Followers

Saturday, October 2, 2010

Wanita api


Suatu masa dulu, aku pernah jadi seseorang yang sangat protective. Mungkin terlalu over sampai ada insan yang rimas dengan sikap aku. Kegagalan bermula, dan aku belajar dari kesilapan aku sendiri. Aku cuba untuk kurangkan sikap overprotective aku. Tapi api tetap api, manakan bisa kita tukar menjadi air. Apa yang boleh kita lakukan adalah samada nak kecilkan api, padamkan ia atau membuatkannya makin marak.

Dan aku perlahankan api kemarahan serta baran aku. Dari seseorang yang over protective aku mula belajar menerima realiti kehidupan ianya memang begitu, tapi tidak bermakna aku tidak peduli. Aku masih peduli, aku masih kisah dan aku masih lagi ingin memperingatkan dia tentang realiti yang dia takkan pernah faham, lelaki.

Kalau aku diberi masa sampai mati pun aku takkan faham perangai perempuan 100%. Samalah bagi dia. Sejauh mana dan selama mana dia pernah kenal insan bernama lelaki, dia takkan pernah faham niat sebenar mereka kerana umum tahu lelaki punya 7 akal. Ya 7 akal tu kalau untuk menipu memang sangat-sangat genius.

Tapi biasalah, manusia ni tak suka ditegur, tak suka dilarang. Bila berkata secara baik, jarang nak diendahkan. Sampailah satu tahap apabila kemarahan sudah tak dapat dibendung dan pertelingkahan pun terjadi. Bertegang urat hendak menegakkan benang yang dah basah. Masing-masing mahu menang perdebatan.

Marah apabila tidak dikawal secara total, yang akan menguasainya adalah syaitan. Dan time macam ni, macam-macam boleh terjadi. Perasaan hormat dan sayang sudah tidak wujud lagi. Ianya akan berakhir dengan perasaan benci membuak-buak dan ada air mata yang gugur ke bumi.

Pernah aku menggunakan reverse psikologi, di mana selalu aku menjadi orang paling ambil berat, then aku ubah menjadi orang yang tak ambil kesah pun. Dan sekali lagi sikap aku dipersoalkan. Jawapku ringkas "Nilah apa yang saya rasa masa awak abaikan saya dulu sebab sibuk sangat dengan kawan-kawan lelaki awak yang lain". 

Dan manusia ni tak pernah serik sampailah dia merasai sendiri deritanya. Aku hanya mampu mendengar dan bersedih sebab nasihat aku tak didengari, aku diabaikan dan bila dah jadi barulah nak cari aku sebagai bahu untuk menangis???

Wanita mungkin hanya ada niat untuk kikis harta lelaki, tetapi lelaki punya seribu macam niat jika dari awal perkenalan bukan niat berkawan semata-mata. So janganlah terkejut sangat jika ramai lelaki nak berkawan dengan korang selepas tengok gambar korang yang agak kontroversi. Lebih-lebih jika yang berkawan tak sampai sebulan dah nak minta kapel? WTF... fikir sendiri lah...yang menanggung derita dan air mata pun korang gak nanti...

p.s: lelaki takkan boleh mengandung anak manusia. Lelaki hanya boleh mengandung lemak yang makin banyak je

No comments: