Followers

Thursday, September 16, 2010

Review: Resident Evil Afterlife 3D

Jam dah 11.37 am. Show pukul 11.40 am. Sempat ke?

Geng bebudak Cina ni lambat la plak, nak pilih seat la kejadahnya. Asal tak dok depan, mana-mana pun ok. Cuba tengok aku.

"Yes Sir..."
"Resident Evil 3D ya"
"3D Sir?"
"Ya, 11.40 can still go in?"
"Ya but the movie is running..."
"Its ok"
"Make sure you are above 18 ya Sir?"
"Ya...ya" aku hampir ketawa.
"Enjoy your movie Sir"
"Ok tenkiuu" aku berlalu. Pandang pop corn, jeling jam 11.47 am, damn aku lambat, kensel beli pop corn. Cari lift sebab hall nya di tingkat 1 Times Square.

"Boleh tengok apa-apa ID mengesahkan you all ni above 18?" seorang petugas bertanya. Aku hanya melihat dari belakang sekumpulan lelaki chinese ni.
"Ok, you can go in" katanya.
Sampai giliranku...
"Enjoy your movie" dan aku berlalu.

Sekali lagi di Hall 1...
"Ya double check nak pastikan aje" kata seorang brader ni.
Dan bila giliran aku.
"Selamat menonton bang". Hahaha aku tergelak dalam hati, muka aku ni kalau ada orang nak mintak check untuk kepastian under or above 18, tu mesti ada masalah penglihatan. Muka aku ni selalu dah jadi bapak budak pon.


Itulah sedikit sketsa aku di GSC Times Square. Punyalah ramai manusia, tapi kebanyakan semua tengok Step Up 3D, demam tarian masih bergema. Resident Evil? Lengang, yang 3D boleh la tahan. Yang tak 3D? Macam tak laku je tiket.

Ada satu cerita, "Devil", posternya gambar pintu or lif dengan cahaya merah keluar dari celahan menunjukkan simbol palang terbalik. Cerita ni pun macam pisang goreng tiketnya.

Oklah back to the story, aku bernasib baik sebab masuk pawagam je cerita betul-betul baru start. Tapi sayang takde pop corn or apa-apa nak masuk mulut.

Ok, apa yang best tentang RE kali ni? Yang best adalah grafik of coz. Kalau korang tengok yang biasa tak feel, sila tengok yang 3D. So far, ni 3D yang paling menakjubkan. Sangat-sangat best bila peluru keluar dari skrin, rasa macam kena tembak haha.

Apa lagi? Elemen of surprise dia menarik. Banyak kali gak aku terkejut beruk. Sound effect sume tu macam biasa la superb bila tengok yang 3D.

Jalan cerita. Bagi aku jalan ceritanya agak kucar kacir dan pendek. Dari start Alice serang HQ Umbrella di Japan, sampai la ke atas kapal, ceritanya agak ringkas since diorang cuba adaptasi jalan cerita dari game RE5. Semua benda nak dimuatkan dan dimampatkan so agak pening dan pelik.

Watak utama masih lagi Alice, satu benda yang agak disesalkan sebab watak-watak seperti Leon, Claire, Chris, Jill Valentine dan lain-lain tidaklah begitu ketara. Even Clair pun tidak comel tapi tampak mature berbanding dengan siri gamenya. Chris pula, dari suara dah ala-ala tapi fesyen dan style serta bentuk tubuh plus pekerjaannya agak mengelirukan. Chris adalah ex STARS(Special Team And Rescue Service) yang sama seperti Jill Valentine, tapi dalam movie ni dia semacam tentera yang menjaga suatu penjara khas. Dan tak lupa watak villain, Albert Wesker yang hampir 90% sama macam dalam game (gila susah mati mamat ni).

Claire dan Chris, adoyai costume buruk gila mamat ni, bagilah yang tough sikit

Chris versi game RE5, sangat-sangat hensem
Albert Wesker versi game RE5

Albert Wesker versi filem, perhatikan bajunya yang sama, cool
Buat yang tak main game RE4 dan 5 mungkin akan pening dengan watak baru, serta zombie baru yang tidak disebutkan secara detail di dalam movie. Kemunculan zombie bersesungut dan zombie yang berbadan besar sambil menghayun kapak besar gila agak menjadi tanda tanya jika seseorang tu tak main gamenya.


Korang akan jumpa mamat ni dalam movie, ni dari game RE5
Namun aksi dalam filem ni tidak mengecewakan sebab tu ratingnya 18+. So kalau korang nak filem aksi, this is a must.


Jill dalam RE5, ada dalam babak terakhir dalam movie ni
Jill dalam RE3, dan dalam movie RE yang kedua, agak seksi
Buat yang tak tahu, watak terakhir di dalam helikopter umbrella adalah Jill Valentine, versi baru punya. Overall aku boleh bagi adalah 4 bintang sebab grafik 3D nya yang memang superb. Cuma yang agak mengganggu adalah watak dan jalan cerita yang agak complicated buat sesetegah orang pening kepala.

Keluar dari pawagam, orang beratur panjang gila. Aku terus blah, naik monorel dan menuju ke Chow kit untuk lunch Sup Antarabangsa dan nasi putih. 

3 comments:

cEro said...

ko tak rasa dlm muvi ni albert Wesker terlalu senang nak kalahkan??
dlm game bapak susah nak mampos...

Shukjessa said...

agakla...

sebenarnye movie ni patut bykkan pertembungan (scene lawan antara diorg dengan Wesker) start dari pengenalan (move Wesker laju ala-ala matrix) sampailah ke stage Wesker ni berubah menjadi makhluk hodoh.

tp aku rase diorg ubah menjadi Wesker yg susah nak mati walaupun nampak mcm mati, tapi ade je mamat ni lari naik heli tu.

yg paling sedih Chris nampak tak macho langsung, dah la skill lawan sume Alice yang sapu.

bila Alice take over RE, sedikit sebanyak hilang franchise RE tu, sbb dlm game Alice tak wujud langsung

Anonymous said...

Great blog! I truly love how it’s easy on my eyes and the details are well written. I am wondering how I could be notified whenever a new post has been made. I have subscribed to your rss feed which ought to do the trick! Have a nice day!