Followers

Saturday, June 26, 2010

Perihal Piala Dunia 2010

Aku sebenarnya dah lama perhatikan kebanyakan member-member di Facebook semenjak berlangsungnya Piala Dunia 2010. Ditambah pula dengan entry member-member blog bercakap pasal perihal bola. Dan satu yang aku perasan, ada jurang perbezaan apabila sembang bola dimulakan tatkala demam makin menjadi-jadi ni.

Mungkin ada yang tak tahu, aku bukanlah hantu bola dan bukan kaki bola sepak. Aku lebih prefer sukan tenis, basketball dan motoGP. Tapi antara ketiga-tiganya pun aku bukanlah fanatik. Sekadar tengok kalau berkesempatan dan main jika diajak.

Lupakan pasal aku, yang aku nak ceritakan ni adalah perihal perempuan vs lelaki bercerita pasal piala dunia. Maaf ini bukan entry bias ke apa, sekadar pandangan dan untuk bahan bacaan aje, so jangan emosi hehe.

Perempuan biasanya akan bercerita pasal bola time-time macam ni lah,  musim piala dunia aje. Jarang dengar perempuan nak ikuti perkembangan bola sepak lepas habis musimnya. Tak seperti lelaki, mereka ada fan club mereka tersendiri dan sanggup lepak mamak nak tengok bola walaupun hari biasa.

Dan kalau dilihat dari segi cakapnya, biasanya lah perempuan akan cakap secara general iaitu "apalah game teruk", "Korea Selatan tetap best walaupun kalah". Kalau ada perincian pun ianya hanya sekadar "Aku sokong Portugal sebab ada Ronaldo". "Jerman hebat sebab Ballack ada".  Tapi kalau lelaki berborak "Kalau aku lah, aku pairkan mid fielder Xavi dengan Iniesta".





Get it? Still di dalam pemerhatian perempuan, mereka masih melihat star-star bolasepak yang hensem-hensem seperti Kaka, Ronaldo, Deco, Ballack, Bekham, Owen dll. So kalau ada star macam Drogba sekalipun jarang la perempuan nak sebut namanya. Atau centre back macam Puyol pun jarang akan bermain-main di mulut mereka.

Abe sorang ni tak minat?

Kadang-kadang lucu juga tengok status diorang di FB. Tak salah, cuma agak lucu sebab mereka banyak sokong kerana ada seseorang di dalamnya bukan kerana yakin pasukan itu boleh pergi lebih jauh. Tambahan pula untuk piala dunia 2010 ni banyak gergasi besar telah kecundang awal dan team yang tak disangka-sangka macam slovakia boleh mara ke 2nd round.

Cuma satu je la nasihat aku, even kalau minat pemainnya, tolong lah tengok berita atau baca paper atau tengok je perlawanan itu, so takde la nampak macam poyo sangat bila bercakap kan. Teringat post sorang member pasal kawannya yang agak poyo nak nampak hebat dan up to date tapi bila dah poyo tu memang susah la.

Teruskan menyaksikan piala dunia, tengok perlawanan bukan tengok pemain hensem aje yeee =)


p.s: aku prefer style Bojan, badan kecik macam Messi tapi skill agak hebat, umur pun muda lagi.

2 comments:

cEro said...

hahaha, aku dh bosan dgn pompuan camtu, mcam up-to-date sgt dgn bola..
yg kawan dlm FB aku yg aku cite dlm post aku tu, dia ttp teruskan mmberi status WCnye yg tah hape2..
aku?? gelak je... mcam badut rasenye...

Shukjessa said...

hahaha tengok je la bro, tgh musim demam bola le katekan.

nanti abeh WC 2010, abeh la citernye.

heheh