Followers

Tuesday, October 19, 2010

Cikgu oh cikgu


Dulu time sekolah, ada seorang guru kemahiran hidup yang suka bercerita dan suka buat lawak selamba. Aku rasa kalau dulu-dulu dah ada raja lawak, sure dia jadi pemenang.

"Kamu tengok ni. Ni mangkuk tau, tau mangkuk tak?" tanya beliau.
"Tau cikgu".
"Haaa cuba kamu gerakkan mangkuk ni ke kiri dan ke kanan, jadi apa?"
"Terbalik cikgu" kata pelajar A.
"Kuah tumpah cikgu" kata pelajar B.
"Salah. Jawapannya jadi lah mangkuk hayun. So jangan jadi mangkuk hayun dalam kelas saya".
Semua orang gelak, hampeh punya soalan.

Beliau ni memang suka bercerita, kadang-kadang sampai silibus pun tak habis belajar, jadi kena banyak stadi sendiri je la. Satu hari dia bagi satu teka teki...

"Sebab apa dalam solat tak boleh pakai tali pinggang?"
Kami semua tercengang. Haa? Tak boleh pakai tali pinggang? Biar betul, habis tu londeh la seluar.
Semua diam, tak tahu nak jawap apa.
Sebelum waktu kelas dia habis, dia pun jawab...
"Memanglah, mana boleh pergi solat pakai tali pinggang je, abeh seluar? kain? takkan nak bogel je kot?" katanya sambil tersengih dan berlalu pergi.

Masuk form 3, dapat cikgu KH baru. Beliau ni orang banjar dan ada short circuit sikit kes kemalangan dulu-dulu. Masuk kelas je cakap banjar aduhai. Beliau ni unexpected sikit, sebab kadang-kadang buat lawak kitorang tak gelak pun. Tapi mostly dia gelak sorang-sorang la.

Tapi kalau time short circuit dia tiba macam satu hari tu member-member aku banyak ponteng. Dicarinya bebudak ni sampai dapat. Lepas tu apa lagi, merasa la smack down penampar dengan cekikan undertaker. Live dari bengkel KH wakakak. Sudahnya projek KH aku tak menjadi pun sebab litar tu aku tak paham sangat nak buat. Member-member banyak hantar kedai je tak pun suruh ayah yang hebat bab-bab papan elektronik ni.

Form 4, ada sorg cikgu BM ni, dia ni ala-ala ke pembangkang sikit. Pernah dia berhujah dekat kitorang apa significant pakai songkok. Aku layan je la sebab time sekolah, aku tak ambil port sangat hal-hal politik ni. Yang aku tak boleh lupa dengan cikgu ni, aku kena masuk group penulisan. Bukan tulis karangan, tapi group mencantikkan tulisan. Wahahaha macam haram. Tulisan aku antara dikategorikan susah dibaca dan buruk. Tapi adatlah kan, tulisan orang tak semuanya lawa. Tulisan aku lawa kalau time ade mood je. Kalau malas or nak kejar waktu, memang hancus la tulisan. Pernah gak kena ketuk kepala dengan buku sebab apa tah, markah rendah kot dalam sastera.

Masih di form 4, cikgu sejarah. Cikgu ni pun suka bercerita dengan suaranya yang ala-ala Ella tu. Time baik ,dia ok. Time tak baik, aduhai alamatnya melayang la buku ke luar bilik darjah. Pernah la beberapa kali, kitorang lambat masuk kelas sebab distance makmal ke kelas makan masa juga. Sekali tengok dia dah sampai. Apa lagi, semua buku melayang keluar. Kena la pergi kutip balik. Heee, aku berapa kali kena warning sebab malas buat nota sejarah. Kalau aku buat pun aku copy bulat-bulat dari buku rujukan wakakak.

Antara semua cikgu, beliau paling lawak. Wataknya agak cengeng, agak stress tapi seronok belajar. Member-member aku yang kaki sakat memang akan sakat habis-habisan. Tapi yang tak seronok, beliau ni pantang je orang buat silap, sistem dimerit pasti kena. Aku dulu pernah kena gak dengan beliau ni walhal bukan salah aku pun. Tapi entah last-last beliau lupa nak padam balik, so kekal la sampai aku berhenti sekolah sistem dimerit aku 2 markah wakakak ape daaa~!!

Ramai lagi sebenarnya cikgu-cikgu yang dulu kita tak suka, kita bosan dan benci tapi bila dah lama tinggalkan bangku sekolah, kita rasa rindu nak jumpa balik cikgu-cikgu ni semua. Kalau time tu aku dah ada kamera memang all the time gambar kelas aku banyak diambil. Sayang, semuanya hanya kenangan dalam otak je =)

No comments: