Followers

Saturday, September 25, 2010

Respek


Dalam sistem kekeluargaan aku la, kalau menyebut "aku" di dalam konteks sesama ahli keluarga, memang dapat habuan la, paling tidak rotan atau tali pinggang.

Dan dalam keluarga aku, tradisi panggilan along, angah, uda, teh, usu or adik masih diteruskan untuk mewujudkan sebuah pertalian yang harmoni dan saling menghormati.

Dek kerana ianya menjadi adat keluarga, maka ianya berlarutan sehingga kami dewasa dan sedikit pun tidak kami tukar perbualan antara kami adik beradik walaupun jarak umur hanya selang 2 tahun. Aku masih dipanggil adik walau hakikatnya aku dah besar panjang dan boleh menjadi bapak orang. Saya digunakan antara kami sekeluarga dan kadangkala pada suatu masa dulu orang akan keliru mengingatkan yang aku dan akak aku adalah pasangan kekasih atau suami isteri.

Tapi itu satu pengajaran yang bermakna, sebab dek kerana panggilan itulah aku menghormati akak aku walaupun masak dengan perangai dia yang kadangkala boleh bikin meletup hati. 

Tiba-tiba aku melihat ke generasi baru yang aku kenali melalui alam maya yang dikenali Facebook.

Dari gaya ber aku kau, macam umurnya sebaya atau jauh lebih tua dari aku. Namun apabila dilihat kembali, tarikh lahirnya agak pelik dan gambar-gambarnya tiada satu pun menunjukkan mukanya yang tua seperti aku. Malah muka ala-ala boyband Exist yang popular suatu masa dulu adalah.

Tapi tulah, still bercakap dan lagak macam orang dewasa. Mencarut memaki hamun dan macam-macam lagi mengalahkan orang dewasa. Sampai pernah aku panas hati juga la tengok status si budak lagak ni. Kalau sebaya mahu ajak bertumbuk tetapi kenang tengok muka budak lagi, aku rasa kalau dok cakap depan muka aku camtu, aku sepak je kasi tune sikit mulut tu supaya cakap elok-elok.

NO MANNERS! Aku doakan anak sedara aku tak macam tu bila dah besar. Kalau perangai macam tu mahu aku balun sampai lembik.

Bagi aku, penggunaan aku adalah untuk orang-orang sebaya, muda setahun dua kira adatlah ber aku kau. Tapi bila jarak umur lebih dari 5 tahun dan ke atas, pada aku eloklah yang muda ni beralas sikit cakap, tak salah pun kalau cakap saya dan hormat mereka dengan panggilan abang/bro or akak/sis. Biarlah mereka yang lebih tua ber aku kau sebab itu adatnya. 

Kes ni lain bila kita dah rapat dengan seseorang. Penggunaan aku lebih sesuai untuk menunjukkan keakraban itu sendiri tapi kalau tidak rapat pun nak ber aku kau seolah-olah kurang hormat pada mereka-mereka ni.

Apa pun ni hanya pendapat aku, lain orang lain caranya, tapi begitulah aku. Biar hormat orang dulu baru orang respek kita balik. Kalau awal-awal dah buat taik, nak expect apa orang balas dekat kita?

p.s: Berani panggil cikgu atau pensyarah "kau" "aku" je? 

3 comments:

cEro said...

guna aku kau tak bertempat..
itulah anak muda skarang..

aku pulak,
kalau ada yg nak bersaya awak dgn aku, aku dgn lembut mintak dia beraku kau dgn aku..
kalo dia taknak, aku tak kesah..

tp dgn yg lagi muda, 5thn ke bawah,
brani laa ckap aku kau dgn aku tnap approve...
esok lusa balik umah mulut bengkak...

fotomania said...

salam..saya pon nk bgi pndapat.bkn sbb lapas saya bca entri ni tba2 nk tkar degan gelaran 'sya'.mmg stuju gile..pernah terjadi gak dgn bnda2 cmni.budak2 pgil 'ko aku' je.bawu je kenal da mula 'ko aku'. p padahal xde la kenal sgt pon kalo nk diikutkan.laen la kalo da lama n kita da rasa biasa dgnyer.boleh la dimaafkn kalo cm 2.ni kenal pon tidak.mcm nk pijak pale kita plak rasenyer blik.. mmg skit aty.nk ckap kang slah.xckp kang mnjdi2 plak.kesimpulnya hormat mghormati lah antara satu dgn yg lain.nice info.100% agree.

Shukjessa said...

pada aku, aku kau its ok tp sila letak bang, akak, atau bro or sis paling tidak kena ada la satu adab menghormati orang kan.

contoh:

"halo bang/bro, ko ape kabar? lame aku tak dengar citer"

dari...

'eh ko pe kabar? lame aku tak dengar citer'

dari mulut yg same yang 10 tahun jauh lebih muda dari usia kita. hehe fikir2 kan