Followers

Sunday, June 6, 2010

Dunia kotakku III

Tak sempat pun 10 minit aku ber online, YM aku dah berbunyi. Tersenyum kecil aku melihat nama tuannya, lalu ku biarkan sahaja YM itu terus berbunyi setiap kali ada mesej baru sampai. Dekat 10 minit lebih baru aku balas "Hai". 

"Keji, awak memang keji. Sukalah tu mainkan saya eh?" balas si gadis yang telah berjanji denganku untuk berbual di alam siber ni. "Dah tahu keji, awak pun still layan saya kenapa?" tanyaku.

"Saja, sebab saya bosan. Kalau ada awak best sikit, boleh kacau, boleh dengar cerita, boleh macam-macam". "Tapi saya seorang yang bosan, apalah yang seronok sangat dengan orang macam saya ni?" balasku.
"You'll never know, hahahaha" balasnya pula.

"Sham, sambunglah cerita awak hari tu, saya nak dengar" pintanya. "Cerita yang mana?" tanyaku ingin kepastian. "Cerita awak di zaman sekolah dulu, yang pasal kes tu" balasnya. "Ohh..." aku cuba mengingat kembali ke masa lampau ketika di bangku sekolah menengah di mana selepas kes aku dikecewakan.

"Ok, time tu saya form 4 dan life masa tu agak worst. Bukanlah hidup kami susah, tidak. Cuma apa yang terjadi pada ketika itu sangat-sangat membuatkan saya seorang remaja yang tertekan. Masakan tidak, teruk saya kecewa untuk pertama kali dan life ketika form 4 agak perit terutama di rumah. My sister dah masuk matrix time tu, so just me and my mum. Bila mak kerja, saya seorang di rumah. 

Start dari situ juga la saya belajar memasak sendiri, takkan nak beli kedai je kan? Still best masak sendiri. So, mak takdelah nak risau sangat pasal makan minum saya since saya boleh berdikari sendiri. Cuma, yelah naluri seorang ibu, kadang-kadang dia kasihankan saya makan lauk simple, so dia masakkan lauk sebelum pergi kerja so nanti dinner saya just panaskan je lauk.

Tu di rumah, di sekolah saya agak ketinggalan dengan pelajaran baru seperti add math, fizik dan kimia. Saya tak tahulah kenapa, saya susah nak hafal benda macam ni. Add math saya jarang lulus setiap kali test, tapi kontra dengan math moden, saya boleh score A. 

Pernah saya beritahu rakan-rakan yang saya sukakan nombor tetapi bukan dengan ayat seperti dalam add math kerana ayat tulah yang selalu mengganggu pemahaman saya. Since Im not born genius, so saya agak slow dalam benda-benda begitu.

Dan yang paling perit adalah, orang yang saya minat still dalam kelas yang sama. Saya hanya mampu melihatnya dari jauh tetapi tak berani dah nak bersemuka. Malu, tensen dan sedih semua ada. Last-last mungkin nasib saya, saya ditukarkan ke kelas lain sebab ambil jurusan yang minoriti dari kelas asal tu.

Apa nak buat, saya pun tak suka sangat sebab kelas baru ni kena berkongsi dengan kelas petang. So segala harta benda, buku dan lain-lain tak boleh nak tinggal dalam meja. Pernah gak saya tinggalkan, tapi malang buku tu kena rampas dan saya dihadapkan ke GPK HEM dan GPK 1. Mujurlah diorang bagi amaran je, so terlepas la time tu. 

Tapi yang bestnya kelas baru ni, lebih happening. Jumpa member lama dan since kelas ni tak ramai student, so kitorang la yang konker. Student life time ni memang seronok, tapi tak seronok seperti di form 3. Form 5 saya dah ok sikit, cuma tahun tu tahun SPM tapi still main-main heheh. Still tak hantar latihan add math, time kelas buat benda lain. Yelah cikgunya baik, sian cikgu tu. 

Saya hanya menonjol di dalam kelas BM, BI dengan math moden je. Kelas BI saya selalu kena panggil dengan teacher ni. Tak tahulah samada dia minat saya ke apa ke?". "Minat awak, pasal plak?" sampuk dia.

"Hehe sebab dia kata muka saya macam P. Ramlee time tu". "Hahaha, so awak pun syok la eh? Mesti teacher tu hot kan? dia bertanya lagi. "Boleh tahan la, cuma dia tu janda dan dia bukan muslim, kalau tak saya pun nak ngurat haha" balasku. "Eleh perasan, dah sambung balik".

"Saya suka tulis essay tapi saya tak suka meringkaskan karangan. Selalu saya high marks dekat essay tapi bila meringkaskan karangan, markah jatuh. Teacher pun pernah puji, saya punya idea yang banyak cuma masalah dengan grammar kena perbaiki". "Perasan lagi la tuuuu" balasnya pendek.

"Well, apa boleh buat. Dalam kelas BM saya bukanlah top student pun cuma saya dibayangi bayang-bayang akak saya je. So secara tidak langsung cikgu akan compare kan saya dengan akak. 

Bolehlah, tidak sehebat dia tapi tidaklah teruk sangat pun. Dan seperti biasa saya lebih minat karangan berbentuk cerita sebab less format yang membosankan". "No wonder la awak suka bercerita, hehe" balasnya. "You'll never know haha" ku balas semula menggunakan ayatnya tadi. "Keji!!".

"Esok awak buat apa je? Tak pergi ke mana-mana?" tiba-tiba dia bertanya. "Em saya tengah plan samada nak pergi pantai atau sungai. Terasa hendak mengambil gambar sesuatu. Bosanlah asyik terperap je di dalam bilik ni 24/7. Awak nak ikut?" pelawaku kepadanya.

"Em tak mengganggu ke? Kot-kot awak nak pergi dengan GF awak ke?" soalan cepumas yang baru ditanya semenjak dia mengenaliku. "Ish manada, awak lah GF saya kan? balasku. "Bila masaaaaa??? Kenal pun baru beberapa bulan, perasan betul awak ni...". "Yelah awak kan girl friend saya, (kawan perempuan) hehehe" balasku semula. "AAAAAAAA, kalau saya ada dekat situ, saya cekik-cekik awak!!!!" marahnya.

"So awak nak ikut? Saya ingat nak pinjam kereta akak saya. Jomlah, awak nak bawak teman pun saya tak kisah" pelawaku lagi. "Emmmm nantilah saya fikirkan ye. Kalau jadi saya SMS awak ok?" balasnya lagi.

Setengah jam telah berlalu, jam menunjukkan pukul 1 pagi. Aku baru sahaja lepas gosok gigi dan bersiap-siap untuk tidur. Baru je nak letak kepala ke bantal tiba-tiba hp ku berbunyi mesej masuk. Aku buka dan lihat mesej dari Dahlia "Ok". 

Sambil tersenyum aku tulis nama tempat dan pukul berapa untuk aku berjumpa dengannya esok. Hoh, esok untuk pertama kalinya aku akan berjumpa dengan Cik Dahlia. Tengok gambarnya agak cute tapi tatau la kan tu gambar bila. Mesti dia dah ada BF kot? Aku pun lupa nak tanya... ish ish ish. Takpelah nanti-nanti jelah aku tanya. Ok, good night, jom tidur, esok nak drive.

Shit, aku lupa nak cas bateri kamera!!

Pagi-pagi lagi aku dah bangun dan bersiap. Aku beritahu akak ku since dia tak ke mana-mana hujung minggu. Dan aku meneruskan perjalanan ke destinasi pertama yang perlu aku tuju, masjid kampung melayu subang. Ya di situ lah aku berjanji akan jumpa Cik Dahlia untuk pertama kali. 

Keadaan jalan pagi tu agak lengang. Yelah, orang bandar hujung minggu macam ni lah time untuk berehat. Setelah penat bekerja dari Isnin ke Jumaat. Orang macam aku je yang gila berjalan pada hujung minggu. Bukan aku tak boleh duduk rumah tapi aku bosan asyik mengadap benda yang sama. Aku perlukan udara segar untuk ku hirup gantikan dengan suasana baru.

Lebih kurang 5 minit lagi sampai lah aku ke destinasi yang dituju. Nak cakap macamna eh, baru 1st time jumpa ni? Kang formal sangat macam skema la plak, nak sempoi sangat macam la aku dah kenal lama. Emm...arghh cakap macam biasa je la. Buat apa nak hipokrit kontrol-kontrol ni.

Ok simpang ni, depan tu masuk kiri. Ooo ok dah nampak masjidnya...tapi mana orangnya. Budak lelaki ada la tunggu dekat bus stop depan masjid tu, tapi mana Cik Dahlia nya?

Takpe, aku try call, maybe dia belum sampai lagi kot? "Hello, Dahlia awak dekat mana? Apa? Tak dengar laa? Cakap kuat sikit. Awak dekat bus stop depan masjid? Mana? Takde pun? Apa? Awak lambai tangan? Kejap" balasku sambil keluar dari kereta.

Dan dengan terkejut beruknya orang yang aku sangkakan budak lelaki tu rupanya Cik Dahlia kita. Serius aku tak perasan langsung muka dia sebab dia pakai cap, dalam gambar tak pula pakai cap macamtu. 

"Hello Sham? Awak yang keluar dari kereta Proton tu kan? Saya dekat sini" katanya sambil tersenyum. Aku turut melambai dan tersenyum tapi dalam hati "Laaaaaa~~ boleh aku tak perasan tadi".

Dan dia pun membuka topinya lalu terurai la rambut panjang ikal mayang dia tu ke kemeja birunya itu. "Wow, macam model la plak" kataku di dalam hati.

Dan aku hanya mampu meneguk air liur masih tidak percaya...

to be continue...

6 comments:

hans said...

cerita betul ko ker?
aku baca sampai habis
macam best plak
nanti ada sambungan gtau ekk

Shukjessa said...

hahaha bro ni cerpen je. ade la real life campo imaginasi sikit2. nak buat ala2 LBS saye tak mampu, tak cukup hebat, sekadar yg termampu je la, mcm cerpen2 yg lain tu pun byk yg tergantung ideanya haha. neway thanx sudi baca, sudi komen hahaha, komen dan kritikan amat2 dialukan di blog saye =)

hans said...

hahaha
asal aku rasa macam betul jer kisah nih
baik ko ngaku bro...
kisah ko kan?
hahha
aku pun ada buat juga...
aku tak tahu aku buat cerpen ker novel bersiri ke
dah masuk episod 26 dah pun
tapi setiap episod pendek2 jer lah

Shukjessa said...

hahah bukan semuanya sama, ada yg sama ada yg tidak.

tulah, ade ternampak gak siri 1 sampai 20 lebih. heheh kalo dah dekat 20 siri tu bley wat cerpen, try copy paste dekat words, pastu tengok berapa page. rasa mesti banyak dah tu.

hans said...

hahahaha
nanti aku nak bukukan lah
lawan AHADIAT AKASHAH
hahaha

Shukjessa said...

hahaha cadangan bagus bro tapi kene rajin wat promosi la utk kasi yakin tukang si sponsor buku.

negara kita ketandusan novelis lelaki so far...