Followers

Sunday, November 7, 2010

Kanta lekap melekat?

Ramai yang tanya aku, kenapa ko tak pakai kanta lekap atau nama englishnya contact lens?


Jawapan aku senang. Aku nak hidup sempoi, aku bukanlah rajin sangat dan aku tak suka benda yang melecehkan.

Sebab bila pakai contact lens ni nak kena cuci tangan dulu lah sebelum pakai, nak kena selalu cuci lah. And sebut pasal bahaya, kalau benda tu pecah? Silap-silap haribulan boleh buta mata. Yelah dah tepek dalam mata. Pernah terbayang tak worst case senario yang kita tak jangka? Malang tidak berbau.

Tengah-tengah jalan, orang tumbuk tang mata tepat je, dan lens tu pecah kena mata. Mata pun bocor, lambat repair habis terus buta. Tu contoh je la, tapi benda-benda cani tak perlu tunggu orang datang tumbuk pun. Cuma nak korang pikir bila benda tu dah letak betul-betul depan mata tanpa sebarang medium perantara, risikonya tinggi.

Beberapa minggu yang sudah akak aku complain mata dia sakit sebab kes terlupa nak tukar yang baru. Dan benda alah ni kena selalu beli, kena ada stock paling kurang time emergency lupa nak beli. Mata akan start merah-merah. So far tak kena lagi la dekat aku yang pakai spek old skool ni. Biarlah nampak nerd atau skema, tapi paling aku suka hidup aku sempoi. Bangun tidur aku capai spek pakai, buat tu buat ni, aku mandi tanggal jap, siap mandi aku pakai balik dan aku terus blah gi memana. 

Pada aku pemakai contact lens ni haruslah di kalangan orang-orang yang sangat cermat dan rajin. Kalau rasa diri tu pemalas dan sangat kurang hemat, tak payahlah pakai setakat nak bergaya or tak nak nampak skema. One day korang akan skip juga dari kontek ke spek. Dan kalau dah nama pun melayu toksah la berangan-angan nak mata kelabu ke ijo ke biru ke, sebab Allah dah memang buat kaler anak mata tu sesuai ikut negara-negara tertentu yang mungkin juga dipengaruhi oleh cuaca dan genetik.

One thing je la, kalo dah tua jaranglah tengok diorang still pakai contact lens. Semua akan kembali kepada spek old skool masing-masing. Biar skema tapi hidup sempoi dan senang, dari nak glemer tapi menyusahkan hidup je.

p.s: pencipta lagu Jesnita tu kan asalnya pakai contact lens, last-last buta, so buat pedoman untuk korang-korang la. Ubah sekarang sebelum 'diubah kemudian'. Apa yang nak diubah terpulanglah, tapi jangan menyesal di kemudian hari sudeyy~!

2 comments:

cEro said...

oh! aku tak tau pon psal pencipta lagu jesnita tu...
kesian!!!

Shukjessa said...

tu la.

aku tulis pon pasal akak aku, mata berdarah sebab anak dia terpukul. kuat lalu berdarah. mujur tak tajam je

nak marah? budak yg baru setahun setengah tu apa sgt la yg die faham pun.