Followers

Sunday, November 7, 2010

Cherating oh! part 1

Hari ni baru ada kesempatan nak update blog beserta dengan gambar-gambar cuti aku. Takdelah banyak sangat sebab aku pergi 2 hari semalam je. Dan hanya pergi tepi pantai dengan tempat jual keropok je. Memang kena ada tour dan vacation di kalangan muda-muda belia la one day.


Malam tadi agak angin sebab line tenet buat hal. Dari pukul 10 aku try sampai la dekat pukul 1 still tak dapat-dapat. Memandangkan aku sampai Bentong pun tengahari semalam, so lepas makan tu memang edisi membuta je la sebab aku drive dari kemaman ke Bentong nearly 3 jam. Tu pun banyak stop takut ngantuk.

Kalau direwindkan balik, aku tak pernah lagi drive sejauh ni ikut LPT (lebuhraya pantai timur) sampai ke Cherating. In fact, dah 10 tahun lebih dah aku tak ke Kuantan. 

Sesampai di stop 1 di rumah ibuku di Bentong. 
"Adik, awak lead la sebab abang Wan dia tak pernah lalu jalan tu" akakku bersuara.
"Saya pun tak pernah. Tapi kalau ikut google maps, jalan ni nanti straight je"
Dan nak dipendekkan cerita, aku lead jugalah dengan muka konfiden. Mak aku yang terkejut kitorang bawa 2 kereta pun buat muka-muka yakin je la.

Untuk travel kali ni aku dah ready dengan segala macam persiapan. Pagi-pagi lagi aku dah telan sandwich dengan Neslo. Kereta bergerak je aku pun start makan gula-gula Halls yang warna hitam dan tertulis "Extra Strong". Memang kuat gila la kesan menthol dia, dan memang itu yang aku nak pun.

Dan perjalanan kami dah nak masuk ke jangka masa 2 jam, tiba-tiba akak aku call
"Adik kata betul la ikut jalan ni" suara ibuku kedengaran.

Akak aku agak keliru dengan jalan signboard yang ada, tapi aku konfiden je. Alah kalo sesat pun paling teruk selatan Terengganu je pun. Nak ke Cherating memang akan hanya satu jalan je.

gambar google. ni gambar lama, sebab yang latest garden ni dah takde

Jam dah nak pukul 12, signboard Cherating pun dah makin jelas nampak. Yeas dah sampai. Tapi sekarang ni tugas baru lak, iaitu mencari signboard hotel. Satu yang aku tak berapa berkenan, signboardnya sangat-sangat kurang. Tiada sangat signboard mengatakan hotel ini berapa meter lagi. Hasilnya? Kami terlajak sedikit dan terpaksa buat U turn. Kereta yang aku bawa hampir-hampir kena langgar dek lori kurang ajar nak mampus. 


Time dah sampai hotel, jam baru pukul 12.15 tengah hari. Akak aku gi setelkan booking, dan kitorang pun pergi makan tengahari tepi pantai Cherating sebab nak tunggu pukul 2 nak check in. Punya lah best, sebab hotel ni ada sediakan meja dan kerusi untuk makan-makan. Dan tengahari agak seronok makan ramai-ramai sambil menikmati deruan angin dan bunyi ombak. Cuma waktu tu matahari atas kepala, so faham-faham je la.


Pukul 2, check in masuk bilik. Lagi best sebab air cond dah on. Cuma agak kesal peti aisnya rosak, so tak dapat la nak enjoy sangat. Dah siap kemas-kemas, mandi dan solat. Buka laptop nak edit gambar kejap and update status FB since handphone aku dah expired kredit.


Tup tap aku dah tertidur depan laptop. Sedar-sedar akak aku ajak mandi kolam depan bilik. Bangun tukar baju, bawa kamera baru nak keluar, hujan! Baring semula atas katil. Dan 10 minit lepas tu hujan dah reda. Aku terus keluar, nak ambil gambar je, bukan nak mandi pun. Air paras dada untuk orang dewasa. Ramai bebudak yang mandi. Aweks-aweks tak banyak yang turun. Sempat la aku skodeng-skodeng mana-mana aweks lawa nak mandi, tapi hampa. Time nak masuk tu baru la ada aweks sekolah menengah nak mandi, memula pakai tudung tapi lepas tu tanggal sebab nak mandi...aik???

Lepas tu hujan makin lebat dan lebat. Dari ada orang mandi kolam terus takde. Hujan sampai ke senja. Hasrat aku nak tengok sunset pun berkecai. Agak kecewa tapi aku pasang hasrat nak tengok sunrise lak esok paginya. Siap-siap nak mandi sebab lepas maghrib nak pergi makan dekat luar. Makan dalam hotel? Nasi goreng bodoh je dekat RM19 sepinggan.

bersambung...

No comments: