Followers

Thursday, October 21, 2010

Review: RED (Retired Extremely Dangerous)

Hari ni agak malang bagi aku. Semuanya gara-gara website TGV yang entah apa kena entah. Sudahlah salah waktu tayangan, rating dengan duration pun salah bagi info. Dan ini bukan kali yang pertama kena dekat aku.


Kalau mengikut website TGV, filem RED di Sunway Pyramid akan bermula pada pukul 12.10p.m. Cerita ini ratingnya PG13 dan duration 90 minit walaupun aku lihat di website GSC ratingnya 18 dan duration 1 jam 57 minit.

Abaikanlah pasal rating dan duration, tapi yang aku berapi tadi sebab waktu tayangan salah. Bayangkan, aku bertolak ari rumah pukul 11 dan sampai di sana lebih kurang pukul 11.30. Ingatkan boleh la tengok tayangan pukul 12.10. Sekali aku lihat skrin, cerita RED paling awal pukul 11 pagi, then yang seterusnya pukul 1.30 petang. Aik? Lain bebenar. Nak tak nak, kenalah ambil yang pukul 1.30 petang tu dengan tiket RM12.

Filem ni agak funny la juga tapi lebih ke arah old timer punya jokes. Sebab pelakon-pelakon pun dah kire veteran dah, macam Bruce Willis dengan Morgan Freeman. Tapi entah kenapa 30 minit pertama tu mata aku berat sangat dan tertidur. Sedar-sedar dah masuk part yang agak best bila otai-otai ni bertemu. Tak banyak yang aku boleh katakan sebab ianya diadaptasi dari komik, so jalan cerita lebih kurang je la. Hero-hero hebat-hebat, ada heroin, kejar villain, ada yang mati, ada yang hidup, hero selamatkan heroin dan bla bla bla. Humor pun boleh tahan la cuma tak setanding The Other Guys punya lawak kotor.

Overall aku bagi 3.75 bintang dari 5. Nak bagi 4, takdela sampai situ. Nak bagi 3.5, ada sikit lebih so dapatlah 3.75. Fun to watch lebih-lebih fans Bruce macam aku ni. Bagi aku aktor yang botak hensem, tak siapa boleh lawan dengan dia.

John dalam filem Con Air
Jam dinding tuuu haha

Hehe tapi dalam filem ni, aku suka lawak selenge John Malkovich. Siapa masih ingat dia ni? Buat yang pernah tengok filem Con Air yang ada Nicholas Cage berlakon tu, yang jadi head villain, Cyrus a.k.a Virus tu la John Malkovich. Boleh perasan dari style gigi, senyum dan matanya. Serius dalam filem RED, dia ni selenge tapi berbahaya. Lawak betul time dia kejar Vice Presiden siap dengan jam dinding konon-konon berani mati ada bom wakakakak!

Agak penuh gak panggung tadi dengan budak-budak kolej, rata-riti chineese yang konker. Next week lagi hebat, Takers filem aksi gak.


2 comments:

cEro said...

wah!!!!
Milkovich ni aku minat...
stail doo bile dia cakap...

haha, tiba2 esok rase nk tgk...

Shukjessa said...

hahah sile tengok, cari scene bom brani mati dengan patung pig warna pink huahahahah, aku terbayang die berlakon tadi memang gelak je keje. lawak seyh mamat ni, tak sangka dulu jadi villain