Followers

Thursday, June 10, 2010

Review: The A-Team, wajib tonton!

Bila trailer nye ditayangkan di dalam panggung, aku dah terdetik. Wah filem aksi, macam best. Sampaikan aku tersilap tengok cerita kes tak ingat tajuk movie. So aku tertengok la filem The Loosers. Agak menarik juga The Loosers, sebab konsepnya lebih kurang sama since dua-duanya adalah dari komik. Cuma apa yang berbeza dari segi bilangan ahli dan cara penyampaian itu sendiri. 

The loosers lebih mengenakan plan yang lebih nampak cool dan bergaya. The A-Team lebih menggunakan cara yang bersahaja dan agak gila. Kedua-duanya seronok cuma jalan cerita The Loosers agak membosankan sedikit.

Ok lupakan pasal the loosers since ini adalah review The A-Team.

Filem ni bagi aku adalah remake dari filem/drama lama. Dan kalau korang lihat posternya, nampak poster baru lebih bergaya since leader diorang lagi macho walaupun berusia.
drama yang lama


yang baru, cool beb!

Sedikit info tentang A-Team atau Alpha Team. Diketuai oleh seorang kolonel veteran yang bergelar Hannibal. Suka hisap curut dan aksinya lebih kepada macho sesuai dengan imej seorang ketua. Hebat dalam membuat perancangan rapi dan gila. Mempunyai seorang rakan seperjuangan yang lebih muda bergelar Faceman @ Face. Seorang kaki perempuan, berwajah tampan dan punyai potensi untuk buat rancangan hebat. Hannibal berjumpa dengan seorang batalion Rangers yang sama cuma berbeza divisyen iaitu angkatan udara bergelar Bosco @ B.A. Seorang yang sukakan kenderaan darat namun agak penakut menaiki kapal terbang yang dibawa oleh seorang lagi bekas Rangers yang paling gila iaitu Murdock. Seorang juruterbang yang hebat namun otak gila-gilanya membuatkannya sering bergaduh dengan B.A. Apa yang menyatukan mereka berempat adalah mereka sama-sama bekas Rangers.

Dari segi jalan cerita, plotnya disusun rapi, agak mudah difahami tetapi banyak aksi yang tidak dijangka. Banyak elemen aksi yang memerlukan bantuan CGI yang hebat. Tapi tak bermakna ianya filem berat kerana ia tetap diselangi dengan banyak aksi lucu terutama aksi Murdock dan B.A itu sendiri. Cinematografinya agak baik cuma ada beberapa scene yang agak laju terutama scene hijack lori kontena, agak pening melihat kamera bergerak laju ke sana sini.

Secara keseluruhan filem ini memang hebat dengan aksi, kecanggihan CGI, humor dan jalan cerita yang menarik. Cuma kelemahan filem ini pada aku adalah, still menggunakan unsur-unsur Saddam Hussein sebagai terrorist. Yang lain-lain lebih kepada kelemahan panggung tu sendiri je la. TGV macam biasa seatnya rendah dan kecik. Dan ada beberapa part yang suara tak keluar. 

Mesti tonton kalau korang peminat filem aksi. Aku bagi 4/5 bintang sebab berjaya buat aku tak jadi tidur walaupun ada rasa mengantuk juga dalam panggung tadi. Sepanjang filem ditayangkan, aku rasa lebih banyak gelak dari banyak terkejut. Korang tengok dan nilai sendiri.

p.s: Ayat best, A.M.F--> Alpha Mighty Force ---> Adios MotherFucker!!!

No comments: