Followers

Monday, September 6, 2010

Editing time malas part 2

Seperti yang aku dah pernah beritahu dulu, aku ada satu lagi cara editing malas menggunakan Adobe Lightroom. Yang ni memang super simple, lebih senang digunakan dan cepat untuk difahami fungsi-fungsi di dalam software ni.

Adobe Lightroom Vr. 2.4


Ok, sila perhatikan kotak merah yang aku highlightkan tu. Ni adalah kawasan dimana korang boleh bermain dengan tona warna, exposure (boleh gelap dan terangkan gambar), kontras, clarity, sharpening dan macam-macam lagi. Perhatikan juga lambang mata, berus dan lain-lain, juga untuk editing warna, crop dan red eye correction. Ni juga adalah tempatnya kalau korang rajin untuk menghasil presets sendiri yang menarik. Presets? Apa tu?


Haa ni lah presets. Presets adalah koleksi editing warna dan style yang telah disavekan untuk kegunaan kemudian yang lebih cepat tanpa perlu melalui proses editing seperti di atas. Apa yang korang perhatikan ni adalah hasil presets seorang guru fotografi, dan aku membeli melaluinya (orang hebat, jual apa pun laku). Harus diingatkan, presets ni boleh didownload percuma tetapi hasilnya tidaklah seperti sesuatu yang kita beli.

Gambar sebelum diedit



Gambar selepas diedit. Perubahan ketara dari segi warna dan menonjolkan lagi awan dan langit yang sedikit kusam dan pudar sebelum diedit. Apa-apa pun editing style adalah mengikut citarasa masing-masing. So terpulanglah nak menggunakan apa-apa software pun. Tapi pada aku, software ni dah cukup untuk mengedit tona warna dan menyelamatkan gambar yang overexposed atau underexposed. Dan seperti biasa, kalau mahu lebih kena pakar guna photoshop je la. Ni hanya editing malas saje, hehe.


6 comments:

kata kila said...

gila cool lah kaler biru pekat tu.lepas di edit.pergh

hans said...

wah
macam best jer benda nih

P/S : Berkenaan Penarikan Balik Iklan Raya TV3

Shukjessa said...

kila: ade orang tak suka warnanya terlalu vibrant. tp pada aku, langit seharusnya begitu untuk lebih menonjol.

hans: best~ sila cari softwarenye hehe

hans said...

mana nak download?

P/S : Tips - Tips Bagaimana Mahu Mengelak Daripada Memberi Duit Raya Dalam Jumlah Yang Banyak!

Shukjessa said...

download version takde kot, aku cary yg pirated je

hans said...

baru nak donwload
dah xada plak
hahahaha

P/S : Alhamdulillah! Thanks DIGI! Thanks Nuffnang! Terima Kasih Semua!