Followers

Friday, September 24, 2010

Emas dan lelaki

Aku tengah menyemakkan mata melihat-lihat setiap bait perkataan yang menarik yang ditulis oleh kesemua rakan-rakan facebook ku.

Memang menarik, tapi hukumnya haram, so buat apa?

Tiba-tiba aku terpandang akan satu status sorang mamat ni. Bunyinya seperti begini...

"hukum memakai emas adalah haram bagi lelaki, tapi jika ada jam tangan mewah yang mempunyai bahagian yang emas, apakah hukumnya?"

Bukan nak tunjuk pandai, tapi aku komen setakat mana yang aku tahu je la. Nak bagi dalil sekian-sekian memang bukan bidang aku, tetapi setahu aku emas dalam apa-apa form pun tetap haram bagi lelaki. Dan aku komenlah begitu, namun dia membalasnya pula.

"Oh ye ke, mintak tolong tunjukkan mana sumber yang mengatakan ianya haram walaupun emas campuran".

Terdetik di hati aku, lah... internet punya luas. Masa punya banyak, takkan setakat benda camtu pun aku nak kena google kan? Tapi sebab kenang dia dah minta, aku carikan juga dengan keywords cincin suasa lelaki haram.

Cari je la jenama lain, bukan tak boleh tanya yang non gold punya watch

Keputusannya? Berderet-deret orang tanya Ustaz Zaharuddin la, Ustaz Azhar la, ada yang berbincang dalam forum dan lain-lain. So aku ambil yang paling terbaik dan aku copy pastekan linknya.

Namun sebentar kemudian, dia kembali membalas...

"tu tulis kalau kandungan emasnya lebih banyak dari perak so memang haram dan bla bla bla..."

Sekali lagi aku terdetik hati, tapi hanya mampu terdiam je la. Akak aku yang ketika tu masuk bilik aku kejap ternampak pun beri pendapat yang sama. Emas tetap haram dalam apa bentuk bagi lelaki. 

Jam aku Casio G-shock je, tu pon model lama

Aku hanya balas di wallnya, tu sebahagian dari link je, nak tahu lebih try la google. 

Mungkin ramai yang tak tahu, emas walau sedikit pun kuantitinya tetap haram bagi lelaki kerana itu bukanlah barangan lelaki tetapi perempuan. Walau apa pun alasan kita, jam tangan mewah bukanlah alasan untuk kita memakai emas. Untuk apa? Nak berlagak? Tukar saja lah jenama lain, aku rasa berlambak lagi jenama jam tangan mewah yang tidak menggunakan emas pun.

Suasa, sumber; google

Suasa, nama mungkin familiar tapi jangan tertipu sebab suasa adalah campuran emas dan perak maka menghasilkan sebuah warna yang agak kemerahan. Banyak pendapat alim ulama mengenai suasa, namun disarankan adalah lebih baik ditinggalkan kerana yang sunnah adalah memakai cincin perak bagi lelaki.

cincin perak, sumber; google

Aku sendiri dulu pernah ada dan pakai cincin emas putih. Time tu memang tak tahu, sebab ingat lelaki tak boleh pakai emas kuning je. Tapi bila dah tahu, aku terus tanggal dan cincin tu sekarang ni aku bagi mak aku je.

Moral di sebalik cerita ni, kalau kita tak tahu, belajar dan kena terima hakikat walaupun ianya dah sebati dengan kehidupan kita yang dahulu. Mungkin ada banyak benda yang kita masih jahil tentang agama yang kita masih anggap remeh tapi benda tu berdosa bila dibuat.

p.s: pakai cincin di jari telunjuk dan jari hantu berdosa dan haram. cincin hanya boleh dipakai pada jari manis dan kelingking sahaja. begitu juga inai di kuku or jari, hanya boleh buat perempuan ketika KAHWIN sahaja.

2 comments:

PrinCe_TopEx said...

yeahhh..aku setuju 100% dgn ape yg ko ckpkn..da kata emas tu haram untk lelaki..haramla ia..manusia nie terlampau bijak agaknye..bile ade campuran emas ckit..truz bley pakai..

Shukjessa said...

biaso la manusia,

suasa tu aku rasa dah sebati dengan orang melayu ni. jadi bila kata haram, mesti ramai yg melenting.

mcm jam tu, nak pakai yang mahal2 sgt pun buat ape la? nanti kena rompak kan ke naya