Followers

Friday, October 22, 2010

Clothing online

Hari semalam aku pergi Sunway sebab nak tengok movie. Sebabkan kecilakean TGV aku terpaksa menunggu lebih dari sejam.


So lepas beli McD (tapau) aku pun cari lah seat dekat-dekat dengan cinema. Dapat seat kosong depan deretan kedai baju. Yang paling hujung kedai yang aku pernah masuk iaitu UGP. Kedai ni jual baju underground tapi dalm corak dan design yang agak simple. 

Terpandanglah satu sign tepek dekat cermin kedai. 70%. Wau ada sale, sampai 70%. Tapi kedai tu memang dari dulu lagi aku beli murah. Bayangkan je la aku beli 2 tee bayar RM30 je. Design sempoi je la, setakat printed depan. Tapi kualiti kain agak bermutu dan paling best ada brand stitches yang kecik tu dekat tepi baju. Sekali tengok tak nampak sangat la baju tu RM15 je.

Then aku tengok kedai sebelahnya. Kedai 2pm.com. Kedai chineese yang jual baju trendy-trendy zaman sekarang. Agak lengang, mungkin sebab gaji tak masuk lagi so dari time aku makan sampai habis, takde pelanggan pun yang menjenguk masuk.


Tiba-tiba aku teringat perusahaan clothing style sekarang yang menjual by Facebook or by online. Mereka jual baju pada harga yang setaraf dengan harga di kedai, design yang lebih kurang, material yang lebih kurang juga tapi lebih permintaan bergantung kepada tokeinya bagaimana.

Kalau dicongak dengan matematik mudah, keuntungan untuk sebuah design baju lebih kurang RM300 sekiranya 30 orang yang menempah, syarat standard diorang akan pergi hantar printed kedai. Dan since diorang ni adalah peniaga baju, maka dengan penghantaran selalu ke kedai untuk diprint, maka harga kos sehelai baju mungkin jauh lebih murah dari apa yang kita dapat jika hendak tempah baju printed.


So bayangkan kalau dalam sebulan lebih 10 buah design baju telah dihasilkan, dan bilangan customer adalah lebih dari 30 orang? Tu kalau untung RM10 sehelai baju, kalau lagi banyak untung? Agak lumayan tapi tu lah kena orang yang kreatif dan hebat dalam mereka dan melukis design baju.

Apa yang bestnya beli online ni, size range diorang sangat wide, dari XS sampai la ke XXXL, satu berita gembira buat yang selalu tak jumpa size seiring dengan design gempak.

p.s: ketiga-tiga poster di atas adalah hak milik Reign In Black. Kalo korang rasa nak beli, boleh add diorang. Harga RM45 termasuk postage. Ni hanya sebahagian, ada banyak lagi design diorg yang akan di releasekan, tungguuu!!

3 comments:

cEro said...

zaman skang, mane2 pon boleh berniaga...

design pertama tu mantap arr...
mcam nak je..
heheh

Carl Samsudin said...

wah! style la baju ini. pernah nampak DYM tag aku baju ni. macam nk beli. berapa ehe harga dia?

Shukjessa said...

hehe kalo duit banyak aku nak rembat semua.

carl: rm45, rm35+rm10(postage)