Followers

Monday, October 4, 2010

Walimatul urus


Nak kawen? Duit dah cukup? Calon dah ada? So dah boleh kawen?

Ikut hukum memang dah wajib pun. Tapi kalau ikut realiti kehidupan meh check korang dah ready belum nak berkahwen.

1. Bersedia untuk kongsi barang? Kalau tak ready susah tu. Almaklumlah kebanyakan benda akan share, ye la sharing is caring kan.

2. Bersedia ke nak kongsi rahsia diri? Dah ready nak beritahu rahsia besar? Kok ngompol ke, ngorok ke hahaha. Jangan buat hal malam pertama sudah.

3. Dah ready ke malam pertama (lebih kepada wanita). Yelah, selama hari ni masuk bilik tidur sengsorang, tiba-tiba dah ada suami. Takkan nak suruh suami tidur luar lak kan.

4. Dah ready nak melihat sikap sebenar pasangan? Apa yang korang nampak dan lihat adalah 50% je dari kehidupan sebenar mereka. Korang takkan tahu macamna diorang tidur, makan, pakaian di rumah, tengok tv ke apa ke.

5. Ready untuk family planning? Yang ni kena betul-betul berbincang dan bersedia. Jangan dah dapat anak nanti, sia-siakan lak sebab nak kejar cita-cita la, peluang kerjaya apa la. Sudahnya anak terabai.


6. Dah ready nak jadi imam? (khusus untuk lelaki). Alim ulama kata, sebaik-baiknya suami isteri solat berjemaah bersama-sama. Imam ye bukan makmum.

7. Dah ready nak buang sikap orang bujang? Orang bujang ni maybe ada sikap pemalas dan sikit tidak bertanggungjawab. So bila dah kawen, tanggungjawab tu berganda, apatah lagi dah dapat cahayamata. 

8. Dah ready nak berjimat? Sistem kewangan orang bujang dan yang dah kawen lain ye. Bila dah ada anak, kewangan lebih penting untuk bayi yang baru lahir.


9. Dah rajinkan diri memasak? (dua-dua gender kena ambil kisah) Jangan asyik makan kedai je. Nanti suami gilakan janda kedai, anak-anak macam orang kebulur bila pergi rumah saudara mara. Bila sedara tanya "Mama mana pernah masak, hari-hari beli kedai je Mak Su".

10. Ready untuk mendengar leteran? Yang ni aku tak khususkan pada mana-mana gender. Sebab aku percaya dalam parenting, pasti salah seorang akan jadi kuat membebel. Kadang-kadang maknya jenis cool, diam tapi ayahnya lak jenis kuat berleter. Tapi yang selalu kita dengar mak la yang kuat berleter kan. So para suami, pastikan telinga korang tahan panas dan jenis absorb or bak kata pepatah "masuk telinga kanan keluar telinga kiri".

11. Ready untuk menghadapi konflik? Konflik time bujang takkan sama dengan konflik dah kawen. Time bujang, kalau berkonflik duduknya asing-asing. So janganlah terbawa-bawa pulak bila dah kawen. Nanti gaduh sikit, nak balik rumah mak la, nak lari dari rumahlah.

12. Ready untuk menghadapi stress? Stress time bujang bolehlah pergi melepak minum kopi ke, tengok bola ke, pergi CC ke, pergi main games ke, pergi racing ke. Tapi dah kawen, kalau stress dengan kerja, takkan nak tinggalkan pasangan di rumah? Dan stress bukan alasan untuk tangan atau kaki hinggap dekat badan pasangan masing-masing. Cari jalan yang terbaik.


13. Ready untuk diduga dengan pelbagai dugaan orang berkawen? Orang kata perkawenan itu ibarat satu perjudian hidup. Sepanjang melayari bahtera, pelbagai dugaan akan kita tempuh. Hanya yang kuat akan selamat.

14. Ready untuk menerima baik buruk pasangan kita? Lelaki sebelum kawen dan selepas kawen banyak berubah, so berhati-hati dan kena selalu peka, bukan PEKAK.

15. Ready untuk menerima segala-galanya adalah ketentuan Ilahi. Andai ditakdirkan berpisah (hidup or mati) itu adalah takdir.

Andainya di antara perkara di atas korang dah pass dan ready, so kawen lah tanpa banyak ragu-ragu. 
Ianya dibuat bukan tak nak orang kawen, tapi nak mengingatkan kawen ni bukan suka-suka, ianya penuh tanggungjawab dan sebab itu ianya merupakan sunnah nabi yang digalakkan.

Dalam nas Hadis sebagaimana sabda Baginda yang diriwayatkan oleh Bukhari yang bermaksud:


"Perkahwinan itu Sunnahku, sesiapa yang tidak suka kepada Sunnahku, dia bukan daripada kalangan umatku"

(riwayat Al-Bukhari)


2 comments:

cEro said...

semua di atas aku blom ready...
tp sdg mempersiapkan diri...
susah oo kawen..
bukan main2 tau...

Shukjessa said...

hehe ade org kawen hanya kerana nafsu?