorit saya. Saya suka membaca posting Anda. Terima kasih!

Zufar Najib said...

batul2. tapi aku pakai 70-300 tamron.
even xde IS or VC aku still leh kawal x kire siang dan malam.pe yang aku menyesal sebab aku x beli 28-300mm ataupun 18-270mm. ni yang paling aku xleh trima.huhu :<

Shukjessa said...

ish pjg sgt tu. even yg 18-200 pon ramai yang kate quality tak berapa sagat.

cume bagusnya die all rounder je lah kan, senang takyah tukar lens.