Followers

Tuesday, June 29, 2010

Editing gambar


Hari ni aku nak cerita pasal editing. Editing ni aku rasa ramai yang tahu serba sedikit sebab paling simple editing yang boleh digunakan pun dengan software Photoscape. Guna yang ni pun dah cukup sebenarnya untuk menghasilkan gambar yang lebih menawan.

Cuma kadang-kadang Photoscape ni ada kelemahan dia tersendiri iaitu ada sesetengah point gambar akan nampak ketara editingnya.

So samada korang nak kurangkan dari point tersebut atau korang boleh cuba software lain.


Bagi aku sendiri yang belajar editing through Photoscape, ianya simple cuma ada hadnya. Dan apabila sampai hadnya kita mahukan yang lebih, dan di situ aku mula mengenali Adobe Photoshop Elements. Sekarang ni yang the latest adalah Elements 8 yang dibekalkan sekali dengan Adobe Camera Raw.

Elements mungkin tidak sehebat Photoshop CS4 atau yang terbaru CS5, tetapi ianya sudah memadai untuk mereka yang mahu belajar basic editing kerana elements agak mudah digunakan. Since aku tak pernah guna CS, sebab aku hanya ada Photoshop 7 yang agak oldskool jadi aku lebih prefer kepada editing yang lebih simple. Lagipun aku ambil gambar just hobby dan kenangan. Kalau nak bisnes, still kena guna CS.


Selalunya editing aku akan digabungkan antara Elements + Photoscape. Tapi since aku dah ada Adobe Lightroom 2 (the latest is 3), aku lebih teruja menggunakan Lightroom untuk menghasilkan lebih banyak tone-tone yang menarik kerana terdapat banyak unsur-unsur kawalan yang boleh dimanipulasikan. Dekat sini aku nak tunjukkan perbezaan antara editing menggunakan Photoscape dengan Lightroom.
editing guna Photoscape

editing guna Lightroom

editing guna Photoscape


editing guna Lightroom

editing guna Photoscape

editing guna Lightroom

So untuk mereka yang rajin dan suka mengedit tone, aku syorkan untuk cari software Lightroom. Senang je nak guna bila dah biasa. Try gabungkan Lightroom + Photoscape, mesti lebih menarik gambar korang.

p.s: Photoscape tetap terbaik kerana ia dah ada preset tone, ada frame, ada font yang pelbagai (outline/non outline) cuma untuk yang lebih baik boleh pelbagaikan dengan software lain kecuali korang memang genius CS hehe. (Untuk yang tak tahu, Photoscape ada RAW converter, jangan main-main)

2 comments:

senandung semalam said...

boleh download ke bnde ni..
hehheee

Shukjessa said...

photoscape boleh download sbb bende ni freeware.

tp keluarga adobe ni, kene cari yg ehem2 la, sbb nak bli yang ori,pehh~!!