Followers

Wednesday, September 29, 2010

Stingy minded


Posting kali ni aku ingin menegur sikap sesetengah rakyat Malaysia yang masih lagi di dalam ulitan mimpi dan zon selesa.

Pernah dulu aku bercerita kepada member yang aku nak beli OS original (OEM), tapi ada yang mempersoalkan dan ada yang memperkecilkan niat aku. 

"Alah, pakai pirated sudeyy, jalan gak kan komputer?"

Aku tahulah pakai pirated software memang akan jalan juga komputer, tapi tak banyak benefit yang dapat. Lepas tu, kalau tak reti jaga banyak kali kena format, kena virus la, system crash la dan macam-macam lagi. Lagipun salah ke kalau nak beli ori?

Then, one time aku luahkan juga hasrat nak beli AV yang banyak dijual sekarang ni. Still kedengaran suara yang sama. Membuatkan aku terfikir, bukanlah mahal sangat pun AV original. Paling murah boleh dapat RM30 per year. Nak dibandingkan dengn DVD pirated yang dibeli dengan harga paling murah RM15, tapi tak confirm bebas benda asing lain.

So bila aku beli laptop baru, aku nekadkan diri, paling tidak pun aku kena pakai OS ori dengan AV atau IS yang ori untuk mengelakkan benda-benda remeh jadi leceh. Tak sayang ke beli komputer mahal-mahal tapi pakai pirated OS dengan AV atau IS? Dua benda ni dah la kira core dalam komputer, AV atau IS ibarat sistem pertahanan badan. Nak guna pirated? Belum tentu dapat semua benefitnya, dan bila crash nak kena install baru? Dalam setahun berapa kali nak format dan install baru? Last-last komputer pun dah makin teruk.

Tapi tu kisah student life, pada aku boleh dimaafkan la sebab rata-rata student takdelah mampu sangat. Tapi bila dah kerja, duit dah berkepuk-kepuk, dah boleh makan tempat mewah, dah ada kereta, takkan still komputer peribadi nak pakai OS pirated?


Aku bukanlah orang yang tegar dengan barangan ori. Cuma pada aku kita kena reasonable la kan, ada benda perlu beli yang pirated contoh software yang harganya riban-riban macam Adobe semua tu. Tapi setakat nak beli OS yang harganya paling mahal pun RM500, AV/IS paling mahal RM100, berapa la sangat dari gaji kalau bulan-bulan dapat RM3k kan? Bukannya kena bayar ansuran tiap-tiap bulan pun.

Software satu hal. Yang ni untuk barangan hiburan yang lain seperti CD music, DVD cerita, baju, beg, kasut dan lain-lain. Kalau mampu pada aku, tak salah beli original. Bukan nak menunjuk sangat cuma ada sebab kenapa ianya mahal. Tang niat tu sendiri mau ingat la kan. Kalau memang nak menunjuk-nunjuk memang takkan kekal lama la, ada je masalahnya nanti.

Pendek kata dari aku, bila dah bekerjaya hentikanlah sikap barangan percuma ni. Sampai bila kita still nak semuanya percuma? Hidup bermaruah sikit la kan, no pain no gain. 

No comments: