Followers

Wednesday, November 3, 2010

Kalau ilmu tidak penuh di dada


Kadang-kadang aku tak faham sesetengah orang ni. Nak kawen awal sangat, konon la nak elak maksiat dan benda baik, so apa salahnya. Yelah bab tu aku memang setuju.

Tapi, nak kawen muda tapi konsep tak faham. Faham nan satu, benda dah rasmi dan halal. Tapi jiwa dan minda masih budak-budak. Malam-malam hari masih lagi nak melepak kedai mamak mengeteh sampai 2-3 pagi. Berborak sakan walhal si anak bini ada dekat rumah dibiarkan aje.

Ada lak, dah ada suami tapi still nak berteman tapi mesra dengan lelaki lain. Alasan? Alah hidup I ni kena ada kawan, bosanlah takde kawan. Yela cik kak, nak berkawan tapi agak-agakla ko tu dah jadi bini orang, takkan still nak berkawan dengan spesis yang makin nak pupus dekat dunia ni. Apa dah takde perempuan dah ke dalam dunia ni nak jadikan teman tapi mesra?

Yang ni pelik sikit. Kami tak kisah kalau dapat zuriat, bukankah zuriat tu rezeki dan amanah dari Allah? Itu kata dulu, sebelum lahirnya generasi baru di dunia ni. Tapi bila zuriat tu makin besar dan banyak karenah. Awak la jaga dia, saya nak surf internet ni. Awak la jaga dia, saya nak pergi main golf ni. Last-last, bibik la jaga sebab mak dan bapak masing-masing sibuk dengan hal masing-masing. So si bibik tu la jadi ibu kedua, yang last-last bawa lari pun budak tu tak kesah, tak nangis pun.

Kalau sebelum kawen, Kita sama-sama akan bina mahligai indah dan kita akan hiasi ianya dengan kasih sayang sepanjang waktu. Tolak ansur dan bekerjasama tu penting. Tapi bila dah kawen, semuanya tak menjadi. Sorang tukang buat sepah, sorang tukang homeh campur banyak mengeluh dan sorang lagi tukang buat tak tahu, buat tak kisah. Biar je lah, nanti ada la tu orang tukas kemaskan. Tengok tv lagi baik, ke jalan-jalan keluar ke kan.

Dan bila kawen takde ilmu yang cukup, bila ada konflik je jalan penyelesaian adalah? CERAI. Campur tangan pihak ketiga yang juga jahil tentang bab-bab rumahtangga walhal dah lebih suku abad mendirikan masjid pun hanya banyak mendatangkan masalah je. Tu pun belum masuk campur teman tapi mesra dan skandal yang baru nak berputik. Alasan? Nak seseorang mendengar masalah rumah tangga, tapi silap orang, yang dapat buaya darat sama pisau cukur. So habislah kesemua tiang masjid itu patah dan runtuh, sebab dan memang target, lepas cerai nak kawen dengan that person. Konon si dia memahami walhal banyak yang dah terlajak perahu, dah takde gear gostan dah.

Kawen muda tu bagus kalau kita betul-betul paham dan cukup ilmu di dada. Bukan takat penuh nafsu dekat hati je. Apa ertinya kawen kalau setakat memuaskan nafsu je tapi yang lain tak pernah nak ambil port pun? Dan apalah ertinya cinta tu kalau setakat kawen inginkan title, takut keseorangan dan takut digelar ANDARTU atau bujang lapok?

SENDIRI MAU INGAT LA...kata dah matang kan =)

1 comment:

cEro said...

haha, mmg lumrah manusia..

bab kawen, semua nk tunjuk pndai,
"elak maksiat!"
"ikut sunnah!"

skali dpt tanggungjawab,
"muda lagi!"
"tak puas enjoy!"

ish! dunia dunia!!