Followers

Tuesday, September 21, 2010

Side mirror oh side mirror

Aku rasa dalam teknologi permotoran benda ni sangat penting untuk keselamatan dan kesenangan pengguna. Namun dalam banyak-banyak benda dalam kereta, benda ni merupakan salah satu benda yang orang selalu ambil ringan dan anggap tak penting.


Side mirror atau cermin sisi.

Mula-mula aku nak tanya, kalau naik kenderaan benda alah ni korang selalu guna tak? Baik naik kereta atau motor, biasa guna?

Sebelum aku buat huraian, aku nak buat sedikit cerita yang baru je berlaku tadi time aku balik dari beli nasi.

Di sebuah traffic light seksyen 9, Shah Alam berhampiran Concorde Hotel. Kelihatan kereta yang agak sesak hendak memuatkan 3 barisan kereta. Dari jauh aku melihat sebuah motor yang pertama cuba menyelit di celahan kereta yang sempit.

Zuupp lepas...

Dan tibalah saat aku pula nak menyelit...

Zuupp, lepas juga tapi sebab muat-muat je motor aku terpaksa slow dan kayuh perlahan-lahan dengan kaki sebab tak nak berlanggar or tercalar kereta orang.

Bila aku dah lepas, aku nampak kereta sebelah kanan aku tu terus bergerak sedikit ke kanan. Pada hemat aku, dia takut side mirror keretanya akan bercalar since kereta tu agak mahal.
Aku hanya tersenyum.

Di traffic light berhadapan dengan Masjid Negeri, sebuah motor cuba untuk memotong kereta di hadapan tetapi since motor tu tiada side mirror, dia terpaksa menoleh ke belakang untuk melihat samada kereta ada ke tak.

Dalam kisah yang pertama, aku rasa rata-rata pemilik kereta pun begitu. Diorang sayangkan side mirror. Kalau calar or patah ke mesti mengamuk punya lah. Tapi percayalah, dalam ramai-ramai pemilik kereta ni siapa yang betul-betul guna side mirror sepenuhnya? Konpem? Kalo konpem aku rasa, mesti takde kemalangan yang berlaku melibatkan orang yang tak tengok side mirror.

Bawak cermin cenggini ganti side mirror??? hahaha 

Dalam kisah yang kedua ni, aku boleh katakan mostly pemilik motor pernah ada side mirror. Tapi berapa peratus sangat yang still ada side mirror paling tidak satu di sebelah kanan? Ada yang style nya pulak, side mirror sekadar hiasan untuk nampak cool tapi dilipatkan ke dalam dan bukan untuk kegunaan. Ada yang takde langsung kedua-duanya, dan bila nak memotong or apa-apa yang tidak nampak, mereka perlu menoleh, kan ke menyusahkan namanya tu.

Side mirror ni penting ke? Ke kalau takde pun takpe? Nak cuba eksperimentasi? Cuba tanggalkan side mirror lepastu try bawa jalan-jalan ke jalan yang agak busy. Try memotong or masuk side parking tak guna side mirror, agak-agak lepas?

Kalau yang motor, try memotong tanpa menoleh pun, agak-agak hidup lagi ke kena langgar?

Entahlah, manusia ni makin lama makin bodoh lak aku rasa bila orang dah penat-penat cipta sesuatu untuk memudahkan dan memberikan keselamatan tapi tak nak guna. Sama hal la dengan lampu signal. Tak guna pakai kereta Ferrari pun kalau tak guna side mirror. Tak guna bawak Harley Davidson pun kalau side mirror tanggal.


3 comments:

cEro said...

seriously, aku tak brani kalo bawak moto takde side mirror...
ade sebalh pon (ari tu aku punya patah sbb accident) dah menggelabah hidop...
tak paham laa org yg taknak guna side mirror niii...
bengong kot...

Shukjessa said...

aku same la mcm ko. dulu aku pernah hilang side mirror, trus ganti, penah goyang dekat kepala, ganti gak, pendek kate side mirror sgt penting terutama motor.

satu kerja gila dan bodoh bila nak motong kena pusingkan kepala dekat belakang sebab takde side mirror yg juga salah satu nyawa.

yang lagi bodoh bila ada side mirror tapi pusing ke dalam dekat panel meter, ape kejadah haram tah benda camtu???

senandung semalam said...

betol tu cero...

stju ngan shuk..